Saturday, May 14, 2005

Tekanan inflasi boleh jejas pertumbuhan ekonomi

Oleh: SUHANA ABDUL MUTALIB

KUALA LUMPUR 13 Mei - Tekanan inflasi yang tidak dikawal boleh menyebabkan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia terjejas sehingga menyebabkan pertumbuhan benar yang negatif pada tahun ini, kata ahli-ahli ekonomi.

Menurut mereka, peningkatan inflasi akan menyebabkan perubahan drastik yang negatif terhadap corak kepenggunaan dan perbelanjaan dalam negeri.

Ia seterusnya akan merencatkan pertumbuhan ekonomi memandangkan kira-kira 47 peratus daripada KDNK Malaysia dibentuk oleh kegiatan perbelanjaan pengguna, kata mereka.

Seorang penganalisis ekonomi berkata, kenaikan inflasi akan menyebabkan perbelanjaan pengguna hanya bertumpu kepada barang-barang keperluan semata-mata contohnya makanan, pengangkutan dan komunikasi.

Jelasnya, dengan jangkaan lebih banyak kenaikan harga berlaku dalam jangka pendek dan sederhana, pengguna juga dijangka membuat keputusan untuk menyimpan wang dan mengurangkan perbelanjaan.

``Pengurangan dalam perbelanjaan pengguna kerana sikap berhati-hati, yang diburukkan oleh jangkaan peningkatan inflasi, boleh merencatkan pertumbuhan ekonomi kerana perbelanjaan pengguna mewakili kira-kira 47 peratus KDNK Malaysia.

``Bagaimanapun, semua ini tetap bergantung kepada maklum balas yang diberikan oleh pengguna terhadap semua polisi dan cadangan yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk menangani isu ini,'' katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas pelaksanaan kempen beli barang murah yang akan dilancarkan minggu depan sebagai langkah drastik kerajaan bagi membendung pesta naik harga berikutan kenaikan harga minyak minggu lalu.

Mulai 5 Mei lalu, harga petrol dinaikkan sebanyak 10 sen kepada RM1.52 seliter manakala harga diesel dinaikkan sebanyak 20 sen kepada RM1.08 seliter.

Tinjauan oleh wartawan Utusan Malaysia di pasar-pasar seluruh negara beberapa hari lalu mendapati harga beberapa jenis barang kawalan seperti gula, beras, telur, susu pekat manis dan ayam naik secara ketara akibat perubahan harga bahan api tersebut.

Sebelum ini, Malaysia diunjurkan mencatat pertumbuhan KDNK antara lima hingga enam peratus pada tahun ini selepas mencatat 7.1 peratus tahun lalu.

Ia bersandarkan anggapan bahawa inflasi tahunan akan meningkat sebanyak 2.5 peratus sahaja.

Bagaimanapun, berikutan penyelarasan harga minyak itu, ahli-ahli ekonomi meramalkan inflasi bagi keseluruhan tahun meningkat sekurang-kurangnya tiga peratus tahun ini.

Ditanya mengenai kempen beli barang murah itu, penganalisis itu berkata, ia hanya akan berjaya jika kerajaan mengeluarkan senarai cawangan atau kedai yang terlibat dalam jualan tersebut di seluruh negara setiap hari.

``Bagaimanapun, saya agak ragu-ragu dengan cadangan ini memandangkan ia akan menambah kos perbelanjaan kerajaan.

``Selain itu, saya juga memikirkan bagaimana pula usaha yang akan diambil oleh kerajaan untuk mengekang kenaikan harga yang berlaku di pasar malam, warung makan dan restoran? Saya merasakan, kerajaan tidak boleh berbuat apa-apa terhadap peniaga-peniaga ini,'' katanya lagi.

Sementara itu, Pensyarah Kuliah Ekonomi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Mohd. Nahar Arshad berkata, kadar inflasi yang tinggi akan mengurangkan nilai pendapatan benar individu seterusnya mengundang kemungkinan berlakunya kenaikan kadar faedah.

Katanya, sekiranya situasi itu berlaku, ia dijangka mengurangkan minat orang ramai untuk membuat pinjaman bank yang mana ia seterusnya akan mengurangkan minat pelabur untuk melabur di Malaysia.

``Ekonomi Malaysia mungkin menjunam jatuh sekiranya semua situasi ini berlaku pada tahun ini hanya disebabkan kenaikan dalam harga barangan di pasaran,'' katanya.

Mengulas lanjut, Mohd. Nahar berkata, kadar inflasi sememangnya mempunyai perkaitan langsung dengan pertumbuhan benar KDNK per kapita dan pertumbuhan penduduk di Malaysia.

``Sekiranya berlaku kenaikan harga barang sedangkan pengeluaran barang tidak berubah ia dijangka akan memberi kesan kepada KDNK per kapita negara,'' katanya.

Beliau menambah, cadangan kerajaan untuk memperkenalkan kempen beli barang murah pula dikhuatiri akan menjejaskan kualiti sesuatu barang tersebut.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com