Wednesday, April 12, 2006

BANGKIT SEBELUM PARAH

Oleh: Mazlan Aliman ( Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat )

Ketika ini rakyat Malaysia khususnya generasi muda sedang berhadapan dengan pelbagai gelombang sosial yang kian menghakis jati diri dan nilai hidup mereka. Lebih menyedihkan lagi dek cabaran sosial yang dari hari ke hari kian mencengkam satu-satunya aset berharga yang pernah menukar rakyat bumi bertuah ini khususnya masyarakat Melayu kepada satu masyarakat yang bertamadun tinggi kian kurang nilainya di dalam amalan hidup. Aset ini tidak lain tidak ialah amalan hidup beragama, Islam khususnya.

Bagi masyarakat Melayu kehadiran Islam telah menukar rupa bangsa mereka daripada sebuah masyarakat yang diperlekeh dan ditindas sehingga menjadi sebuah bangsa yang begitu gah dimata dunia. Kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka merupakan bukti kepadanya. Meskipun hujah ini mampu dipertikaikan tetapi dengan kehadiran Islam jati diri Melayu itu sendiri berubah dari sebuah masyarakat yang tidak disedari kebolehannya sehingga menjadi sebuah masyarakat yang cukup dikenali sebagai seorang pedangang yang rajin dan jujur, seorang pembesar yang adil dan saksama mahupun seorang perwira yang hebat dan digeruni. Inilah rahmat Islam yang telah menyinari masyarakat kepulauan Melayu pada satu ketika sehingga kerana rahmatnya itu terbina zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka, Johor-Riau dan sebagainya. Detik itu mungkin boleh dikatakan sebagai zaman terbaik untuk umat Melayu. Budayanya hidup subur, bahasanya disegani, cara hidupnya diteladani dan pemerintahannya dihormati. Semua ini hadir bersama sinar Islam.

Jelas sekali sejarah kegemilangan umat Melayu itu meneruskan tradisi kegemilangan yang dikecapi masyarakat di tanah Arab. Bagaimana masyarakat Arab dengan kemulian Islam begitulah juga masyarakat Melayu. Malah jika disusuri sejarah pembinaan masyarakat antara kedua-duanya kita akan menemukan betapa ianya mempunyai latar dan perjalanan yang sama.

Namun hakikat selain kegemilangan itu mencurahkan pelbagai pengiktirafan ianya juga mengundang rasa cemburu dan iri hati yang amat mendalam khususnya dendam itu dibina kerana melihat suburnya perkembangan Islam dinusantara ketika itu. Maka akhirnya detik kegemilangan itu runtuh melalui penjajahan. Lebih 400 tahun masyarakat Melayu dilanyak kehidupan dan pemikirannya. Namun ianya tidak berupaya merubah jati diri dan tunggak kekuatan masyarakat Melayu. Malah kerana tekanan itu semarak perjuangan untuk mempertahankan jati diri agama, bangsa dan negara kuat dilaungkan. Sehingga melahirkan tokoh-tokoh yang mampu menggoyahkan keangkuhan penjajah. Hasil keutuhan perjuangan inilah masyarakat Melayu pada hari ini mengecapi apa yang diperolehi hari ini. Ianya dibina daripada keringat dan darah mereka yang mempunyai jati diri yang utuh terhadap agama, bangsa dan negaranya.

Persoalannya dengan perginya penjajah adakah kita berupaya untuk meneruskan tradisi perjuangan masyarakat Melayu untuk meletakkannya kembali ke tempat yang sepatutnya ? Jawabannya tidak. Samada kita menerima atau tidak pandangan ini, itulah realitinya. Masyarakat Melayu hari ini berdepan dengan krisis nilai yang amat serius. Pembinaan tamadunnya melalui jalan-jalan suram dan menuju kebuntuan. Dihadapan yang menanti masyarakat Melayu hanyalah masalah sejuta penagih dadah, masalah integriti yang meruncing dan kritikal, masalah pengkhianatan yang menyebabkan ketirisan, masalah kroni yang menyebabkan ketidakadilan, masalah ketidaktelusan yang menyebabkan kerugian dan pelbagai masalah lain lagi jika di senaraikan satu persatu pastinya terlalu panjang senarainya.

Dimanakah silapnya atas segala kemelut yang melanda masyarakat Melayu ketika ini ? Inilah persoalan sebenar yang perlu dilihat dan dikaji. Persoalan ini bukan sekadar perlu di fikirkan oleh kalangan mereka yang bergelar intelektual tetapi ianya perlu di fikirkan oleh semua masyarakat Melayu sebagai satu proses muhasabah diri bagi meluruskan kembali wawasannya. Maka tulisan ini cuba untuk membuka langkah awal proses muhasabah diri ini dengan meletakkan silap bagi setiap kemelut ini kepada kegagalan masyarakat Melayu itu sendiri didalam persoalan meletakkan kepimpinan mereka. Hujah ini mungkin boleh tertolak dengan pelbagai hujah lain yang mungkin diberikan oleh pihak lain tetapi alasan untuk hujah ini perlu dinilai sebagai asas kepada perbincangan.

