Wednesday, April 27, 2005

INUL DAN TSUNAMI

Allah s.w.t telah menguji kita dengan Tsunami besar yang meragut ratusan ribu nyawa pada 26 Disember 2004 yang lepas. Sebelum itu, ratusan ribu haiwan - haiwan laut, darat dan di udara bertempiaran lari keluar dari Wilayah yang dihambat tsunami sebagai petanda awal.

Dan kini fenomena luar biasa yang berlaku akhir-akhir ini seharusnya membuatkan kita lebih berhati-hati terhadap amaran Allah yang pada hari ini semakin dilupai. Janganlah kita bersikap seperti orang-orang yang terdahulu iaitu;

"'Sekiranya Allah menghendaki, tentu kami tidak menjadi orang-orang yang mempersekutukan, dan tidak juga bapa-bapa kami, dan tidak juga kami mengharamkan sesuatu.' Begitulah orang-orang yang sebelum mereka mendustakan sehingga mereka merasakan bencana Kami." (Al-An'aam:148)

Sehingga kini, pakar - pakar sains masih gagal mencari jawapan, mengapa timun laut boleh terdampar di beberapa tempat dipantai barat Malaysia. Mengapa hasil tangkapan para nelayan Pantai Barat kini meningkat, udang dan kerang begitu mudah diperolehi dengan banyak sedangkan sebelum ini tidak sebegitu. Catatan ini seperti menceritakan kejadian yang dilalui oleh para nelayan di Kota Kuala Muda sebelum mereka diserang oleh amukan Tsunami.

Justeru itu, wajiblah kita beristiqhfar, semoga Allah ampuni dosa-dosa kita. Ayuhlah!!! kita bersama - sama keluar berdakwah untuk memastikan bahawa masyarakat kita juga akan turut sealiran dengan kesedaran yang kita miliki. Konsert Fenomena Dangdut Inul yang bakal dilangsungkan pada 1 Mei 2005 ini sebenarnya mencabar akan amaran yang Allah telah berikan. Kita khuatir akan azab Allah akan diturunkan selepas konsert ini.

Katakanlah, "Apa pendapat kamu, jika azab Allah datang kepada kamu, atau Saat datang kepada kamu, adakah kamu menyeru sesiapa selain daripada Allah, jika kamu berkata benar?" (Al-An'aam:40)

Janganlah kita berdiam di dalam rumah dengan mengharapkan iman kita terpelihara dengan mengabaikan hak Allah untuk mendapatkan ketaatan dari seluruh makhluk yang bernama manusia dimuka bumi ini. Janganlah kita sekadar duduk berteleku dihadapan akhbar harian sambil melihat kedurjanaan bermaharajalela tanpa membuat apa – apa melainkan melahirkan kekesalan yang tiada berkesudahan.

Sesungguhnya, Allah tidak redha untuk kita hidup di dunia ini hanya semata – mata untuk melihat orang lain melakukan maksiat dan kita tidak melarangnya. Konsert Fenomena Dangdut itu mungkin tidak akan menunjukkan apa – apa tarian bogel atau lucah selagi mana Inul bersedia menerima peraturan yang ditetapkan di Malaysia. Tetapi adakah itu boleh dijadikan jaminan bahawa pada hari konsert itu muda mudi Islam tidak akan terkinja – kinja, bergelek dan berpelukkan. Percampuran lelaki dan perempuan pastinya tidak akan dapat dielakkan, Kes raba, minum arak, zina mungkin akan berlaku dalam diam atau terbuka seperti mana kejadian yang biasa kita dengar semasa dan selepas sesuatu konsert itu diadakan.

Mungkin tidak semuanya akan berzina dan minum arak. Tetapi perlukah kita melanggar arahan Allah dengan membiarkan 1 atau 2 orang demi memuaskan nafsu serakah mereka. Janganlah kita lupa bahawa tindakan kita membiarkan mereka dengan tidak memperdulikan dan memikirkan perkara yang mereka lakukan itu akan diminta pertanggungjawabnya oleh Allah. Kita juga boleh dianggap bersubahat walaupun kita hanya melihat dari jauh atau dirumah sedangkan kita mampu untuk mencegahnya.

Adalah fasiq bagi diri kita sekiranya kita tidak mahu keluar berdakwah dan membebaskan generasi kita dari ketagihan maksiat. Maksiat itu bukan hanya sekadar pada perkara zina, minum arak, mencuri dan membunuh. Maksiat itu juga tergolong dalam kelompok pergaulan bebas berpegangan tangan atau berpelukkan, bercium, berpakaian tidak senonoh dan tidak menutup aurat serta perkara – perkara yang melalaikan kita dari mengingati Allah.

Adalah munafik jika kita membiarkan Konsert ini dilangsungkan tanpa kita menyatakan bantahan kerana itu secara langsung menunjukan persetujuan kita kepada konsert itu. Munafik bagi kita menyokong dan terlibat dan usaha – usaha mempromosikan konsert ini.

Ingatlah kembali bahawa Tsunami yang melanda Acheh bukan sekadar bermain ditepian pantai tetapi telah sampai berbatu – batu jauhnya hingga melenyapkan Kota Acheh yang jauh dari Pantai. Lupakah kita pada bencana Allah yang lain seperti kebakaran hutan yang menghasilkan jerebu, tanah runtuh Highland Tower, Gempa Bumi, banjir dan sebagainya. Itu semua boleh berlaku dimana – mana dan bila-bila masa. Lihatlah Negara Jepun dan Amerika, Walau secanggih mana pun persediaan mereka menghadapi tsunami dan bencana lainnya namun mereka masih gagal menghalang fenomena Allah Yang Maha Kuasa itu.

Hanyalah iman dan keyakinan kita pada Allah sahaja yang akan menyelamatkan kita seperti mana yang berlaku pada mangsa – mangsa tsunami yang lepas. Lihatlah Masjid – masjid Allah yang masih teguh dibumi Acheh. Ke mana bangunan lainnya, mana disko-disko dan pusat pelancongan maksiat yang mereka banggakan sebelum ini? Semua telah musnah ditelan badai tsunami.

Oleh itu wahai para muslimin dan muslimat, saya meyeru kepada kalian agar tampil kehadapan untuk kita bersama menyertai XPDC Dakwah bagi membantah konsert Inul di Stadium Merdeka pada 1 Mac 2005. Kita bertemu di sana pada pukul 6.30 petang – 8.00 malam di pintu masuk Stadium (Kita akan berehat hanya untuk solat maghrib) bagi menunjukkan bantahan kita dan mengedarkan risalah dakwah kita.

Kepada semua rakyat Indonesia di Negara ini, saya menasihatkan agar tidak menghadiri konsert ini tetapi bersama kami untuk berdakwah. Jangan ingat saudara – saudari telah selamat dari Tsunami bila berada di Malaysia. Ayuh!!! kita keluar bersama-sama bagi memastikan usaha - usaha untuk meraikan ideologi hedonisme yang cintakan hiburan melalui konsert seperti ini dapat dihapuskan.

Herman Samsudeen
Exco
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com