Tuesday, April 26, 2005

Takziah Kepada Mangsa Kebakaran di Kampung Bukit Pantai

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mengucapkan takziah kepada semua mangsa kebakaran di Kampung Bukit Pantai, Kuala Lumpur. Kebakaran yang berlaku pada petang hari ahad baru-baru ini amat mengejutkan kita semua. Seramai 1000 penghuni terpaksa hidup sehelai sepinggang selepas ini setelah 180 buah unit rumah mereka terbakar dalam kejadian.

DPPWP dimaklumkan bahawa kejadian tersebut berpunca dari kelalaian seorang penduduk yang terlupa memadamkan alat pemanas air yang digunakan ketika sedang leka menonton cakera padat video (VCD) dirumah jirannya. Walaubagaimana pun kebakaran yang bermula pada pukul 2.45 petang itu berjaya dipadamkan pada pukul 4.55 petang.

Seramai 60 orang pegawai dan anggota Bomba bergegas ke tempat kejadian bersama 5 Jentera bagi memadamkan kebakaran. Balai bomba yang terlibat ialah Balai Bomba dan Penyelamat Pantai Dalam, Jalan Hang Tuah, Jalan Tun Razak, Sungai Besi serta Jalan Klang Lama.

DPPWP mengucapkan tahniah dan terima kasih atas bantuan pihak Bomba yang berjaya mengawal kebakaran dari terus merebak walaupun pada awalnya angin bertiup agak kencang dan bekalan air yang sistematik sukar didapati dikawasan itu. Alhamdulillah, Allah menurunkan hujan bagi membantu memadamkan keseluruhan api yang marak ketika itu.

Pada hari ini juga, DPPWP dimaklumkan bahawa pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan mengadakan pertemuan dengan wakil-wakil penduduk perumahan setinggan sekitar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur untuk membincangkan urusan pemindahan mereka. Diharapkan pertemuan mereka pada hari akan dapat memberikan faedah kepada penduduk Kampung Bukit Pantai dan memindahkan semua mangsa ke rumah – rumah PPR yang telah dibangunkan oleh DBKL.

Selain itu, DPPWP juga akan berusaha untuk membantu penduduk – penduduk berkenaan bagi meringan beban yang mereka tanggung pada hari ini. Kita juga akan meminta Pemuda PAS Kawasan lembah Pantai yang berada di Kawasan tersebut untuk turun membantu para penduduk dan mengenal pasti keperluan dan bantuan yang boleh dihulurkan.

Semoga kejadian ini akan memberikan pengajaran kepada kita semua agar lebih berhati-hati ketika mengendalikan bahan-bahan yang mudah terbakar.

Riduan Mohd Nor
Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com