Monday, March 21, 2005

PAS akan terus memilih demokrasi selagi peluang masih ada

Oleh Azmi Yusof dan Khairul Azlam Mohmad

MARANG, 21 Mac (Hrkh) - Presiden PAS mengingatkan anggota pemudanya, PAS tetap mengambil pendekatan demokrasi walaupun penuh dengan kelemahan dan kejahatan dan anggota PAS wajib berjihad dengan cara ini selagi peluang masih ada.

Sehubungan itu, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengingatkan ahli-ahli PAS supaya tidak terpengaruh dengan pendekatan lain yang cuba ditonjolkan kerana kepatuhan kepada jamaah hukumnya adalah wajib.

Beliau berkata demikian semasa membentangkan kertas kerja bertajuk `Tarbiyah Islamiyah al-Harakah” Aplikasi Dalam Parti Islam Se-Malaysia’ pada Ijtimak Perdana Pemuda PAS SeMalaysia di Masjid Rusila, kelmarin.

Ijtimak yang dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS Pusat dengan kerjasama Pemuda Terengganu selama dua hari itu dihadiri oleh lebih 2,500 pemuda dari seluruh negara.

Presiden PAS itu juga menegaskan, dasar Islam yang dibawa oleh PAS wajib dipelihara dan dipertahankan.

Ini kerana, Islam menjadi rahsia ketahanan PAS sepanjang perjalanannya yang penuh cabaran.

Menurutnya, pasang surut perjuangan PAS tidak terpancar hanya melalui keputusan pilihan raya tetapi kematangan parti dan kesinambungan kepimpinan dan pengikut.

“Kerana kita membangun bersama Islam dan membina keperkasaan juga dengan Islam, rebah bangun tetap bersama Islam dan dengan Islam kita mendapat pertunjuk yang sebenar,” ujarnya.

Selain Ustaz Abdul Hadi, turut membentangkan kertas kerja ialah Mursyidul Am, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat yang bertajuk ‘Islam Hadhari: Cabaran Terhadap Umat Islam’ dan Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Dato’ Harun Taib dengan tajuk `Persiapan Dan Akhlak Para Dai (Pemuda) Untuk Kemenangan Islam’.

Majlis perasmian dilakukan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub manakala Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Haji Mohamad Sabu menyempurnakan acara penutup.

Ustaz Abdul Hadi menambah, takwa adalah penting yang menjadi syarat bagi mendapat pertolongan Allah dan perjuangan yang diberkati.

Katanya, semua perkara yang dilahirkan oleh tarbiyyah yang berjaya dalam segala aspek disimpulkan di dalam perkara yang dinamakan takwa.

Menurutnya, banyak ayat al-Quran yang menunjukkan betapa eratnya sifat takwa yang lahir daripada iman, amal dan jihad melalui tarbiyah yang bersumberkan Kitab Allah dan sunnah Rasulullah itu dengan gerakan Islam.

Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu berkata, proses dakwah dan motivasi sehingga mengubah fikiran adalah yang terbaik dan pertama dilakukan.

- zs

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com