Saturday, April 23, 2005

Nabi Muhammad SAW : Idola Sepanjang Zaman .. Bukan Artis !!!

Oleh : Cucu Mat Kilau

Memperkatakan tentang kebobrokan dunia artis di negara kita, sememangnya ramai pihak yang tidak bersetuju terutamannya golongan yang menyokong kerajaan Islam Hadhari hari ini. Tambahan pula bagi mereka yang benar-benar fanatik dengan seseorang artis itu.

Tidak hairanlah ada sesetengah dikalangan kita sanggup berbelanja ribuan ringgit semata-mata untuk menampilkan imej seperti artis yang menjadi idola mereka. Namun ramai yang terkejut apabila melihat media massa kini, sering memaparkan kes dadah yang melibatkan golongan artis. Apa yang menghairankan ialah, artis yang ditangkap dan terlibat itu adalah artis lama yang nama mereka sudah tenggelam dek "populariti" mereka suatu ketika dulu.

Sebelum ini, industri hiburan tanahair pernah digemparkan dengan kes dadah yang melibatkan dua orang selebriti ternama iaitu Jamal Abdillah dan Saleem Iklim. Jamal dan Saleem, biarpun sudah beberapa kali ditangkap dan didakwa dimahkamah .. namun mereka masih tidak berupaya untuk menginsafi diri mereka hingga akhirnya membawa mereka kembali ke "lubuk puaka" itu. Pun begitu, Jamal dilihat sedikit ada perbezaan mutakhir ini. Ia berlainan sekali dengan Saleem Iklim, beliau kini berada dalam tahanan atas beberapa keselahan dadah dan baru sahaja dijatuhkan hukuman penjara atas kesalahan terbabit. Apa yang jelas, Saleem adalah idola "penagih dadah" yang tidak pernah serik-serik biarpun namanya masih lagi popular hingga ke saat ini.

Apapun, Cucu dapat melihat selagi golongan artis ini dijadikan idola.. selagi itulah masalah penagihan dadah ini tidak akan ada jalas penyelesaiannya. Bahkan dengan wang yang berjuta-juta ringgit dibelanjakan oleh kerajaan, kejayaan untuk menangani masalah penagihan dadah ini didapati tidak ada jalan penyelesaiannya. Inilah bukti, amalan dan dasar yang diterapkan oleh kerajaan Islam Hadhari tidak akan menjadi penyelamat kepada agama, bangsa dan negara. Malahan , semakin hari permasalahan sosial seperti ini akan menjadi semakin parah lagi.

Terbaru, tiga orang lagi artis didakwa atas kesalahan dadah iaitu penyanyi dan pelakon Shereen, kemudian diikuti oleh Baby dari kumpulan Res2 dan yang terkini Jeff bekas penyanyi kumpulan remaja A To Z, yang cukup popular menerusi lagu "Itik Gembo-Gembo" suatu ketika dulu. Paparan yang dilihat jelas menunjukkan artis yang ada di Malaysia hari ini tidak layak untuk dijadikan idola oleh golongan remaja. Namun hasil galakan dan sokongan kerajaan Islam Hadhari, para remaja dan generasi muda hari ini semakin tergila-gila dan mengagung-agungkan seseorang artis itu yang mana akhirnya mereka tidak sedar mereka sebenarnya berada di dalam dunia khayalan dan bukan dunia realiti seperti yang dimomok-momokkan oleh beberapa buah stesyen TV swasta di negara ini melalui rancangan realiti mereka.

Lihat saja apa yang berlaku dalam masyarakat hari ini. Cucu amat menyokong sekali teguran yang dibuat oleh salah seorang pemimpin muslimah Islam Hadhari iaitu Dr. Marshitah Ibrahim yang mengatakan, beliau apa kecewa melihat sikap generasi muda hari ini yang tergila-gila untuk menjadi popular menerusi dunia hiburan. Bahkan katanya beliau juga kesal dengan sikap TV swasta yang semakin rancak mengdakan kempen dan usaha untuk menarik remaja ini menyertai program mereka seperti Akademi Fantasia, Audition, dan macam-macam lagi. Namun Dr.Mashitah lupa bahawa TV Kerajaan sendiri kini turut mempromosikan rancangan realiti mereka iaitu Bintang RTM. Bukankah mereka juga bersekongkol sebenarnya dalam hal ini. Namun setelah berada dalam kerajaan Islam Hadhari, tokoh agama seperti Dr. Mashitah tidak sedar akan perkara ini.

Atas dasar untuk melihat "Kemenangan Islam" terpancar di bumi Malaysia yang tercinta ini.. Cucu amatlah berharap agar semua pejuang Islam berusaha untuk meyakinkan golongan muda remaja agar menjadikan junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW sebagai "IDOLA" sepanjang zaman dan bukannya golongan artis seperti hari ini. Semoga dengan perubahan ini, lebih ramai generasi muda hari ini akan tertarik dengan perjuangan Islam yang sebenarnya dan bukan Islam Hadhari yang di"stereotype" oleh pihak berkenaan semata-mata untuk mengaburi mata masyarakat yang kononnya mereka juga perjuangankan Islam. Tetapi Islam yang mencampur adukkan yang hak dan yang batil. Inilah amalan yang sering dipraktikkan oleh para pemimpin puak Islam Hadhari di Malaysia hari ini.

Salam Perjuangan,

CUCU MAT KILAU
Pahang Darul Makmur
cmk_pahang@yahoo.co.uk

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com