Saturday, May 21, 2005

PDRM : Jangan jadi tali barut Amerika

20 Mei 2005 (Kuala Lumpur) - Hari ini Dewan Pemuda PAS Pusat yang diketuai YB Salahudin Ayub telah menyerahkan memorandum bantahan penghinaan tentera Amerika terhadap Al-Quran di Teluk Guatanamo. Pegawai Khas Sekretariat PBB di Kuala Lumpur, Anis Yusal Yusoff telah menerima memo dari YB Salahudin, Ust. Idris Ahmad dan Sdr. Mohamed Hanipa Maidin jam 12.30 tengahari hari ini.

Selepas solat Jumaat, Pemuda PAS telah turun bersama Umat Islam untuk berdemo bagi membantah tindakan askar Amerika yang tidak menghormati akidah umat Islam.
Demontrasi ini yang bertemakan “Menjunjung Kemuliaan Al-Quran”, diadakan sejurus selepas solat Jumaat di Masjid Kampung Baru. Lebih 1000 orang umat Islam telah berkumpul bagi menyatakan bantahan mereka terhadap tindakan bacul tentera Amerika itu. Antara pimpinan lain yang hadir adalah Tn. Hj. Mohamad Nor-Tim. Pesuruhjaya PAS Wilayah, Ust. Riduan Mohd Nor-Ketua Pemuda DPPWP, Ust. Ramli Sidom Ketua Pemuda PAS Selangor dan pimpinan PAS lainnya

Walaubagaimana pun, pada hari ini pihak Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan berasa amat kecewa dengan tindakan tidak Islamik pihak Polis DiRaja Malaysia yang cuba mengagalkan perhimpunan ini. Seawal perhimpunan beberapa orang pegawai Polis yang beragama Islam telah menghampiri Anjung Masjid yang dijadikan tempat perhimpunan.. Laungan takbir bergema memecah suasana.

Ketika Sdr. Khairul Anuar Mat Zuki-Exco DPPWP mula berucap, Polis telah mengeluarkan ugutan untuk menangkap beliau. Walaubagaimana pun Ust Idris Ahmad kehadapan untuk membakar semangat umat Islam untuk terus berhimpunan dengan melaungkan takbir Allahu Akhbar dan disambut oleh umat Islam yang hadir.

Keadaan semakin riuh bila mana Ahli Jawatankuasa Masjid Kg. Baru memasang kaset bacaan Al-Quran dengan kuat bagi mengganggu perhimpunan aman ini. Tindakkan kebudak –budakkan ini telah mendapat kritikkan dari umat Islam yang hadir dan di lihat sebagai tidak matang.

Ucapan Ust Idris disambung oleh Sdr. Hanipa Maidin.. Ketika itu, suasana menjadi semakin tegang bila mana pihak Polis bertegas untuk menyuraikan perhimpunan. Adegan tarik menarik banner dan hailer antara penunjuk perasaan dan pihak polis berlaku. YB Salahuddin Ayub telah telah tampil untuk meredakan suasana dan memberikan ucapan ringkas. Doa umat Islam bersama Ust Idris telah mengakhiri perhimpunan singkat pada petang ini. Dengan penuh rasa kesal umat Islam telah bersurai dan InsyaALLAH akan tampil dihadapan Kedutaan Amerika pada hari Jumaat Minggu hadapan bagi menyatakan bantahan rakyat terhadap kezaliman Israel dan sikap kurang ajar tentera Amerika.

DPPWP melihat bahawa perhimpunan hari ini telah memberikan gambaran pada rakyat bahawa pihak Polis dan AJK Masjid Kg. Baru dibawah Kerajaan Islam Hadhari BN bersetuju dengan tindakkan tentera Amerika yang mencampakkan Al-Quran ke Lubang tandas.

Mereka patut malu bila berada dihadapan Allah dan Rasulullah di akhirat kelak kerana membiarkan Kitab Wahyu Allah menjadi bahan buangan di dalam tandas. Mereka harus malu kepada Umat Islam kerana gagal untuk bersama mempertahankan maruah kitab suci umat Islam.

Mereka harus meminta maaf kepada semua umat Islam dan kembali memikirkan bahawa apa yang mereka lakukan pada hari ini tiada bezanya dengan tindakkan tentera Amerika yang memperhinakan Al-Quran dihadapan tahanan Islam di penjara Guatanamo. Mereka seharusnya insaf dan turut bangkit bagi mempertahankan akidah Islam yang mereka anuti dan bukannya mengganggu perjuangan murni umat Islam yang hadir.

DPPWP mengucapkan syabas terhadap pimpinan dan umat Islam yang hadir pada hari ini. Walaupun perhimpunan pada hari ini adalah kecil di mata Kerajaan BN, kerdil di dalam pandangan Amerika, tetapi yang pasti inilah kehendak Allah s.w.t. Semoga pihak Polis dapat memberikan kerjasama yang baik untuk perhimpunan Aman yang bakal diadakan minggu hadapan iaitu pada 27 Mei 2005 dihadapan Kedutaan Amerika selepas solat Jumaat.

Umat Islam akan hadir untuk berhimpun secara aman dan tiada apa yang perlu dirisaukan oleh Pihak Polis. Atas nama keamanan kami menjemput semua umat Islam untuk hadir bagi menyatakan bantahan terhadap kezaliman Israel dan Tentera Amerika. InsyaALLAH perhimpunan pada minggu hadapan akan di ketuai oleh Presiden PAS, YB Dato’ Seri Tn. Guru Hj. Abd Hadi Awang.

khaibar...khaibar ya Yahuud...! Jaisyu Muhammad saufa ya'ud...!

Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com