Saturday, July 08, 2006

Lebih 2,500 berarak bantah kekejaman Israel

Oleh Wan Nordin & Azamin Amin

KUALA LUMPUR, 7 Julai (Hrkh) - Lebih 2,500 umat Islam di sekitar ibu kota telah berarak menuju ke Kedutaan Amerika Syarikat untuk melahirkan bantahan atas tindakan kejam pengganas-pengganas dari tentera Israel yang mengganasi selatan Gaza dalam usaha mereka memerangi kerajaan Hamas yang dipilih oleh rakyat Palestin.

Perarakan tersebut yang diketuai oleh Naib Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu, sebelum ini telah menuju ke pejabat Pesuruhjaya British yang turut sama diiringi oleh pimpinan PAS, KeADILan dan NGO Islam dan bukan Islam.

Antaranya Naib Presiden PAS, Dato' Dr Hasan Mohd Ali; Bendahari PAS, Dr Hatta Ramli; Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS, Dr Syed Azman Syed Nawawi; Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayob, Ustaz Badrul Amin

Laungan 'hancur Israel' terus bergema di ruang udara Jalan Ampang hingga ke Jalan Tun Razak yang menyaksikan jalan raya turut sesak dengan lautan manusia yang berhimpun mengutuk kekejaman Israel dan keangkuhan Amerika mempertahan negara sekutunya.

Bantah keganasan rejim Zionis.. Terik matahari tidak menghalang kira-kira 2,500 orang berarak ke Kedutaan Amerika di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur selepas solat Jumaat 7 Julai, bagi menyatakan bantahan kepada keganasan rejim Zionis Israel. Pemimpin PAS dan NGO Islam yang menganjurkan perhimpunan ini, menyerahkan nota bantahan kepada wakil diplomatik Kedutaan Amerika.Meskipun dalam cuaca panas terik dan dengan kehadiran pasukan polis yang siap sedia dengan 'water cannon' serta kira-kira 70 anggotanya, peserta perhimpunan tetap meneruskan langkah menuju ke pejabat Pesuruhjaya Tinggi British di Malaysia dan kemudiannya ke Kedutaan Amerika Syarikat.

Tiada siapa yang dapat menghalang kumpulan manusia yang dipimpin oleh Mohamad Sabu dan Dr Hatta yang mara dengan slogan 'hidup Islam' 'down kuffar' dan diselang-seli dengan suara keras mengutuk kekejaman Israel.

Photobucket - Video and Image Hosting

Dr Hatta yang memulakan ucapan ketika berhimpun berkata, perhimpunan itu diadakan sebagai satu solidariti PAS, rakyat Malaysia dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) terhadap kekejaman yang berlaku di bumi Palestin.

Kekejaman yang dilakukan rejim zionis terhadap rakyat Palestin langsung tidak diendahkan Amerika Syarikat sebagai sekutu kuat Israel yang hanya menghalalkan pembunuhan rakyat Palestin sejak dahulu hingga kini, katanya.

"Kami mengutuk keras penahanan sembilan menteri Palestin, 20 anggota Parlimen Hamas yang dipilih dalam pilihan raya secara sah, dan pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin di Semenanjung Gaza," katanya.

Sambil menyifatkan tindakan itu sebagai tindakan pengecut beliau turut menyelar sikap lepas tangan pemimpin Persidangan Negara Islam (OIC) yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"PAS menyeru Abdullah yang kini sedang berada di Australia, yang sedang main golf balik ke Malaysia segera memanggil satu sidang tergempar OIC membincangkan secara serius soal tindakan kejam Israel yang tidak menghormati hak asasi manusia di Palestin itu," kata Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayob yang berucap selepas itu di hadapan Kedutaan Amerika.

Dalam perhimpunan itu, PAS dan NGO lain turut menyampaikan memorandum kepada kedutaan Amerika, bagaimanapun rombongan PAS dihalang dari memasuki pejabat kedutaan.

Memorandum tersebut hanya berjaya diserahkan oleh Dr Hasan Ali bersama Dr Mahfodz Mohammad, Presiden Abim, Yusri Mohammad dan Dr Zulkifli Ahmad kepada wakil kedutaan yang menunggu di luar pintu pagar kedutaan.

Dr Hasan yang mengulas isu halangan itu mengutuk tindakan biadap kedutaan Amerika dalam melayan kunjungan PAS dan rakyat Malaysia.

Bagaimanapun Dr Hasan memberi komitmen akan mengadakan semula perhimpunan aman dan penyerahan memorandum bagi menyatakan lagi rasa marah dan kesal rakyat Malaysia terhadap kebiadapan Amerika dan Israel.

Perhimpunan aman yang berakhir pada jam 3.00 petang itu tidak dicemari sebarang insiden ganas mahupun provokasi. - mks.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com