Friday, April 21, 2006

Dakwah Kristian Oleh WorldVision Revivals Church Di KL

kira-kira pukul 2 pagi malam semalam, saya lalui jalan Kg. Baru - Chowkit. Ketika berhenti di trafic light depan Stadium Jalan Raja Muda saya terpandang satu poster yang mengiklankan program anjuran WorldVision Revivals Church Di KL yang ditampal dikotak pencawang Telekom Malaysia Berhad berhampiran.

Saya percaya bahawa poster ini telah ditampal mengunakan gam cecair oleh penganut agama Kristian Protestan yang terlibat dalam kumpulan Gereja Worldvision bagi mempromosikan program mereka kepada masyarakat.

Image hosting by Photobucket

Traffic Light Jalan Raja Muda

Image hosting by Photobucket

Dilekatkan di Pencawang Telekom Malaysia Berhad

Image hosting by Photobucket
Inilah Posternya

Apa yang saya tahu, dalam Perlembagaan Malaysia seharusnya agama-agama lain tidak mengadakan edaran poster dan risalah sebegini kerana ia boleh ditafsirkan sebagai percubaan menyebarkan fahaman agama kumpulan Gereja Worldvision.

Hanya agama Islam sahaja yang dibenarkan untuk disebarkan secara terbuka. Mungkin kumpulan Gereja Worldvision tidak berpuashati dengan syarat yang digubal dalam Perlembagaan Negara. Tetapi harus difahami bahawa persetujuan Perlembagaan tersebut telah diperolehi dari wakil semua agama, yang mana agama Islam dijadikan agama rasmi dan agama lain bebas diamalkan oleh penganutnya tetapi tidak boleh dipromosikan sedemikian rupa dikawasan umum.

Saya khuatir jika perkara ini terus dibiarkan, maka akan lebih banyak lagi perkumpulan gereja akan mempromosi program mereka kepada umum dengan kata "anda dialu-alukan bersama kami" , ini boleh ditafsirkan sebagai pujukan halus kepada umat Islam dan penganut agama Hinddu dan Budha untuk menyertai mereka sehingga menimbulkan ketegangan antara agama.

Oleh itu, diharapkan pihak berkenaan dapat memahami batas promosi mereka dan tidak menimbulkan suasana yang kurang disenangi. Walaupun Program yang diiklankan telah berlalu, jika dibiarkan maka akan ada poster lain lagi akan muncul. Diharap semua pihak dapat berfikiran harmoni dan tidak mengumpan mana-mana pihak untuk bertindak diluar kawalan hingga menjejaskan keharmonian masyarakat Malaysia yang berbilang kaum.

Ketika saya menghubungi Priest Matthew Lee di pejabat pihak kumpulan Gereja Worldvision hari ini, mereka menafikan bahawa mereka bersama atau sebahagian dari NGO Kebajikan dunia iaitu, World Vision International (Malaysia) yang juga kumpulan missionari Kristian dari Amerika yang berpejabat di Petaling Jaya. Walaubagaimana pun, mereka bangga untuk mengakui bahawa mereka juga adalah badan kebajikkan yang boleh mengumpul wang dan juga terlibat dalam kerja-kerja kebajikkan.

Mereka juga akui bahawa dakwah missionari juga adalah sebahagian dari aktiviti mereka dalam menarik penganut agama lain dan juga penganut agama Kristian Katholik dan Protestan lainnya mengikuti ajaran kumpulan Gereja ini.

Memang pelik kerana dalam agama Kristian banyak kumpulan mahzab dan gereja tetapi itulah hakikatnya. Dan tidak mustahil akan timbul pertelingkahan dalam merebut ahli jika perkara ini dibiarkan. Promosi terbuka ini bukan sahaja mengusarkan umat Islam, Hinddu, Budha, tapi kepada penganut Kristian sendiri yang berfahaman mahzab atau gereja yang berlainan.

Oleh itu, adalah diharapkan agar tidak timbul lagi promosi sebegi dalam masyarakat kerana mereka seharusnya memahami kehendak Perlembagaan jika ingin menjadi sebahagian dari rakyat Malaysia.

Secara keseluruhannya, saya tidak berniat untuk memperlekehkan aktiviti perkumpulan ini. Tapi biarlah bertempat dan menghormati orang lain. Semoga Seminar atau kegiatan keagamaan sebegini dapat diperhatikan kerana impaknya kepada kestabilan perhubungan antara agama amat besar.

Semoga kita dapat hidup harmoni dan berkongsi keamanan.

-Herman Samsudeen

2 Comments:

At 7:19 PM, Anonymous Anonymous said...

apa yg salah terhadap mereka yg mengiklankan tentang agama nye sendiri...

 
At 1:32 AM, Anonymous Anonymous said...

xsalah la, kalau dia org nak iklan kan tentang agama mereka.. mereka tu bukannyer kutuk agama lain pun.. so aper salah?

 

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com