Monday, June 27, 2005

TAWARIKH BULAN JUN : PEMIMPIN BN GONCANG PEMIMPIN BA TERUS KUKUH

Image hosted by Photobucket.com

KENYATAAN MEDIA (27 Jun 2005)

Kuala Lumpur, 27 Jun 2005 : Bulan Jun 2005 politik Negara dimulai dengan semangat demokrasi terpimpin yang di’hijau’kan dalam PAS. Muktamar PAS yang berlangsung diputik pada awal bulan ini menjadi wadah kecemerlangan pemikiran positif ahli yang melantik kepimpinan baru dalam nada persaudaraan.

Serangan bertali arus dari media utama Negara yang disadurkan dengan tohmahan politikus pemimpin BN berjaya dihadam oleh ahli PAS yang akhirnya melakarkan kemenangan manis dengan terlantiknya Ust. Nasaruddin Mat Isa sebagai Timbalan Presiden PAS.

Kerusi panas jawatan Naib Presiden berjaya disejukkan dengan kehadiran YB. Husam Musa, Hj. Mohamad Sabu dan Dato’ Dr. Hassan Ali. Kehadiran trio ini umpama mimpi ngeri buat BN dalam pertembungan dimensi politik Negara.

Tidak cukup dengan itu, kehadiran semula beberapa orang pemimpin PAS yang tidak dipilih dalam Muktamar ke dalam Jawatankuasa PAS Pusat seperti YB Senator Hj. Hassan Shukri, Dato’ Mustapha Ali dan beberapa tokoh lagi telah menguatkan lagi kesatuan dan kekuatan jentera kepimpinan parti.

Suara keramat Pemuda melalui pimpinan YB Salahuddin Ayub berjaya membuatkan pemimpin UMNO terkebil – kebil. Tohmahan mereka bahawa pemuda PAS layu dan tidak berani mengkritik pemimpin telah diketepikan dan laungan takbir pemuda PAS berjaya menenggelamkan kesayuan hasrat UMNO yang ingin melihat pemuda berpecah melalui ‘anai – anai’ tajaan mereka.

Disebalik berita gembira yang tersinar dibawah lembayung hijau PAS ini seluruh Negara dikejutkan dengan berita – berita malang yang melanda pakatan parti Barisan Nasional.

Motto ‘Satu Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional’ telah membakar perasaan rakyat ekoran tindakan zalim Kerajaan BN di Terengganu ‘ada hari’ yang merobohkan Rumah ALLAH di RTB Bujal seminggu sebelum Muktamar Pas berlangsung.

Kerajaan BN Terengganu marah bila umat Islam Terengganu membina Rumah Allah diatas tanah yang dikuasai BN. Mereka tidak benarkan ALLAH bina rumah dimuka bumi ciptaanNya. Apakah keramat BN hingga mengkhianati hak ALLAH. Perlukah lesen dan kebenaran untuk bina rumah ALLAH ditanah milik ALLAH?

Lantas, atas dasar kesedaran yang tidak berbelah bahagi umat Islam bangkit berhimpun dihadapan Wisma Darul Aman pada 19 Jun 2005. Bukan sahaja mereka tidak peduli isu perobohan rumah ALLAH, YB Rasul yang tidak maksum yang ditemui hanya sibuk berbicara tentang keretanya yang kononnya dicalarkan oleh pendemo.

Pada 22 Jun pula, di Melaka, BN melantik ADUN Pantai Kundur, Ab. Rahaman Ab. Karim sebagai Exco mengantikan Datuk Wira ‘Rasuah’ Amid Nordin yang meletakkan jawatan kerana digantung oleh UMNO ekoran terlibat dalam rasuah.

Perjalanan BN kian berliku bila mana Datuk S. Sothinathan dari MIC digantung selama 3 bulan kerana mempertikaikan tindakan Kerajaan yang menarik pengiktirafan Ijazah Perubatan Crimea State Medical University (CSMU) semasa prosiding Dewan Rakyat pada 21 jun 2005. Wira penyokong MIC ini dibiarkan tergantung tanpa pembelaan oleh Presiden MIC yang nyata mengambil sikap individualistik dan tidak berminat mempertahankan hak pelajar India.

Kisah duka BN ini berterusan bila mana rayuan YB Datin Paduka Tan Yew Kew yang digantung oleh MCA selepas dituduh mengedarkan rakaman VCD cetak rompak pergaduhan pemilihan cawangan MCA di jalan Young Klang ditolak. Jawatankuasa Disiplin Parti itu yang bermesyuarat pada 23 Jun 2005 hanya mengurang tempoh penggantungan dari setahun kepada 6 bulan.

Seterusnya, ‘Projek Kerajaan BN’ yang terhangat dipasaran telah meletup didada – dada akhbar tempatan pada 24 Jun 2005. Hits utama menyaksikan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad digantung 6 tahun kerana didapati bersalah terlibat dalam merasuah pengundi – pengundi dalam pemilihan UMNO tahun lalu. Kemenangan meragukan yang beliau kecapi sebanyak 1507 undi ternyata adalah hasil dari wang rasuah yang beliau berikan.

Tawarikh politik negara sepanjang bulan Jun benar – benar mengejutkan ramai pemerhati politik yang menganggap PAS telah terkulai layu dipersada politik Negara ekoran kekalahan dalam Pilihraya 2004. Kebangkitan semula PAS yang dilakarkan pada bulan Jun ini bakal merintis jalan perjuangan yang getir buat BN yang kini berlayar dengan bahtera bocor di kiri dan kanan.

Ombak reformasi yang satu ketika dahulu ditiupkan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim kini kian terasa semula. Kebangkitan rakyat kini semakin terasa ekoran dasar – dasar ‘mentah’ Kerajaan BN dalam mentadbir Negara. Dari isu Minyak, Tol, Kos pengangkutan, kini rakyat dibebani pula dengan isu penswastaan air, khidmat perubatan, isu jarum dan kondom percuma dan banyak lagi.

Rakyat semakin keliru dan marah kerana pemimpin BN yang semakin goncang ini telah cuba mengoncangkan kesabaran rakyat. Semoga rakyat dapat mengingati kezaliman BN ini dan bangkit membuat perubahan di Pilihanraya akan datang.

“Mendepani Cabaran, Paksi Kebangkitan Perjuangan”

Khuzaini Rahman
Setiausaha
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan


0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com