Wednesday, May 18, 2005

Garis panduan hiburan Islam Hadhari

KUALA LUMPUR 17 Mei - Kerajaan akan mengeluarkan satu garis panduan berkaitan bentuk persembahan hiburan di negara ini bagi memastikan ia bersesuaian dengan pelaksanaan konsep Islam Hadhari.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Abdullah Md. Zin berkata, garis panduan itu wajar diperkenalkan sebagai satu cara bagi mewujudkan bentuk hiburan yang sederhana, bersih, menghiburkan dan tidak melalaikan.

Katanya, persetujuan untuk mengeluarkan garis panduan itu dicapai dalam Mesyuarat Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 6 Mei lalu.

``Saya akan berikan taklimat kepada Perdana Menteri mengenai garis panduan ini secara terperinci dalam masa terdekat sebelum ia dikeluarkan untuk diedarkan kepada kementerian dan pihak berkenaan,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas melancarkan program Islam Hadhari Peringkat Universiti bagi Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) di sini hari ini.

Turut hadir Rektor KUIM, Prof. Datuk Dr. Abdul Shukor Husin serta kira-kira 200 kakitangan dan pelajar KUIM.

Abdullah memberitahu, kerajaan secara umumnya tidak mempunyai masalah dengan sebarang bentuk hiburan sekiranya ia bersifat sederhana dan tidak bercanggah dengan nilai murni serta budaya masyarakat di negara ini.

Bahkan katanya, salah satu daripada 10 prinsip Islam Hadhari yang diperkenalkan oleh kerajaan turut memberi penekanan kepada hiburan menerusi prinsip keutuhan budaya dan moral.

Bagaimanapun ujarnya, satu garis panduan itu perlu bagi mengelakkan masyarakat negara ini dilihat sebagai bangsa yang menghabiskan masa dengan hiburan tidak berfaedah.

``Misalnya, kalau kita berhibur setelah penat bekerja, itu tak apa. Tapi kalau dari pagi sampai ke petang asyik berhibur, itu yang jadi masalah.

``Maknanya kita jangan jadi bangsa yang hanya mengejar hiburan sahaja,'' jelasnya.

Mengulas kandungan garis panduan itu, Abdullah berkata, ia menggariskan bahawa kriteria utama yang perlu diberikan penekanan dalam mana-mana bentuk persembahan hiburan ialah kesederhanaan.

Selain itu katanya, ia turut mengandungi panduan lain termasuk dari segi adab penganjuran sesuatu persembahan hiburan, penggunaan lirik yang wajar dan pemilihan waktu yang sesuai.

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Mustafa Abdul Rahman ketika dihubungi berkata, garis panduan itu lebih menekankan kepada persembahan hiburan secara terbuka.

Kata beliau, ini kerana bentuk hiburan itu ditonton awam terutamanya golongan muda.

``Sebab itu antara kandungan garis panduan itu ialah memastikan tidak berlakunya percampuran yang terlampau bebas di kalangan penonton,'' katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com