Wednesday, April 20, 2005

Kelemahan JAS diakui

PUTRAJAYA: Kementerian Sumber Asli dan Manusia semalam mengakui wujud kelemahan dalam penguatkuasaan undang-undang oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) terutama dari segi jumlah kakitangan sehingga menjejaskan harapan orang ramai terhadap jabatan itu.

Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk S Sothinathan, sehubungan itu berkata, pengarah JAS negeri diberi tempoh sebulan untuk memikirkan cadangan bagi membaiki kelemahan itu.

“Dan pada awal Jun, kita akan bermesyuarat sekali lagi mengenai keperluan sebenar dalam menjalankan tugas penguatkuasaan secara lebih berkesan di kawasan masing-masing,” katanya selepas mengadakan mesyuarat dengan pegawai kanan JAS di sini, semalam.

Mesyuarat khas itu diadakan berikutan beberapa isu dibangkitkan media sejak kebelakangan ini termasuk kematian pegawai JAS Sarawak, kebakaran pejabat JAS di Johor dan pemprosesan semula buangan terjadual tanpa lesen di Perak.

Sothinathan dan Ketua Pengarah JAS, Datuk Rosnani Ibarahim ditanya bertubi-tubi mengenai tiga kes berkenaan.

Beliau bagaimanapun menjelaskan, pegawainya menjalankan tugas dengan telus dan mengikut prosedur serta undang-undang berhubung kes yang menyelubungi jabatan itu sejak kebelakangan ini.

"Semua penjelasan yang memuaskan diberikan oleh pengarah JAS. Saya percaya mereka sudah menjalankan tugas sebaik mungkin tetapi mungkin tidak sebaik yang diharap orang awam kerana kita juga ada kelemahan guna tenaga.

“JAS juga akan menggunakan sistem pemantauan pergerakan sisa berjadual secara on-line tidak lama lagi bagi memantapkan aspek penguatkuasaan,” katanya.

Sothinathan juga menjelaskan, tiada mana-mana pegawainya disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) berhubung isu berkenaan tetapi JAS sedia bekerjasama dengan mana-mana agensi bagi membantu siasatan.

“Tiada arahan dikenakan ke atas pegawai JAS supaya tidak membuat kenyataan kepada pihak media, sebaliknya mereka adalah orang paling layak membuat kenyataan.

"Apa juga maklumat yang kita ada, kita akan berikan kepada anda (media). Kita telus dan tiada apa yang nak disorokkan. Kita hargai peranan media memberi kesedaran kepada orang ramai," katanya.

Mengenai kes kematian Rumie Azzan Mulie, Sothinathan berkata pihaknya menyerahkannya kepada polis kerana jabatan itu adalah pihak yang berkuasa menjalankan siasatan.

Bagi kes di Perak pula, katanya, JAS sedang menyediakan kertas siasatan untuk mengheret syarikat yang terbabit dalam pemprosesan semula buangan berjadual tanpa lesen ke mahkamah. Kertas siasatan itu dijangka diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara beberapa hari lagi.

"Kami sudah menerima laporan dari Jabatan Kimia dan mempunyai bukti prima facie ke atas syarikat berkenaan," katanya sambil menambah, siasatan mendapati kilang itu menjalankan aktiviti pemprosesan dan penyimpanan sisa minyak terpakai.

Bahan buangan minyak terpakai, pelarut dan sisa cat dikategorikan sebagai bahan buangan terjadual dan premis itu memerlukan lesen mengikut Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.

Beliau berkata, pengusaha itu didapati gagal mengemukakan sebarang bukti yang menunjukkan mereka sudah mendapat kelulusan dan lesen daripada JAS untuk beroperasi.

Mengenai kekeliruan lori yang dilepaskan tanpa pengetahuan JAS dalam kes itu, Sothinathan berkata, kenderaan terbabit tidak pernah disita.

"Ia hanya ditahan dalam tempoh 24 jam untuk membantu siasatan dan selepas berpuas hati dengan keterangan dan bukti, maka ia dibebaskan," katanya.

Berhubung kebakaran pejabat JAS Johor, Sothinathan berkata, pihaknya dimaklumkan Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Kimia sudah menyerahkan laporan kepada polis untuk tindakan lanjut.

Tanpa menolak kemungkinan ada unsur khianat dalam kejadian pada 24 Mac lalu itu, beliau menyerahkan perkara itu kepada polis.

Beliau berkata, walaupun fail dalam bilik berkenaan terbakar, kertas siasatan mahkamah termasuk kes pengimportan buangan terjadual dari Taiwan tidak disimpan dalam bilik itu.

"Ini terbukti apabila JAS Johor dapat meneruskan pendakwaan ke atas kes Syarikat Synenviro Sdn Bhd di Mahkamah Sesyen Johor Bahru pada 15 April lalu," katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com