Sunday, July 30, 2006

Mahasiswa berlagak 'samseng' di UPM, jejas budaya penyuburan ilmu

Oleh Wan Nordin Wan Yaacob KUALA LUMPUR, (Hrkh) - Minggu haluansiswa di seluruh Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) telahpun berlalu, bagaimanapun minggu suai kenal di beberapa IPTA dicemari dengan insiden lagak ala 'samseng' beberapa mahasiswa yang disyaki dari kumpulan Aspirasi.

Presiden Gagasan Mahasiswa Islam Semenanjung (Gamis), Mohd Haniff Baderun berkata, tindakan samseng beberapa anggota mahasiswa yang disyaki dari kumpulan yang direstui pentadbir universiti amat mengecewakan

Malah budaya menghalang yang dianggap sebagai 'monopoli aktiviti' ini hanya akan menjejaskan budaya penyuburan ilmu di menara gading. (Klik gambar untuk melihat rakaman video)


Photobucket - Video and Image Hosting Photobucket - Video and Image Hosting

Beliau berkata demikian ketika mengadakan sidang medianya di Pusat Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di Petaling Jaya hari ini.

Semua ini berlaku kerana perjalanan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) itu sendiri yang tidak telus, malah ianya hanya diperguna kepada mahasiswa yang tidak menyokong aspirasi kerajaan, katanya.

Pentadbir universiti seharusnya menghormati hak kebebasan berpesatuan, beragama, beraktiviti dan bersuara mahasiswa sebagai mendokong prinsip demokarsi di negara ini, katanya.

Insiden yang berlaku di UM, UPM dan USM jelas menunjukkan budaya 'samseng' kini menular di universiti dengan pentadbirnya tidak bertindak menghalang budaya tersebut, katanya.

Menurut jurucakap Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Kong Wee Cheng pada 11 Julai 2006, sekumpulan mahasiswa yang bernaung di bawah Gerakan Mahasiswa Maju (GMM) Universiti Putra Malaysia (UPM) telah membuka kaunter khidmat mahasiswa di Kafeteria Kolej ke 12 dan 14.

Bagaimanapun, dua mahasiswa yang menggelar diri mereka sebagai Majlis Tertinggi Kolej Ke-12 (MTM) telah datang dan mengganggu kaunter yang dibuka GMMUPM.

Kemudian selepas itu,datang pula pegawai keselamatan dan pegawai Hal Ehwal Pelajar (HEP) yang terus merampas barang-barang dan risalah yang di letak di kaunter tersebut, katanya.

Seorang pegawai yang dikenali sebagai Yusof bercakap dengan nada yang keras dan menolak seorang mahasiswa, Ooi Tze Min (Simon) secara kasar hingga terlanggar kerusi berhampiran, kata Wee Cheng.

Dalam masa yang sama, beberapa pegawai mendekati seorang lagi rakan Simon, Wong Keen Yee dan cuba merampas kamera milik Keen Yee, katanya.

Dalam kekalutan itu, Keen Yee cuba untuk menghalang Yusof dari mencampakkan risalah dan barang milik GMM, bagaimanapun beliau dihalang dengan tindakan kasar hingga tangannya tercedera.

Akibat dari tindakan itu satu laporan polis telah dibuat oleh SMM di beberapa lokasi Balai Polis di Selangor termasuk Seri Kembangan, katanya.

Tidak sudah dengan kes itu, pada 17 Julai 2006, anggota GMM dikasari oleh sekumpulan pelajar yang disyaki dari kumpulan pro aspirasi ketika GMM sedang menjalankan kaunter perkhidmatannya di Kafeteria Ke-12.

"Ketua kumpulan tersebut berkelakuan seperti samseng dengan menjerit, memaki dan memaksa kami untuk beredar dari kawasan tersebut. Ini mengganggu hak kami untuk bebas berhimpun menjalankan aktiviti di kawasan kampus," katanya.

Akibat dari enggan beredar, anggota beberapa anggota GMM telah diasak dengan kasar oleh kumpulan pelajar terbabit hingga dua dari mahasiswa GMM terjatuh, katanya.

Seorang pemberita dari Merdekareview.com turut dikasari oleh beberapa mahasiswa yang berkelakuan ala samseng hingga kamera dan peralatan lainnya rosak, katanya.

Meskipun seorang pegawai keselamatan berada di tempat terbabit, kelakuan samseng kumpulan mahasiswa itu tidakpun dihalang, malah pihak GMM terpaksa menghubungi polis, katanya.

Beberapa minit kemudian pihak polis sampai untuk meleraikan kekecohan yang berlaku, katanya.

Di Universiti Malaya (UM) pula, aktivis mahasiswa yang bernaung di bawah nama UMANY turut menerima tekanan ketika mengadakan perjumpaan dengan pelajar baru pada 2 Julai lalu.

Tan Yu Keong dan Teh Hoong Keat telah diekori oleh lima individu yang disyaki antaranya kakitangan HEP, pembantu mahasiswa dan pegawai kolej, katanya.

Ketika mahu beredar dari lokasi perjumpaan di Kolej ke 12 UM, beliau telah dihalang oleh kumpulan lelaki yang mengekorinya dengan begnya dirampas kumpulan terbabit, kata Hoong Keat.



Lagak seorang mahasiswa 'sakit'Akibat insiden itu, satu laporan telah dibuat kepada pihak keselamatan UM, bgaimanapun hingga kini tiada sebarang respon dari pihak keselamatan, katanya.

Di Universiti Sains Malaysia (USM) pula, minggu haluan siswa telah dicemari dengan kata-kata ugutan dari pentadbir universiti ke atas pelajar baru, kata Setiausaha Antarabangsa Dema, Lee Huat Seng.

Menurutnya, pihak universiti telah mengugut pelajar supaya tidak menghadiri aktiviti anjuran SPF (satu organisasi mahasiswa yang didakwa pro pembangkang), katanya.

"Mereka mengugut akan membatalkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) jika pelajar baru menyertai aktiviti SPF," katanya.

Sehubungan itu SMM dan seluruh gabungan mahasiswa mendesak pentadbir universiti, Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan pihak terbabit segera menyiasat insiden pencabulan hak asasi ini, malah mengarahkan budaya' samseng' di kalangan mahasiswa ini dihentikan, kata Huat Seng. - mks.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com