Wednesday, April 20, 2005

Fatwa dadah haram boleh dikeluarkan

KUALA KANGSAR: Majlis Fatwa Kebangsaan boleh mengeluarkan fatwa mengharamkan penyalahgunaan dadah dalam usaha menyelamatkan umat Islam daripada terus terjebak dengan gejala itu.

Bagaimanapun, Ahli Majlis Fatwa, Datuk Seri Harussani Zakaria, berkata fatwa itu sudah lama ada.

"Sebenarnya dadah adalah sesuatu yang merosakkan jika tidak digunakan secara betul, jadi dalam Islam sesuatu yang merosakkan adalah haram," katanya di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas upacara Istiadat Menyembah Tahniah dan Penganugerahan Darjah serta Bintang Kebesaran sempena Ulang Tahun Keputeraan baginda ke-77 di Istana Iskandariah.

Harussani berkata, setiap perkara yang memudaratkan diri termasuk penyalahgunaan dadah, hukumnya adalah haram dan perkara itu boleh diperhalusi jika perlu.

"Secara umum kita sudah tahu benda itu (najis dadah) tidak baik, bila tidak baik dari segi Islam dan syarak maka tidak ada masalah untuk kita mengeluarkan sebarang fatwa.

"Ia (fatwa) boleh dikeluarkan jika perlu dan dalam Islam setiap yang memudaratkan haram," katanya.

Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dilapor berkata, pelaksanaan fatwa itu secara berkesan boleh menimbulkan kesedaran di kalangan umat Islam bahawa penyalahgunaan dadah adalah haram pada sisi agama.

Abdullah berkata, pengeluaran fatwa mengenainya wajar kerana kumpulan yang paling banyak mengambil dadah di negara ini adalah yang beragama Islam dan langkah mengharamkannya dapat menyelesaikan masalah itu.

Antara kesan buruk penyalahgunaan dadah termasuk menyebabkan seseorang itu lupa tanggungjawab dan sekiranya berkahwin, mereka boleh mendatangkan masalah besar kepada isteri dan anak-anak serta sanggup melakukan apa saja untuk mendapatkan dadah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com