Wednesday, March 23, 2005

B. Mandarin: NGO selar syarikat

KUALA LUMPUR 22 Mac - Pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyifatkan tindakan syarikat yang hanya mempelawa pemohon fasih bertutur bahasa Mandarin untuk bekerja di syarikat mereka sebagai tindakan diskriminasi kaum.

Presiden Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) Mohd. Jafar Abdul Carrim berkata, setiap rakyat negara ini patut menghormati polisi negara yang telah ditetapkan oleh Parlimen bahawa bahasa Melayu adalah bahasa rasmi.

``Kita boleh terima jika bahasa Mandarin digunakan dalam perniagaan tetapi janganlah sampai menjadi kemestian untuk mendapatkan sesuatu pekerjaan.

``Syarat fasih bahasa Mandarin tidak wajar sebagai kelayakan untuk memohon kerja,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai banyak iklan jawatan kosong dalam akhbar-akhbar tempatan yang mensyaratkan hanya mereka yang fasih berbahasa Mandarin sahaja layak memohon kerja dalam syarikat-syarikat tertentu.

Menurut Mohd. Jafar, walaupun ia tidak melanggar etika pengiklanan tetapi melanggar dasar kerajaan daripada segi pembangunan negara dan bangsa Malaysia.

Bagaimanapun katanya, syarat ini mungkin dibenarkan jika ada sebab yang benar-benar sesuai seperti tugas sebagai guru bahasa Mandarin atau bagi urusan perniagaan dengan negara China.

``Kita bukannya hendak menimbulkan isu bahasa, hormat atau tidak tetapi ini berkait dengan nasionalisme negara.

``Perkara ini akan membangkitkan banyak tentangan dan tidak selari dengan aspirasi negara,'' jelasnya sambil meminta supaya perkara itu dihentikan segera.

Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Ahmad Azam Abdul Rahman berkata, tindakan ini sekali gus cuba menafikan hak kaum lain untuk bekerja di syarikat tersebut.

``Sebagai rakyat Malaysia, seseorang itu mesti fasih bertutur dan menulis dalam bahasa Melayu.

``Ini secara tidak langsung menafikan hak orang Melayu untuk bekerja di syarikat tersebut,'' ,'' katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Kata Ahmad Azam, dia tidak nampak rasional pemohon yang mesti fasih berbahasa Mandarin kecuali syarikat tersebut membuat urusan perniagaan dengan syarikat dari negara China.

Beliau berkata, perkara itu tidak sepatutnya berlaku di negara ini.

Dalam pada itu, Presiden Gabungan Pelajar-Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Datuk Suhaimi Ibrahim berkata, iklan seperti itu adalah tidak wajar sama sekali.

``Perkara ini seolah-olah menidakkan bahasa Melayu dan mengutamakan kaum tertentu,'' tambahnya.

Menurut Suhaimi, ia alasan untuk tidak mengambil orang Melayu untuk bekerja di syarikat itu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com