Saturday, April 23, 2005

PAS akan masuki tokong Cina untuk menjelaskan kekeliruan

Oleh Mohd Sabri Said

BUTTERWOORTH, 22 April (Hrkh)- Rumah ibadat dan dewan-dewan milik orang bukan Islam akan menjadi sasaran PAS Pulau Pinang untuk menyampaikan seruan kebaikan Islam agar mereka tidak terkeliru kata, Pesuruhjaya PAS Negeri, Haji Mohamad Sabu.

Beliau berkata demikian dalam sidang media di Travel Lounge, Butterworth sempena program dialog dengan bukan Islam anjuran Badan Perhubungan dengan kerjasama PAS Kawasan Bagan.
"PAS Pulau Pinang akan menyasarkan rumah ibadat atau dewan milik orang bukan Islam sebagai lapangan dakwah secara berterusan, " tegasnya.

Hadir sama dalam sidang media itu ialah Setiausaha Perkim Cawangan Putra, Saudara Ann Wang Seng, Setiausaha Perhubungan, Zulkifli Mohd Akhir, Ketua Dewan Pemuda dan naibnya, Azizi Ayub dan Ustaz Hafiz Nordin.

Menurutnya, selama ini PAS negeri belum terjun ke tahap itu memandangkan terlalu sibuk dengan soal politik.

Kali ini, keseimbangan antara dakwah dan politik akan seiring memandangkan perjuangan memerlukan kedua-duanya.

"Kali ini kita akan gerak serentak Lajnah Antara Budaya perhubungan, pemuda dan muslimat untuk mencari medan terbaik sasaran itu, " ujar beliau yang juga bekas Ahli Parlimen Kuala Kedah.

Jelas beliau lagi, selain melibatkan PAS, kerjasama dengan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam akan dipertingkatkan bagi tujuan berkenaan.

Bukan itu sahaja bahkan kepimpinan PAS Kawasan juga turut dilibatkan bagi memastikan matlamat ini mencapai sasaran menjelang pilihanraya umum akan datang.

"Kita kena laksanakan program ke arah ini sebab di Pulau Pinang majoritinya adalah golongan terbabit. Tanpa kefahaman mendalam terhadap Islam sukar untuk PAS bertapak di hati mereka, " terangnya.

Pendekatan bijak Ini kerana, masyarakat bukan Islam seperti Cina dan India mempunyai identiti yang harus diterokai.

"Contohnya, masyarakat Cina kurang berminat sekiranya kad jemputan diberikan begitu sahaja tanpa ada campur tangan ketua mereka.

Lagipun PAS masih gagal menyenaraikan pertubuhan cina, dewan perniagaan mereka atau NGO yang melibatkan 8,000 pertubuhan seluruh Malaysia.

- zs

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com