Thursday, March 24, 2005

Yahudi anggap resolusi hanya khayalan Arab

BAITULMAQDIS 23 Mac - Israel hari ini menolak resolusi yang diluluskan oleh para pemimpin Arab yang antara lain menggesa negara Yahudi itu supaya menyerahkan kesemua tanah Arab yang didudukinya.

Seorang pegawai kanan di pejabat Perdana Menteri Israel berkata: ``Malang sekali Liga Arab memilih khayalan perpaduan yang bersifat permukaan dengan meluluskan satu resolusi yang bertentangan dengan kesemua kemajuan yang dicapai setakat ini, terutamanya oleh Mesir dan Jordan. Resolusi itu tidak dapat diterima sama sekali.''

Mesir menandatangani satu perjanjian damai dengan Israel pada 1979 manakala Jordan memeterai perjanjian yang sama pada 1994.

Jurucakap Kementerian Luar Israel, Leon Ben Zour memberitahu televisyen Al-Jazeera bahawa sebarang inisiatif damai yang ingin dilancarkan mestilah menetapkan penempatan semula pelarian-pelarian Palestin di sebuah negara Palestin yang bakal dibentuk pada masa depan dan bukannya di negara Israel.

``Berdasarkan garisan sempadan 1967, resolusi 242 dan 338 yang diluluskan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) haruslah dijadikan asas untuk sebarang rundingan dan garisan sempadan itu haruslah dipersetujui oleh kedua-dua pihak, bukannya yang ditetapkan dalam satu inisiatif damai,'' tambahnya.

Resolusi itu, yang diluluskan pada sidang kemuncak Arab yang berakhir di Algeria semalam.

Resolusi itu menggesa Israel supaya berundur sepenuhnya dari kesemua wilayah Palestin yang didudukinya dan juga di Bukit Golan di Syria dan wilayah-wilayah di selatan Lebanon.

Ia juga menggesa supaya dibentuk sebuah negara Palestin yang bebas dan berdaulat di Tebing Barat dan Genting Gaza, dengan Baitulmaqdis Times dijadikan ibu negaranya.

Pernyataan tersebut juga menuntut satu penyelesaian yang adil untuk masalah pelarian Palestin serta menjaminkan hak mereka.

Jika Israel bersetuju dengan kesemua syarat itu, maka kesemua negara Arab akan menganggap konflik Arab-Israel sudah berakhir dan akan menjalinkan hubungan normal dengannya. - AFP

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com