Monday, April 17, 2006

Himpunan Khas dan Kempen Edaran Risalah Protes Kenaikan Harga Minyak

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan menyokong himpunan dan kempen edaran risalah penerangan berkaitan dengan Protes Rakyat Terhadap Kenaikkan Harga Minyak yang akan diadakan oleh Gabungan Protes Kenaikan Harga Minyak (Protes).

Image hosting by Photobucket

Program ini akan diadakan

pada :Tarikh: 22 April, 2006 (Sabtu)

Tempat: Jalan Masjid India, Kuala Lumpur.
(Berhimpun depan Masjid India)

Waktu: 3 petang

DPPWP mengesa kepada semua pemuda dan rakyat yang prihatin untuk turut serta dalam program ini. Pada kali ini himpunan lebih bersifat kempen penerangan yang berkonsepkan edaran risalah dan mendekati rakyat.

Kempen ini diadakan selari dengan desakkan rakyat yang selama ini tertekan dengan kenaikkan harga minyak yang begitu tinggi. Kini, pihak Kerajaan juga sedang merangka untuk membenarkan kenaikkan tarif elektrik.

Kenaikkan yang berlaku terhadap bahan bakar utama dalam industri eltricity negara sememangnya dijangka akan memaksa pihak Tenaga Nasional Berhad merayu kepada kerajaan bagi menaikkan kadar tarif semasa.

Pada masa akan datang DPPWP juga menjangkakan bahawa tranportation industry yang melibatkan penggunaan kenderaan udara, darat dan laut juga akan menuntut harga yang sama. Apa yang paling dekat dengan rakyat buat masa ini adalah pengangkutan awam seperti KTM Komuter, Putra LRT, KL Monorail, STAR LRT, perkhidmatan Bas Dalam Bandar dan Bas Ekspres Antara Bandar pelbagai hala. Semua ini dijana dengan minyak. Dan rakyat juga yang dipaksa berkongsi keperitannya.

Justeru itu, DPPWP mengesa agar rakyat mengambil tahu dan prihatin terhadap masalah ini. Rakyat perlu sedar dan bangkit menyuarakan hak mereka agar kerajaan mengambil langkah-langkah yang lebih kontruktif dan efektif bagi menangani masalah ini.

Sebelum ini pihak kerajaan telah meleburkan sedikit dana negara bagi memberikan elaun COLA kepada sebahagian kakitangan kerajaan, tapi apakah yang diperolehi oleh rakyat yang bekerja disektor swasta?

DPPWP mencadangkan agar pihak kerajaan memberikan sedikit pengecualian cukai atau rebet kepada rakyat terhadap kos perbelanjaan pengangkutan tahunan. Kerajaan juga perlu bertanggungjawab untuk memastikan semua rakyat mendapat layanan yang sama rata dan adil.

Kita memahami masalah yang dialami negara kesan dari kenaikkan harga minyak dunia, tapi adakah releven jika sebuah negara pengeluar minyak menjual minyak kepada rakyatnya pada kadar yang menekan kehidupan rakyatnya. Keadaan ini mengambarkan seolah-olah tiada guna minyak tersebut ada dalam negara. Ada atau tiada kita tetap beli minyak ikut harga orang lain.

Selain itu, perlu satu solusi untuk melihat kadar pendapatan rakyat dan gaji minimum ditingkatkan selari dengan pengembangan ekonomi negara. Kadar upah dan gaji seharusnya melonjak naik sebaris dengan kadar kenaikkan harga barang dan kos hidup rakyat. Kini, rata-rata rakyat menerima kadar yang negatif dengan pendapatan bawah RM 2000 dibandar dan bawah RM 1000 diluar bandar. Klasifikasi bagi penilaian taraf hidup rakyat perlu di nilai semula.

Kerajaan melaungkan kempen berjimat cermat. Namun, kerajaan tidak boleh memaksa rakyat ikat perut begitu sahaja dan berjimat dengan mengurangkan pembelian barangan pengguna. Kenaikkan minyak bukan sahaja memberi kesan kepada industri pengangkutan, malah menyebabkan kos bahan mentah dan keperluan harian naik secara senyap atau terbuka.

Peniaga juga perlukan untung tapi, kalau berterusan begini semua akan merasa peritnya. Oleh itu, DPPWP mengesa agar kerajaan melihat perkara ini secara serius dan tidak bermain silap mata dengan terus menipu rakyat dengan pelbagai alasan meraih simpati.

Sekali lagi DPPWP mengesa agar ahli pemuda dan rakyat tanpa mengira latar belakang kepercayaan politik, bangsa dan agama dapat menyebarkan maklumat berkaitan dengan kempen ini dan turut hadir bagi memeriahkan kempen ini. Kita tidak menjangkakan sebarang keganasan akan berlaku dan DPPWP berharap agar mereka yang turun dalam kempen ini dapat menjaga disiplin dan tidak menimbulkan sebarang provokasi yang boleh menggangu ketenteraman awam. Kerjasama dari semua pihak amatlah diperlukan bagi memastikan kempen ini berjalan dengan baik.

DPPWP juga mengesa agar pihak kerajaan bersikap 'gentelmen', begitu juga dengan pihak keselamatan kerana tiada apa yang perlu mereka takuti. Perhimpunan dan kempen ini merupakan manifestasi hasrat rakyat untuk melihat negara ini membangun dengan sempurna dan adil tanpa adanya dinding pemisah antara golongan kaya dan miskin serta rakyat dan pemimpin.


salam pemuda WP,

Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan


0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com