Saturday, July 15, 2006

KENYATAAN MEDIA BERHUBUNG KENYATAAN HAKIM MAHKAMAH PERSEKUTUAN BERHUBUNG KES SERBAN

Dewan Pemuda PAS Pusat ( DPPP ) merasa amat kesal dengan kenyataan Yang Arif Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Hamid Mohamed di dalam penghakiman bertulisnya yang menyatakan bahawa daripada pandangan Islam, amalan memakai serban bukannya satu perkara besar, lebih-lebih lagi kepada kanak-kanak bawah umur.

Hakim tersebut seterusnya dilaporkan berkata :-
‘‘Daripada apa yang saya dapat pastikan, al-Quran tidak menyebut mengenai pemakaian serban. Saya tahu bahawa Rasulullah memakai serban. Tetapi baginda juga menunggang unta, membina rumahnya dan masjid daripada tanah liat dan berbumbungkan daun kurma dan menggosok gigi menggunakan sugi.

‘‘Adakah itu bermakna bahawa menunggang unta itu satu amalan lebih alim daripada bergerak menaiki kapal terbang? Wajarkah dipilih bahan dan cara serupa yang digunakan oleh Rasulullah untuk membina rumah dan masjid seperti di zaman baginda?” kata Abdul Hamid dalam penghakimannya yang dibacakan oleh Timbalan Pendaftar Mahkamah Persekutuan, Kamaruddin Kamsun.

‘‘Soalnya ialah sama ada pemakaian serban oleh kanak-kanak lelaki sebaya usia perayu (dalam kes ini) merupakan satu amalan dalam agama Islam. Islam bukan sekadar memakai serban dan berjanggut. Arab jahiliah, termasuk Abu Jahal, memakai serban dan berjanggut. Tidak hairanlah bagi Rasulullah yang lahir dan membesar dalam masyarakat itu, berbuat demikian,” kata Abdul Hamid.

Katanya, serban bukan hanya dipakai oleh orang Arab. Orang lain yang tinggal di padang pasir seperti kaum Afghan dan Parsi juga memakai serban, katanya.

‘‘Malah, sesiapa sahaja yang pergi ke Mekah akan dapati bahawa sehelai kain, biar atas nama apa sekalipun untuk menutup kepala dan muka daripada panas matahari, cuaca kering dan debu, amat berguna.

‘‘Sekarang ini, berdasarkan reka bentuk dan cara memakainya, serban melambangkan bangsa pemakainya, umpamanya sama ada mereka itu orang Arab Saudi, Afghan, dari Sudan, dari Oman dan sebagainya. Serban telah menjadi sebahagian daripada pakaian rasmi negara ini.

‘‘Apa yang turut menarik ialah sehingga sekarang ini pun tidak ramai daripada mufti kita dan hampir tiada hakim Mahkamah Syariah memakai serban,” ( Lihat akhbar Utusan Malaysia 13/7/2006 )

DPPP berpendirian apa yang dinyatakan oleh Hakim tersebut boleh ditafsirkan sebagai menghina dan memperleceh ajaran Islam khususnya Sunnah Rasulullah s.a.w. . Meskipun DPPP menyanjungi prinsip kebebasan kehakiman namun DPPP juga tidak boleh menerima bahawa seseorang Hakim adalah kebal dan boleh menyatakan apa sahaja yang beliau suka khususnya dalam perkara yang menyentuh ajaran Islam.

Meskipun DPPP menghormati keputusan Mahkamah tersebut namun Hakim sepatutnya lebih berhati-hati dan mengambil kira hati dan perasaan umat Islam yang membaca penghakiman tersebut apatah lagi kes ini adalah kes yang mendapat perhatian ramai

Adalah satu yang malang Hakim tersebut bercakap seolah-olah beliau sebagai orang yang kononnya pakar dalam ajaran Islam tanpa mengambil kira bahawa di dalam kes tersebut terdapat keterangan pakar agama yang telah memberikan keterangan berhubung kemuliaan pemakaian serban menurut ajaran Islam.

Sehubungan dengan itu DPPP meminta para Mufti untuk meneliti sepenuhnya kenyataan Hakim tersebut dan jika terbukti ianya menghina ajaran Islam tindakan yang sewajarnya perlu diambil ke atas Hakim tersebut demi menjaga kesucian ajaran Islam.

DPPP juga akan mengarahkan seluruh dewan pemuda pas negeri-negeri untuk membuat laporan polis di atas kenyataan Hakim tersebut dan DPP juga tidak menolak kemungkinan untuk membawa perkara ini ke Majlis Raja-Raja agar tindakan yang sewajarnya diambil berhubung isu ini.


Y.B SALAHUDDIN AYUB
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Pusat

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com