Wednesday, March 23, 2005

Kadar baru tambang dijangka diumum hari ini

Oleh Kadir Dikoh

PUTRAJAYA: Kabinet hari ini dijangka membuat keputusan muktamad mengenai kadar kenaikan tambang pengangkutan awam, termasuk teksi, bas ekspres dan bas henti-henti.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Mohamed Khaled Nordin dijangka mengumumkan kadar baru itu selepas mesyuarat pasca Kabinet kementeriannya jam 3.30 petang ini.

Sumber memberitahu Berita Harian, Mohamed Khaled akan membentangkan kertas Kabinet mengenai cadangan yang sudah disiapkan baru-baru ini pada mesyuarat Jemaah Menteri.

"Jika Kabinet bersetuju, maka menteri akan mengumumkan kadar tambang baru. Kita belum pasti sama ada Kabinet akan menerima atau menolak cadangan itu. Kabinet juga boleh meminta kajian lanjut.

"Sekiranya Kabinet menolak, kementerian terpaksa meneliti semula kadar itu dan merangka kertas Kabinet baru untuk dibentangkan pada mesyuarat Jemaah Menteri akan datang," katanya.

Bagaimanapun, katanya, kertas Kabinet itu tidak membuat sebarang cadangan bagi kenaikan tambang bas sekolah kerana ia sudah dinaikkan pada September 2001.

Beliau berkata, Mohamed Khaled dijangka menjelaskan lebih lanjut mengapa tambang bas sekolah tidak dinaikkan jika pengumuman itu dibuat hari ini.

Baru-baru ini, Mohamed Khaled berkata, kerajaan akan mengambil kira kemampuan orang ramai sebelum menetapkan jumlah kenaikan tambang nanti tetapi pada masa sama, orang ramai perlu menerima hakikat kos yang terpaksa ditanggung oleh pengangkutan awam meningkat berikutan kenaikan harga minyak.

Akhir tahun lalu, pengusaha kenderaan perdagangan, termasuk teksi, bas ekspres dan bas henti-henti memohon menaikkan tambang berikutan kenaikan kos operasi akibat peningkatan harga petrol dan diesel.

Malah persatuan bas ekspres, bas henti-henti, teksi atau kereta sewa dikatakan mahu kenaikan antara 20 dan 80 peratus.

Awal bulan ini, Mohamed Khaled berkata, kementerian mendapatkan maklum balas beberapa kementerian lain, termasuk Kementerian Kewangan, Kementerian Pengangkutan dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berhubung cadangan kenaikan tambang.

Beliau dipetik sebagai berkata, semakan tambang perlu mengambil kira profil industri, struktur kos operasi, kenaikan kos, prestasi pengusaha dan langkah mengurangkan bebanan pengguna.

Baru-baru ini, Persatuan Bas Sekolah Malaysia mahu mengemukakan rayuan kepada kementerian itu untuk menaikkan tambang perkhidmatan secepat mungkin.

Presidennya, Chee Ah Tey, berkata walaupun kerajaan sudah menaikkan tambang bas sekolah dua tahun lalu, tetapi harga diesel mengalami kenaikan beberapa kali selepas itu, manakala kos yang perlu ditanggung pengusaha bas sekolah adalah untuk gaji pemandu, diesel dan kos penyelenggaraan.

Presiden Pertubuhan Pemandu dan Pengusaha Teksi/Limosin dan Kereta Sewa Malaysia, Yusof Lahir, pula berharap kerajaan mempertimbangkan permintaan memandangkan harga minyak naik beberapa kali sebelum ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com