Saturday, April 23, 2005

PM Jepun mohon maaf kezaliman Perang Dunia Kedua

JAKARTA: Perdana Menteri Jepun Junichiro Koizumi semalam membuat permohonan maaf secara terbuka dalam tempoh sedekad kerana menyebabkan penderitaan negara Asia ketika Perang Dunia Kedua, sekali gus membuka harapan ketegangan Tokyo dengan China dapat diredakan.

“Pada masa lalu, Jepun menerusi penjajahannya dan kekejamannya, menyebabkan penderitaan dan kerosakan ke atas ramai penduduk dan negara, khususnya negara Asia,” kata Koizumi ketika berucap pada perasmian Sidang Kemuncak Asia Afrika di sini semalam, sambil diperhatikan Presiden China, Hu Jintao.

“Jepun berdepan fakta sejarah itu dengan rasa malu. Dengan rasa kesal, Jepun memohon maaf dengan sepenuh hati. Jepun juga sentiasa memastikan sejak berakhirnya Perang Dunia kedua, negara ini tidak lagi menjadi kuasa tentera tetapi kuasa ekonomi,” katanya.

Jepun sudah beberapa kali menyuarakan permohonan maaf kerana kekejaman lampaunya. Ketika mengunjungi Beijing pada 2001, Koizumi turut membuat permohonan maaf kerana penderitaan dialami rakyat China pada masa lalu.

Namun, permohonan maafnya semalam dibuat ketika Jepun dan China terbabit dalam pertikaian diplomatik dengan bantahan besar-besaran di Beijing berikutan tindakan Tokyo meluluskan penggunaan buku teks yang meminggirkan kekejaman lampau Jepun pada Perang Dunia Kedua itu.

China menolak gesaan Jepun supaya memohon maaf di atas bantahan rakyatnya, sebaliknya menegaskan keengganan Tokyo mengakui zaman hitamnya hanya menegangkan lagi hubungan dua negara yang disifatkan terburuk sejak 30 tahun lalu.

Biarpun Koizumi tidak merujuk China dalam ucapannya semalam atau diakui Hu dalam ucapannya, permohonan maaf pemimpin Jepun itu dilihat cubaan terbaru kerajaan Tokyo meredakan ketegangan dengan Beijing. – AFP

Bagaimanapun, Kementerian Luar Jepun enggan membesarkan keberkesanan tindakan Koizumi dan menyifatkan ia berlaku secara kebetulan.

“Ini bukannya reaksi langsung kepada apa yang berlaku sekarang,” kata jurucakap kementerian itu kepada wartawan.

Laporan lain memetik pegawai Beijing sebagai berkata, apa yang lebih penting adalah tindakan dan bukannya kata-kata semata.

Malah, Hu dan Koizumi masing-masing cuba mengelak di awal perasmian persidangan itu, biarpun Koizumi selepas itu memberitahu wartawan yang dia akan menemui pemimpin China itu hari ini bagi menyelesaikan pertikaian itu.

Media China melaporkan kelmarin, Kementerian Keselamatan Awam negara itu mengeluarkan amaran sebarang bantahan baru diharamkan.

Beberapa bekas diplomat turut dihantar ke beberapa universiti tempatan bagi mengelak sebarang bantahan baru selain laman web yang menggalakkan sentimen antiJepun, ditutup semalam.

Minggu lalu, Perdana Menteri China Wen Jiabao berkata Jepun perlu berani menghadapi kenyataan sejarah Perang Dunia Keduanya yang pahit dan harus berusaha memenangi hati rakyat Asia jika mahukan kedudukan sebagai anggota tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. – AFP

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com