Friday, April 22, 2005

Tidak patut ketepi peniaga runcit Melayu

SAYA berasa terpanggil untuk mengulas mengenai individu yang mengaku suka membeli-belah di pasar raya atau pasar raya besar kerana harga barang yang jauh lebih murah berbanding kedai runcit. Betulkah ini dapat mengurangkan perbelanjaan mereka?

Saya mengakui ia memang benar dan itu tidak dapat dinafikan. Tetapi pernahkah kita bertanya pada diri sendiri, siapa pemilik pasar raya dan pasar raya besar berkenaan?
Sudah tentu pemiliknya bukan Melayu dan Islam. Orang Melayu rata- rata hanya mampu berniaga runcit. Kekurangan modal, keberanian, dan sokongan adalah alasan kenapa orang Melayu tidak mampu untuk bersaing pada peringkat lebih tinggi.

Tidakkah kita sedar bahawa setiap pekerjaan yang halal itu hukumnya adalah fardu kifayah? Jika peniaga Melayu ini tidak lagi mampu untuk berniaga kerana kekurangan sokongan, maka seluruh umat Islam di kawasan berkenaan berdosa.

Saya percaya setiap sen yang kita belanjakan di kedai runcit akan dibalas dengan pahala. Jadi janganlah kita menjadikan kedai runcit ini sebagai pilihan terakhir dan ketika keadaan terdesak saja.

Memang tidak dapat dinafikan harga barangan yang jauh beza di antara pasar raya dengan kedai runcit dijadikan alasan yang membuatkan kita selalu mengunjungi pasar raya. Tetapi cuba kita amalkan, sebelum membeli-belah di kedai runcit, kita niatkan kerana membantu orang yang sebangsa dan seagama dengan kita.

Peniaga juga perlu berubah, jangan hanya menyalahkan takdir atau pelanggan saja. Berubahlah dari segi layanan, harga, keselesaan, kebersihan dan masa berniaga. Jika kita masih statik dan tidak berubah, janganlah kita menyalahkan pelanggan pula.

Sesekali kunjungilah pasar raya yang terdekat dan fikirkan apa yang perlu anda ubah untuk menarik pelanggan ke kedai anda.

M TARIQ KAMAL,
Negeri Sembilan.



1 Comments:

At 9:45 PM, Anonymous Anonymous said...

Lebih baik, kita ke pasaraya sahaja, sebab dengan penjimatan yang diperolehi, boleh kita menyumbang/bersedekah.

 

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com