Wednesday, March 23, 2005

SIRIM BHD - pelacuran dan kakitangan ditipu

LAPORAN KHAS
Malaysia Today

SIRIM Berhad merupakan salah sebuah organisasi yang sangat dikenali di negara ini. Lihat sahaja barangan elektrik pasti sahaja akan tertera logo SIRIM bagi menandakan bahawa peralatan elektrik tersebut selamat digunakan. Pendek kata apabila disebut SIRIM orang pasti akan teringatkan logo SIRIM pada barangan elektrik.

Bagaimanapun apa yang hendak dipaparkan di sini bukanlah perihal logo tersebut, sebaliknya masalah-masalah di dalam SIRIM berhad yang memerlukan pembelaan dan pemantauan. Ada dua masalah yang hendak dipaparkan di sini iaitu masalah perumahan kakitangan dan juga masalah pelacuran.

Pelacuran tersorok

Pelacuran, pelacuran dan pelacuran. Suatu masalah yang tidak pernah selesai. Malah ada pendapat mengatakan bahawa pelacuran adalah suatu kerjaya paling tertua di dunia. Pusat kegiatannya pula boleh dikategorikan kepada pusat pelacuran tertutup dan pusat pelacuran terbuka.

SIRIM Berhad yang pada asalnya merupakan sebuah badan kerajaan yang mengeluarkan sijil-sijil ISO mula dikorporatkan pada 1 September 1996. Namun sejak beberapa tahun kebelakangan ini nampaknya SIRIM Berhad bukan saja mengeluarkan sijil-sijil ISO, malah SIRIM Berhad mungkin bakal mengeluarkan anak-anak haram. Ini kerana terdapat sebuah pusat pelacuran tersorok yang beroperasi di dalam premis SIRIM Berhad.

Mengikut hasil intipan yang dijalankan, pusat pelacuran ini mulai beroperasi selepas waktu pejabat iaitu pada pukul 5.00 petang. Kalangan para pelacurnya pula terdiri dari Tukang Pembersih (cleaner). Lazimnya pekerjaan ini hanya dijawat oleh pekerja dari Indonesia. Di SIRIM Berhad memang terdapat ramai Tukang Pembersih yang berasal dari Indonesia. Mereka ini barangkali tidak mempunyai kewangan yang mencukupi bagi menampung keperluan harian, lantas mereka terjebak dalam perbuatan tidak bermoral ini.

Menurut satu sumber, terdapat satu sindiket di dalam SIRIM Berhad yang menguruskan kegiatan pelacuran ini. Tugas sindiket ini adalah untuk memantau jika sekiranya terdapat agen-agen yang tidak boleh dipercayai yang berkemungkinan akan menghancurkan kegiatan mereka. Sindiket ini juga berfungsi bagi membawa orang-orang tertentu untuk melanggani para pelacur di bawah jagaan mereka.

Bagaimanapun kegiatan pelacuran di SIRIM Berhad akhirnya mungkin hampir dapat dibongkar setelah pada minggu lepas beberapa pengawal keselamatan yang diketuai oleh Mejar (B) Sajari bin Haji Sarman menangkap dua orang pelanggan yang sedang bersetubuh dengan pelacur di dewan serbaguna SIRIM Berhad. Setelah disoal siasat, sang pelacur mengakui bahawa kegiatan keji tersebut telah lama dijalankan.

Namun kita percaya bahawa kegiatan pelacuran di dalam premis SIRIM Berhad masih lagi berjalan seperti biasa. Kegiatan ini perlu dibongkar sepenuhnya agar premis SIRIM bersih dari gejala yang tidak sihat. Justeru pemantauan perlu dilakukan segera bagi membendung gejala tidak bermoral ini dari membiak menjadi barah.

Penipuan projek perumahan

Masalah kedua yang hendak dipaparkan di sini adalah penipuan dalam projek perumahan bagi kakitangan SIRIM Berhad. Pada tahun 1999, kakitangan SIRIM Berhad mulai merasakan impian mereka untuk memiliki sebuah rumah akan tercapai pada penghujung tahun 2003 apabila Koperasi Anggota SIRIM Berhad atau KASB telah memperolehi tawaran tanah pada lokasi strategik di Seksyen 29 dan 30 Shah Alam. Lokasi ini boleh ditukar status tanah untuk dibangunkan rumah-rumah kediaman kakitangan SIRIM Berhad.

Mengikut rancangan, kawasan perumahan itu akan dibangunkan bermula pada awal tahun 2001 dan akan siap pada tahun 2003. Siapa jua kakitangan SIRIM Berhad yang berminat memiliki rumah sendiri perlulah mengemukakan deposit. Oleh kerana terlalu ingin memiliki rumah sendiri, maka semua kakitangan yang terlibat dalam pembelian projek perumahan SIRIM Berhad terpaksa memberi deposit yang mencecah belasan ribu ringgit kepada KASB.

Hari berganti hari, bulan berganti bulan dan tahun berganti tahun, namun rumah yang mereka harapkan masih tidak wujud. Rumah yang sepatutnya siap pada tahun 2003 masih tidak nampak bayangnya. Tahun 2004 juga telah lama berlalu dan kini sudah sampai ke bulan Mac 2005, namun rumah yang mereka tunggu itu bagaikan semakin jauh dari mereka. Berbagai spekulasi dan andaian dibuat oleh kakitangan SIRIM Berhad seperti KASB telah menelan buta-buta wang deposit mereka.

Terdapat ramai juga kakitangan SIRIM Berhad yang tidak tahan dengan penantian yang tidak pasti. Mereka fikir lebih baik mereka beli sahaja rumah sendiri daripada bergantung-harap dengan KASB. Akhirnya terdapat beberapa kakitangan yang menarik diri dari projek perumahan SIRIM Berhad. Dalam kes ini kami paparkan satu surat dari Khairul Aimi Kamaludin yang menarik diri dari membeli projek perumahan SIRIM Berhad. Di dalam surat tersebut juga beliau menuntut KASB agar memulangkan kembali wang deposit beliau sebanyak RM16,000 ringgit kerana wang tersebut sangat beliau perlukan bagi membiayai pembelian projek perumahan lain.

Jelaslah di sini bahawa KASB telah menipu kakitangan SIRIM Berhad bahawa projek perumahan kendalian mereka kononnya akan siap pada 2003. Kita tidak tahu apakah yang terjadi kepada wang deposit yang dikutip dari kakitangan SIRIM Berhad. Apakah wang tersebut telah hangus?

Harus diingat bahawa terdapat ramai dari kalangan pembeli adalah terdiri dari golongan berpendapatan sederhana seperti kerani. Mereka ini terpaksa hidup berjimat cermat dan terpaksa menyimpan wang sedikit demi sedikit bagi membeli sebuah rumah. Jika wang deposit mereka ditelan dan rumah juga tidak nampak bayang, maka ini merupakan satu perbuatan jahat yang wajar ditangani segera.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com