Monday, February 28, 2005

KEMBALIKAN KREDIBILITI DAN KUASA JAWI

Isu penarikkan semula pendakwaan JAWI terhadap Jeslina Hashim dan rakan-rakannya di Kelab Zouk kini mulai sepi. Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) walaubagaima pun melihat bahawa perkara ini tidak boleh dibiarkan sepi dan JAWI perlu mendakwa mereka semula.

Isu tersebut merupakan bukti bahawa Kerajaan Malaysia yang diterajui UMNO telah gagal mempertahankan kesucian dan kedaulatan agama Islam sebagai agama Rasmi Negara ini. Tindakkan sesetengah ahli Kabinet yang mengesa agar JAWI menarik saman mereka sebelum ini lebih didorong kepada usaha untuk menyelamatkan ego mereka dalam memperjuangkan isu hak asasi wanita seperti yang selalu diwar-warkan oleh Sisters ini Islam.

Bagi DPPWP, tindakan mereka yang tertuduh berpelukan dan berciuman diluar pejabat JAWI selepas penarikkan semula dakwaan itu memperjelaskan lagi sikap angkuh dan bongkak mereka. Masyarakat melihat kelakuan mereka itu sungguh tidak sopan dan memualkan.

Kini, masyarakat juga, telah melihat JAWI sebagai ‘badut’ yang boleh diperlekehkan oleh semua pihak ekoran ketidak tegasan mereka. Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) merayu agar pihak YANG DI-PERTUAN AGONG MALAYSIA-Duli Yang Maha Mulia Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail Ibni Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail serta Majlis Raja-Raja mengambil tindakkan serius dalam memastikan perkara ini tidak menjadi barah bagi umat Islam.

DPPWP berharap agar pihak Kerajaan Malaysia mengambil al – Quran dan sunnah Nabi sebagai panduan utama dalam menguruskan urusan umat Islam dalam negara ini termasuk dalam urusan menangani masalah maksiat dan jenayah. Pak Lah sendiri dalam sajaknya ‘Ku Cari Damai Abadi’ menyatakan agar;

“Kita bongkar rahsia kitab suci
Cari pedoman
Kita bongkar rahsia sunnah Nabi
Cari panduan”

Namun hakikatnya, bila isu sebegini diketengahkan Pak Lah lupa kat mana dia simpan al-Quran dan kitab sunnah Nabi sehingga dia sendri tidak jelas tentang hukum hakam pelaksanaan syariat Islam. Begitu juga pimpinan UMNO lainnya. Sungguh memalukan bila, isu yang melibatkan masalah akhlak umat Islam perlu dirujuk pada buku Perlembagaan yang mana seharusnya dirujuk pada Al-Quran dan Sunnah. Nyata sekali bahawa Malaysia bukanlah Negara Islam tulen seperti yang di dakwa oleh Tun Dr. Mahathir sebelum ini.

Walau bagaimana pun Kita mahu agar kredibilti JAWI dipulihkan dengan meneruskan dan mempertingkatkan usaha ke arah membanteras masalah maksiat di Kotaraya Kuala Lumpur hari ini. Kita mahu Kerajaan memberikan mandat kepada JAWI bagi meneruskan dakwaan mereka terhadap Jeslina dan rakan-rakannya. DPPWP berharap agar Kerajaan Malaysia memandang serius akan masalah Jenayah dan maksiat di dalam negara ini.

Tidak guna kempen ‘Budi Bahasa Budaya Kita’ jika dalam masa yang sama tempat – tempat penggalak maksiat dan keruntuhan akhlak seperti Kelab malam, pusat judi dan arak dibiarkan terbuka kepada mereka yang bukan Islam. Jumlah Kelab malam yang ada pada hari ini di Kuala Lumpur sudah melebihi dari apa yang diperlukan oleh mereka yang bukan Islam.


“Hadharah Islamiyyah bukan Islam Hadhari”

Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com