Monday, March 21, 2005

PAS cadang tubuh badan khas kendali barangan halal

Oleh HELMI KHALID

ALOR STAR, 21 Mac (Hrkh) - PAS mencadangkan agar satu badan khas yang merangkumi pelbagai disiplin ditubuhkan bagi memantau persoalan makanan halal/haram di negara ini bagi memastikan rancangan untuk menjadikan Malaysia pusat barangan halal atau 'Halal Hub' mencapai matlamatnya.

Pengerusi Lajnah Hal-Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar PAS Pusat, Haji Mahfuz Omar berkata, undang-undang yang ada sekarang berkecamuk ditambah pula dengan tenaga kepakaran yang terlalu sedikit menyebabkan isu tersebut masih belum menemui jalan penyelesaian.

Selain itu katanya, sikap pengguna yang mahu mementingkan gaya berbelanja dan 'gaya makan' juga menjadi punca pengeluar makanan mudah menggunakan kesempatan mencampuradukkan dengan yang halal dah tidak halal.

Menurut Mahfuz, Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) hanya mengeluarkan logo halal, Kementerian Pengguna pula berperanan mempastikan di setiap barangan yang dijual di pasaran ada atau tidak logo tersebut, sementara Kementerian Kesihatan pula memastikan kebersihan persekitaran tempat menyediakan produk.

"Dari sini kita lihat ia tidak seragam, sebab itu PAS mencadangkan agar soal label halal ini ditentukan oleh satu badan yang perlu ditubuhkan yang di dalamnya diwakili semua pihak yang boleh memberi satu keputusan terbaik sebelum label halal dikeluarkan.

"Jika seperti sekarang, pengusaha boleh memohon dari Jakim, selepas itu sijil halal dikeluarkan, tetapi Jakim tidak boleh memeriksa produk tersebut di kedai, Kementerian Kesihatan pula bila lihat ada logo halal bagi mereka produk itu bersih untuk orang Islam.

"Kementerian Pengguna pula bila dapati ada label halal, maka bagi mereka Jakim telah meluluskannya dan produk itu telah menepati syarat, sampai bila pun isu ini tidak akan selesai," ujar beliau.

PAS katanya, berharap apabila tertubuhnya badan itu nanti ia mesti diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri dan disertai oleh pelbagai kepakaran yang ada bagi menyelesaikan kerumitan yang timbul sepanjang masa ini.

Budaya makan

Sementara itu katanya, budaya berbelanja dan 'budaya makan' masyarakat hari ini juga menyebabkan timbulnya satu keadaan sebegini rupa.

"Bukan kita menghalang masyarakat untuk makan sosej, tetapi kena bijak memilih, ada produk oleh orang Islam, jadi pilihlah sewajarnya.

"Seperkara lagi adalah, sosej itu sendiri sebenarnya bukanlah makanan tradisi Malaysia, jadi disebabkan masyarakat sekarang terlalu ghairah untuk meningkatkan 'life style' maka mereka mudah mengambil apa saja jenis makanan demi untuk dilihat 'up to date'" ujar Mahfuz lagi.

Sebagai contoh lain sambung beliau, orang Melayu hari ini lebih gemar membeli ayam atau daging di pasaraya-pasaraya besar, ini kesilapan yang ditempah oleh masyarakat itu sendiri.

"Seeloknya, belilah makanan seperti itu di pasar, pasar malam atau pasar tani kerana kita boleh mengenali penjual dan yakin ia telah disembelih dan sebagainya.

"Sebaliknya, jika ayam yang dibeli di pasaraya, kita tidak boleh mempastikan siapa yang membekalkan barangan tersebut, bukan kita mahu memburukkan pasaraya, tetapi ini adalah satu cadangan yang mungkin boleh mengatasi kemelut ini," sambung beliau lagi.

Haji Mahfuz berkata demikian dalam sidang akhbar di Pejabat Perhubungan PAS Kedah bersama Pengerui Lajnah Hal-Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar PAS Kedah, Haji Adnan Saad.

Haji Adnan yang juga Ketua Pemuda PAS Kedah berkata, sememangnya pengguna Islam sekarang ini cukup tidak prihatin ketika membeli sehinggakan ada logo ejaan halal dalam huruf jawi yang silap pun mereka tidak menyedarinya.

- zs

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com