Hiburan Sebagai Budaya Baru Masyarakat Melayu

Inilah budaya baru masyarakat Melayu yang cukup memualkan. Meskipun masyarakat Melayu semenjak azalinya begitu sinonim dengan hiburan dan perayaan tetapi perkembangan terkini memperlihatkan bentuk hiburan baru yang membudaya didalam masyarakat Melayu menjerut jati diri masyarakat Melayu itu sendiri. Budaya hiburan yang kosong, tanpa pengisian yang mantap dan diandakan bagi tujuan semata-mata untuk berhibur menjadikan masyarakat Melayu terbelenggu di dalam paradigma yang kalut. Kesannya masyarakat Melayu berdepan dengan krisis dan gejala sosial yang begitu meruncing dan kritikal. Hujahkanlah apa saja untuk menolak pandangan kesan negatif hiburan ke atas masyarakat Melayu khususnya generasi muda, tetapi realitinya tetap kita tidak mampu menolaknya.

Negara pernah digemparkan dengan penglibatan remaja Melayu didalam gejala black metal yang menyesatkan. Jika dikaji secara mendalam kita akan dapat melihat akar kepada gejala ini ialah kegilaan generasi muda khususnya masyarakat Melayu yang terlalu gilakan hiburan. Di dalam kes black metal ini mereka terdiri mereka yang menolak unsur-unsur mainstream didalam muzik yang membudayakan gaya hidup popular sehingga menjebakkan diri mereka kepada genre muzik yang bersifat underground . Kesan daripada penghayatan terhadap muzik dan hiburan tersebut mereka mula terpengaruh pada setiap falsafah yang diperjuangkan. Maka timbullah apa yang kita hadapi kini gejala black metal yang meruntuhkan keimanan. Malah antara kita sedar atau tidak jika selama ini kita beranggapan mereka yang terlibat dengan gejal black metal ini terpengaruh dengan budaya barat, sebenarnya akar kepada permasalahan ini bermula daripada kita sendiri khususnya pertanggungjawabannya boleh diletakkan secara terus kepada pucuk kepimpinan negara yang mengabaikan aspek-aspek pembinaan insan dengan dalam masa yang sama begitu menggalakkan program-program hiburan.

Hari ini apa yang tidak ada untuk rakyat negara ini berhibur, dari pelbagai perayaan, penganjuran konsert dan rancangan hiburan melalui televisyen pilih sahaja dari yang eksklusif, terbuka, tertutup, kelas tinggi hinggalah hiburan murahan dan kelas bawahan. Hari ini rakyat boleh sahaja berpesta dan berhibur setiap hari.

Lebih menyedihkan hiburan kini dijadikan alat untuk tujuan tertentu bagi golongan kapitalis hiburan digunakan sebagai pentas untuk mengaut jutaan keuntungan manakala bagi kerajaan hiburan dijadikan alat propaganda untuk menarik seramai mungkin sokongan rakyat. Penggunaan media hiburan dengan agenda tersembunyi ini kini memerangkap dan merugikan negara sendiri.

Penglibatan generasi muda khususnya generasi muda Melayu dengan dadah banyak dilihat berpunca daripada pembudayaan hiburan didalam masyarakat. Pengedaran dan penggunaan dadah-dadah berleluasa di pusat-pusat hiburan antara faktor yang begitu kritikal.

Begitu juga halnya tahap produktiviti dan budaya kerja rakyat Malaysia, khususnya masyarakat Melayu. Dek kerana terlalu terdedah dengan hiburan hari ini masyarakat Melayu dikenali sebagai pemalas, tidak menepati masa, tidak bermotivasi, tidak efisien dan tiada nilai dipasaran kerja. Tidak mustahil kini kita melihat kebanjiran pekerja warga asing didalam segenap sektor industri dan perdagangan.

Kesan pembudayaan hiburan didalam masyarakat juga menyebabkan masyarakat Melayu lemah pemikirannya. Ketidakmampuan masyarakat Melayu untuk berfikiran secara kritis dan sedar terhadap persekitarannya menjadikan masyarakat Melayu terperangkap didalam minda bawahan yang hanya menantikan disuap dan tidak rela untuk berusaha keras. Maka jangan diimpikan minda kelas pertama seandainya masyarakat Melayu terus-terusan dibentuk dengan acuan yang menjadikan hiburan sebagai satu amalan wajib. Logiknya, bagaimana mungkin sebuah masyarakat yang dialunkan dengan hiburan yang entah apa-apa entah mampu untuk membina jati diri yang berkualiti kelas pertama.

Ini adalah realitinya masyarakat kita hari ini khususnya masyarakat Melayu. Mereka dihimpit didalam perspektif sempit politik yang hanya memikirkan tentang mulut dan perut. Untuk merubah paradigma ini rakyat khususnya masyarakat Melayu perlu berani untuk menerima kelemahan ini dan berusaha untuk memperbaikinya. Ini adalah langkah awal untuk membentuk pemikiran dan budaya yang positif dikalangan masyarakat Melayu. Denganya secara tidak langsung cara hidup masyarakat juga akan berubah menjadi lebih bermakna dan berdaya saing.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com