Saturday, April 23, 2005

Jet Russia sekat askar Yahudi

BAITULMAQDIS: Penjualan peluru berpandu (SA-18) buatan Russia kepada Syria tidak akan mengganggu keseimbangan kuasa di Asia Barat, kata Presiden Russia, Vladimir Putin.

Cuma, kata Putin, ia akan membuatkan sebarang kapal terbang sukar untuk terbang rendah di Istana Presiden Syria.

Pembelian peluru berpandu dari Russia itu adalah antara jawapan Syria yang sering dimalukan oleh kejayaan kapal terbang Israel terbang rendah di Istana Presiden Syria setiap kali mahu memberi amaran kepada Bashar Assad.

Presiden Russia itu yang diwawancara oleh Channel One menjelang lawatan bersejarahnya ke Israel dan Palestin minggu depan berkata, penjualan SA-18 tidak mengganggu keseimbangan kuasa di Asia Barat.

Israel berusaha keras menggunakan tekanan untuk menghalang Russia daripada menjual peluru berpandu itu kepada Syria tetapi Putin tetap bertegas selepas berjaya meyakinkan Perdana Menteri, Ariel Sharon bahawa SA-18 tidak boleh digalas dengan mudah di bahu. Dalam ulasan balasnya, Sharon berkata, beliau tidak mudah termakan dengan penjelasan Putin betapa peluru berpandu itu bukannya satu ancaman kepada Israel, kata Radio Israel.

Perdana Menteri Yahudi itu berkata Israel bagaimanapun tidak boleh mencampuri urusan penjualan senjata Russia dengan negara lain.

Bagaimanapun sumber kerajaan Israel bagaimanapun mengutuk Russia kerana bertindak memerangi pengganas antarabangsa tetapi pada masa yang sama turut membantu mereka (dengan menjual senjata).

Dalam wawancara itu, Putin turut menegaskan betapa beliau mempunyai hubungan baik dengan Sharon. Ketika mengulas kritikan Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Condoleezza Rice pula, beliau berkata Russia akan mematuhi segenap undang-undang di negara asalnya dan tidak akan terpengaruh dengan sikap rakan sekutunya.

“Malah kami berasa bertuah jika satu hari nanti Rice bertanding sebagai presiden Amerika,” katanya.

Putin turut menekankan bahawa peluru berpandu yang dijual kepada Syria itu perlu dilancarkan daripada kenderaan dan tidak akan mudah untuk menjadi faktor pengancam kepada kapal terbang Israel. – Agensi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com