Monday, February 28, 2005

OPS TEGAS-ADAKAH KERAJAAN BENAR-BENAR TEGAS TERHADAP PATI?

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) memandang serius isu Pendatang Tanpa Izin (PATI) yang memasuki Negara ini secara haram. Seperti yang dilaporkan oleh Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Datuk Azmi Khalid, dianggarkan lebih 1.2 juta PATI telah memasuki Negara ini tetapi hanya 400,000 sahaja yang pulang secara sukarela sejak program pengampunan dilancarkan. Ini bermakna lebih kurang 800,000 lagi masih berada dalam Negara.

Pihak DPPWP, khuatir akan keadaan ini jika pihak majikan masih terus berdegil untuk melindungi PATI yang berada dibawah jagaan mereka. Kita yakin bahawa selain dari PATI yang terlibat dalam industri pembinaan, pembantu rumah restoran dan sebagainya terdapat juga PATI yang terdiri daripada pelacur-pelacur asing yang bekerja di bandar – bandar besar seperti Kuala Lumpur.

Kita juga yakin bahawa bukan dari kalangan rakyat Indonesia sahaja yang tergolong dalam kelopok PATI tetapi rakyat asing dari Negara lain juga ada. Justeru itu pihak DPPWP berharap agar ‘Ops Tegas’ yang bakal dilancarkan pada esok hari (01 Mac 2005) diseluruh Negara dapat menangani masalah ini dengan tegas bukan hanya pada nama dan slogan sahaja.

Kita tidak boleh melayan karenah PATI yang kini bukan sahaja menimbulkan masalah penyeludupan tetapi mengancam keselamatan rakyat ekoran beberapa siri kes bunuh dan samun yang mereka lakukan. Kita khuatir akan keselamatan rakyat dan Negara yang kini telah dihuni dengan sewenang – wenang oleh 800, 000 PATI.

Kehadiran lebih 1.2 juta PATI sebelum ini didalam Negara juga telah membuktikan bahawa Pihak Imigresen, Kastam dan Eksais DiRaja Malaysia gagal memainkan peranannya menyekat kemasukkan PATI. Kelalaian Kerajaan UMNO melalui Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri dalam membanteras masalah PATI sebelum ini juga telah mendedahkan rakyat Negara ini dengan pencerobohan rakyat asing. Tidak mustahil dalam 1.2 juta orang itu terdapatnya PENGINTIP atau AGEN ASING yang datang secara rahsia untuk menyelidiki aspek Pertahanan dan Keselamatan Negara.

Secara keseluruhannya PATI melihat Malaysia sebagai Negara yang tidak memberikan ancaman besar kepada mereka begitu juga dengan AGEN-AGEN ASING yang kini telah mengumpul banyak maklumat berhubung soal keselamatan Negara.

DPPWP berharap agar pihak Kerajaan mengambil inisiatif untuk mengetatkan kawalan diperairan dan sempadan Negara agar tidak dicerobohi dengan mudah. Kelemahan sistem keselamaan Negara bukan sahaja membahayakan rakyat tetapi telah menjejaskan imej dan kedaulatan Negara sebagai sebuah Negara merdeka di mata dunia.

Kedegilan para Majikan untuk bekerjasama seharusnya dipandang serius dan tindakkan berat termasuk memenjarakan dan mengenakan denda yang tinggi wajar dilaksanakan. Kita mahu Kerajaan melaksanakannya bukan bercakap kosong dan menunda – nunda operasi yang bakal dilaksanakan esok seperti sebelum ini. Sesungguhnya masalah PATI ini bukan baru tetapi telah wujud sejak Negara Malaysia Merdeka lagi. Tetapi disebabkan kelemahan pentadbiran Kerajaan UMNO isu ini terus dibiarkan ‘berulat’ hingga ke hari ini.

DPPWP dan PAS Umumnya bersedia untuk menghulurkan bantuan dan tenaga bagi kita bersama – sama mengatasi masalah ini. Kita menegaskan bahawa tiada tempat lagi buat golongan PATI dalam Negara ini pada masa ini dan masa akan datang. Kita tidak akan bertolak ansur lagi dengan kehadiran mereka yang banyak menimbulkan masalah jenayah dalam Negara ini.

Walaubagaimana pun kita berharap agar pihak Kerajaan dapat menimbangkan permohonan PATI yang benar – benar ikhlas untuk bekerja di Malaysia sekiranya mereka tiada rekod Jenayah agar kita dapat mengunakan mereka untuk pembangunan Negara serta memudahkan kita mengetahui pergerakan mereka selepas ini.

Rakyat Malaysia bukanlah manusia yang tidak berhati perut untuk menghalau dan menutup pintu rezeki orang lain, tetapi warga Negara luar sama ada dari golongan PATI atau tidak perlulah mematuhi undang – undang yang terdapat dalam negara ini dan menghormati rakyatnya. Jangan buat kacau dan curi – curi masuk ke negara orang jika tidak mahu dihambat keluar secara paksa.

Sekali lagi pihak DPPWP menasihatkan agar PATI dan majikan mereka dapat memberikan kerjasama dalam menyelesaikan konflik ini dan jangan salahkan sesiapa jika tindakan keras terpaksa diambil selepas ini. Kita juga benar – benar berharap agar pihak Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri mengatasi masalah ini dengan dimulakan dengan menyelesaikan masalah rasuah khususnya dikalangan pegawai – pegawai Imigresen, Kastam dan Eksais DiRaja Malaysia dan Polis agar masalah PATI tidak berulang. Selagi masalah rasuah ini tidak selesai maka ramailah pegawai – pegawai Kerajaan dibarisan hadapan yang menjadi talibarut yang pastinya membahayakan lagi keselamatan Negara.


“Hadharah Islamiyyah bukan Islam Hadhari”

Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com