Saturday, June 25, 2005

Antara Pengantungan YB Sothinathan dan Kereta YB Rasol


KENYATAAN MEDIA (25 Jun 2005)

Kuala Lumpur, 19 Jun 2005 : Dunia politik dalam Barisan Nasional (BN) hari ini semakin mengelikan hati rakyat. Belum lagi habis berbicara soal Jarum dan Kondom kini BN membuat kejutan baru dengan mengantung Datuk S. Sothinathan sebagai Timbalan Menteri Alam Sekitar dan Sumber Asli selama tiga bulan, berkuat kuasa serta-merta. Tidakkan tidak profesional ini berlaku setelah YB Sothi mengkritik kerajaan berhubung isu Universiti Perubatan Crimea State (CSMU), Ukraine.

Walaupun berdepan dengan tindakan pergantungan, semangat beliau untuk perjuangkan hak Pelajar India yang belajar di Ukraine telah membakar kesatuan BN dengan MIC. Cuma kita agak simpatik kerana BN bersikap tidak profesional dan menolak kritikan yang baik oleh beliau. Sikap BN yang tidak boleh dikritik ini mengambarkan pada masyarakat bahawa BN adalah kesatuan parti kuku besi.

BN tidak memperjuangkan rakyat tapi lebih kepada perjuangan peribadi pimpinan BN. Masyarakat minoriti India yang sememangnya ramai belajar di Ukraine menjadi mangsa bila isu ini tidak diselesaikan secara baik. Ahli MIC menjadi kambing hitam selepas pimpinan tertinggi BN berkeras untuk meneruskan penarikan balik pengiktirafan ijazah perubatan CSMU di Ukraine oleh Majlis Perubatan Malaysia (MMC).

span >Keadaan berbeza di Terengganu, Exco – exco yang telah membuli masyarakat RTB di Terengganu terus mendapat sanjungan BN. Kini YB. Rasul yang tidak maksum itu, kecoh pula tentang kereta beliau yang dicalarkan oleh pendemo yang berhimpun secara aman di hadapan Wisma Darul Iman pada 19 Jun yang lalu.

DPPWP berpandangan bahawa isu kereta beliau yang calar itu adalah perkara kecil dan dimaklumkan bahawa insiden itu sebenarnya tidak dilakukan oleh pendemo pada hari itu. Apa yang mereka cuba alihkan sebenarnya adalah tentang isu perobohan RTB termasuklah Masjid di kg. Bujal.

YB Rasol lebih sayangkan kereta Mercedes beliau berbanding rumah Allah yang mereka robohkan dengan jentolak. Ingat, Rumah Allah itu bukan setakat calar tapi rebah menyembah bumi. Dimaklumkan bahawa perobohan itu dibuat tanpa mengeluarkan naskhah Al-Quran yang disimpan dalam Masjid. Jadi runtuhan Masjid itu telah turut menghimpit kitab suci Allah itu ditengah – tengah kutukan malaikat kepada pimpinan zalim UMNO.

Inilah bezanya perjuangan UMNO dan BN dengan PAS dan BA. PAS dan BA membenarkan ahlinya mengkritik pimpinan dan dasar yang diamalkan secara terbuka pada bila – bila masa termasuklah dalam Muktamar atau Mesyuarat Agung. Kerana kita yakin bahawa pandangan ahli itu perlu diberikan perhatian dan kita tiada masalah untuk bermuhasabah.

Kita perjuangkan nasib rakyat, walaupun kita sendiri ditekan oleh kerajaan zalim BN. Kita cuba sedaya mungkin untuk pastikan rakyat dapat hidup selesa ketika PAS perintah Terengganu.

Tapi BN bukanlah sebegitu. Mereka bukanlah sandaran yang baik. Mereka gantung dan pecat ahli atau pimpinan yang baik dan berani menegur . Pimpinan yang kaki ampu, kaki rasuah diberikan tempat yang baik dalam UMNO dan BN. Samy Vellu pula kini semakin takut bersuara untuk Perjuangkan YB Sothi kerana dia juga banyak masalah dalam Kementerian Kerja Raya.

Keadaan ini menunjukan bahawa suara orang India melalui MIC semakin terhimpit dalam BN yang mengamalkan sikap double standard untuk kaum minoriti itu. PAS dan BA sedia perjuangkan nasib masyarakat India dan kita juga tiada masalah untuk membantu mereka khususnya yang terbiar diladang – ladang luar bandar. Walaupun PAS dan BA tidak semewah UMNO dan BN, tapi roh perjuangan yang ada dalam PAS dan BA lebih berani untuk suarakan kesakitan hidup rakyat.

Semoga rakyat dapat membuka mata untuk bangkit membuat perubahan. Rakyat derita BA juga merasainya, tapi pimpinan BN tetap angkuh dan bersikap individualistik. Mereka naikan elaun ahli parlimen tapi rakyat terpaksa tanggung melalui kenaikkan harga petrol dan diesel. Tidak lama lagi subsidi diesel pula akan dimansuhkan, perkhidmatan hospital dan air diswastakan, maka rakyat akan lebih menderita lagi.

Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com