Saturday, June 25, 2005

Pelaburan RM 24 Billion Kerajaan BN Untuk TUDM Tidak Berbaloi

Image hosted by Photobucket.comImage hosted by Photobucket.com

-Pesawat Hawk 208 Yang Terhempas-

KENYATAAN MEDIA (24 Jun 2005)

Kuala Lumpur, 24 Jun 2005 : Lajnah Kebajikan Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) mengucapkan takziah kepada balu juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Allahyarham Kapten Yusairi Kliwon yang terbunuh selepas pesawat pejuang Hawk 208 yang dipandunya terhempas di Labuan pagi semalam.

Sebanyak lapan kemalangan telah berlaku membabitkan pesawat itu sejak September 1995 hingga Disember 2003. Kali terakhir, nahas berlaku di Pantai Sepat, Pahang, pada 2003. dan terkini berlaku di labuan pada pagi semalam. Rentetan, tragedi malang ini semakin menghantui Tentera Udara DiRaja Malaysia.

Berita harian pagi ini melaporkan bahawa;

“Pada 1996, Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ketika itu, Jeneral Tan Sri Ismail Omar, mendedahkan semua 28 pesawat Hawk MK108 dan MK208 yang dibeli Malaysia, tidak dapat digunakan sepenuhnya sejak 1994.

Beliau berkata, kerosakan 40 komponen, kebanyakannya berkaitan sistem avionik yang sensitif kepada iklim dan cuaca, selain ketiadaan pakar tempatan serta alat ganti dikenal pasti punca masalah itu.”

DPPP melihat bahawa Kerajaan gagal membuat penilaian dengan baik sebelum mengadakan kontrak jual beli bagi 10 pesawat Hawk siri 100 (MK108) dan 18 siri 200 (MK208) yang dibekalkan British Aerospace Systems (BAE) menerusi kontrak pembekalan pesawat bernilai RM2.4 bilion pada 1994.

Malaysia telah banyak membazirkan wang untuk membeli pesawat – pesawat ini dan kos penyelenggaraan yang terpaksa dibuat di Britain sangat tinggi.

Image hosted by Photobucket.com

-Pesawat Hornet FA-18D-

Kini TUDM juga terpaksa mengunakan khidmat juruterbang yang belum berpengalaman untuk berlatih menerbangkan pesawat canggih yang baru dibeli iaitu Hornet FA-18D dan MiG-29. Kita khuatir jika sikap tidak bertanggungjawab ini diteruskan, maka ramailah anak tempatan menjadi korban seperti Allahyarham Kapten Yusairi Kliwon. Selain itu Kerajaan akan membazirkan jutaan ringgit yang telah dibelanjakan bagi memberi pesawat tempur yang mahal ini.

DPPP berharap agar para juruterbang TUDM diberikan latihan dan pengalaman melalui program latihan diluar Negara secukupkan sebelum kerajaan membeli sesuatu pesawat. Latihan penyelenggaraan enjin pesawat aerodinamik perlu diberikan bagi memastikan Malaysia mampu menyelenggara pesawat sendiri dan tahu perincian masalah yang berlaku pada tiap pesawat.

Tidak guna jika Malaysia bangga memiliki pesawat canggih Top Gun ini, kalau juruterbang kita gagal diberikan peluang menguasainya terlebih dahulu. Negara lain pasti akan mentertawakan Malaysia, kerana semua pesawat telah terhempas sebelum sempat berjuang dimedan tempur sebenar.

Kita berharap agar Kerajaan dapat membantu TUDM dengan memberikan peruntukan latihan yang sewajarnya bagi memastikan pejuang – pejuang Negara yang berkhidmat dalam TUDM berada dalam keadaan selamat.

DPPP mendesak agar balu yang baru dinikahi oleh Allahyarham pada awal bulan ini dan keluarga Allahyarham diberikan pampasan dan bantuan yang sewajarnya. Semoga Allah menempatkannya dikalangan orang – orang yang beriman.


Riduan Mohd Nor
Pengerusi
Lajnah Kebajikan Dewan Pemuda PAS pusat dan,

Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com