Sunday, July 30, 2006

Demo Israel : Hujan rahmat semarak api kemarahan umat Islam

Oleh Wan Nordin dan Azamin Amin

KUALA LUMPUR, 28 Julai (Hrkh) - Hujan lebat jam 2.00 petang yang turun membasahi lebih 50 ribu manusia yang berarak dari Masjid Kampung Baru ke Pusat Konvensyen KLCC dan akhirnya ke Kedutaan Amerika Syarikat bagi membantah kezaliman Israel terhadap umat Islam Lubnan dan Palestin sedikitpun tidak melonggarkan hayunan langkah mereka.

Photobucket - Video and Image Hosting

Kehadiran Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang bersama-sama hingga basah kuyup menjadi azimat kepada aktivis untuk terus berada di bawah hujan lebat yang penuh rahmat.

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Laungan 'Allahuakbar', 'Hancur Israel', 'Hancur Amerika' dan 'Jahanam-jahanam Yahudi' menghiasi jalan raya dari Kampung Baru menelusuri Jalan Sultan Ismail, Jalan Ampang hingga ke Jalan Tun Razak.

Tuan Guru serah memorandum pada OIC

Di Pusat Konvensyen KLCC, Tuan Guru Abdul Hadi bersama pimpinan lain termasuk Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa; Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayob; Presiden Teras, Azmi Abdul Hamid; Ketua Pemuda KeADILan, Ezam Mohd Noor berusaha untuk menyerahkan memorandum kepada wakil pemimpin OIC.

Photobucket - Video and Image Hosting

Bagaimanapun, hasrat bertemu Pengerusi OIC tidak kesampaian, dan hanya Setiausaha OIC sahaja yang menerima memorandum mengesa tindakan pantas pertubuhan itu mengadakan sidang tergempar OIC untuk memberi tekanan kepada kuasa besar dan PBB menghentikan serangan Israel terhadap Lubnan dan Palestin.

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Dalam ucapannya selepas itu, Tuan Guru Abdul Hadi berkata, PAS serta umat Islam lain tetap bersatu untuk memastikan kekejaman Israel terhadap negara umat Islam itu dihentikan segera.

"Kami tidak rela darah umat Islam tumpah lagi. Amerika dan Israel perlu ingat, umat Islam pantang diusik, jika mereka berani untuk meneruskan agenda jahat mereka itu, umat Islam akan bangkit menentang," katanya sambil melaungkan 'Allahuakbar'.


Kita tidak bermusuh dengan rakyat Amerika atau orang Yahudi tetapi kerajaan Bush dan Ehud Olmet (Israel) yang membunuh umat Islam sesuka hati mereka," katanya lagi.

Photobucket - Video and Image Hosting

Sementara itu perhimpunan juga turut diperdengarkan dengan kritikan pedas terhadap Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang menyambut baik kedatangan Setiausah Negara Amerika, Condoleeza Rice di Malaysia.

Naib Presiden PAS, Haji Muhammd Sabu menyifatkan Condoleeza sebagai 'betina garit' yang dilayan Abdullah di negara ini tanpa memikirkan sensitiviti umat Islam di Malaysia mahupun di seluruh dunia.

Malah Muhammd Sabu sepakat dengan Ustaz Nasharuddin menggelar Abdullah sebagai penakut dalam hendak menyatakan bantahan secara terbuka kepada Condoleeza meskipun PM itu adalah Pengerusi OIC.

Seketika di Pusat Konvensyen, walaupun hujan lebat peserta demonstrasi yang terdiri dari kanak-kanak, wanita, orang tua, remaja dan yang bertongkat tetap mengharungi jalan raya menuju ke Kedutaan Amerika sambil polis hanya menyaksikan, kebetulan perhimpunan ini berpermit.

Photobucket - Video and Image HostingPhotobucket - Video and Image Hosting

Di Kedutaan Amerika, sekali lagi laungan menghentam Amerika, takbir dan tasbih bergema, hingga jalan raya sekitar Jalan Tun Razak sesak dengan lautan manusia di kiri dan kanan jalan.

Pimpinan Muslimat turut turun padang bantah

Sementara itu, Berhadapan Kedutaan Amerika bermula sejak jam 2.30 petang sebahagian daripada pendemo melaungkan takbir serta mendesak kerajaan AS berundur dari bumi Palestin dan Lubnan.

Turut serta isteri Presiden PAS, To' Puan Zainab Ibrahim dan Ketua Muslimat PAS Negeri Selangor, Wan Hasrina Wan Hassan yang setia berdiri di hadapan Kedutaan walaupun hujan lebat.

Zainab turut membantah keganasan dan kezaliman yang dilakukan oleh tentera AS dan Israel terhadap rakyat Palestin dan Lubnan.

"Kita sebagai umat Islam perlu bersatu padu dan bekerjasama dalam menentang kezaliman serta keganasan rejim Israel terhadap umat Islam. Amat tidak wajar tentera Israel melakukan tindakan keganasan begitu," katanya.

Katanya, ini merupakan kali kedua beliau menyertai demonstrasi dan kali pertama di kedutaan Denmark iaitu ketika PAS membantah karikatur menghina Rasulullah s.a.w.

"Insya-Allah saya akan bersama-sama dengan pimpinan PAS untuk turut serta menyatakan bantahan dalam perhimpuanan yang akan datang," katanya.

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Sementara menunggu kedatangan pimpinan dan ahli PAS yang berarak dari Masjid Kampung Baru, pendemo yang menanti kedatangan mereka tetap melaungkan bantahan walaupun ketika itu hujan lebat.

Mereka membawa kain rentang `Khalifah penyelamat', bendera kalimah 'La illa Ha Illa Allah' serta laungan 'Yahudi laknatuAllah'.

AJK PAS Pusat, Ustaz Abu Bakar Chik yang ada di situ turut berkata, "kita bersumpah akan menuntut bela di atas kematian umat Islam di Palestin dan Lubnan."

Katanya, Allah menjanjikan kemenangan kepada umat Islam jika umat Islam bekerja untuk memenangkan agama Allah.
Kedutaan Amerika biadap

alam pada itu, pemimpin perhimpunan yang dikepalai Tuan Guru Abdul Hadi ketika mahu menyerahkan memorandum kepada wakil kedutaan, bagaimanapun mereka hanya menerima di luar bangunan sahaja dengan wakilnya hanya memakai kemeja-t untuk menerima memorandum.

"Sungguh kurang ajar.Ini satu perbuatan yang biadap. Mereka melayan kami di pintu sahaja," kata Ustaz Nasharudin sambil kata-kata itu disahut dengan laungan kemarahan peserta terhadap layanan kedutaan itu.

Api kemarahan makin menyala, malah dalam ucapan Tuan Guru Abdul Hadi di hadapan kedutaan, beliau meminta umat Islam dan rakyat berdoa serta menyerahkan bantuan kepada umat Islam Palestin dan Lubnan.

Beliau juga turut mengucapkan penghargaan kepada rakyat termasuk yang bukan Islam dan NGO serta pasukan keselamatan yang memberi kerjasama jitu bagi melancarkan perhimpunan aman itu.

Perhimpunan berakhir pada jam 5.00 petang. - mks.

1 Comments:

At 7:17 PM, Anonymous Anonymous said...

Macam turun hujan tu tanda tak ada rahmat je...cuaca buruk..rahmat kot mana? Pelik pelik...kalau panas nanti kata restu..kalau hujan kata rahmat...memandai je....

 

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com