Saturday, May 14, 2005

Israel serang ladang Palestin

KHAN YOUNIS: Tentera Israel menyerang sebuah kilang tepung Palestin di al-Qarara dekat Khan Younis kelmarin, ketika serangan dilaporkan meningkat ke atas sumber makanan dan ekonomi oleh rejim Yahudi termasuk terhadap ladang Palestin.

“Berpuluh-puluh tentera Israel yang lengkap bersenjata menyerbu kilang itu buat kali kedua dan menjadikan kira-kira 40 pekerja di situ sebagai perisai manusia sebelum mengarahkan mereka berhimpun di tingkat dua bangunan enam tingkat itu.

“Mereka memeriksa kad pengenalan kami dan memecah masuk ke bilik stor serta menduduki tingkat lima ketika muncung mesingan mereka diacu ke arah kami.

“Kilang ini terpaksa menghentikan operasinya akibat tindakan itu,” kata salah seorang pekerja di situ semalam.

Laporan mengenai serangan itu berlaku ketika pusat penerangan Palestin melaporkan, semakin banyak serangan dilakukan ke atas ladang dan ternakan pihak Palestin untuk pendatang Yahudi.

Perkhidmatan berita itu melaporkan, baru-baru ini berpuluh biri-biri penduduk Palestin diracun manakala ladang buah zaitun dimusnahkan oleh anasir Yahudi.

Sementara itu, laporan dari Baitulaham menyatakan, dua kelab peguam banduan Palestin mendedahkan, keadaan kesihatan dan layanan terhadap anak guam mereka semakin buruk terutama di penjara Negev dan Atsion.

Peguam, Fawwaz Al-Shaloudi mendedahkan keadaan kesihatan tahanan Palestin, Ra'ed Daraghmah, 23, dari bandar Tobas yang ditahan di penjara Negev semakin buruk.

“Keadaan lelaki itu semakin teruk kerana beliau turut mengalami kecederaan terkena serpihan bom.

Beliau memerlukan pembedahan segera bagi menyelamatkan nyawanya tetapi pihak berkuasa penjara Israel hanya memberikannya ubat tahan sakit,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi peguam, Hassan Al-Sheikh, berkata keadaan kesihatan dan mental tahanan Palestin, Salamah Al-Rashaydah, 29, di penjara Atsion semakin serius kerana mengalami sakit belakang teruk dan ditahan bersendirian dalam penjara.

Selain itu, banduan Palestin turut mengadu tentera Israel sering menghina dan mempersendakan Islam serta tidak diberikan makanan serta bekalan perubatan mencukupi. – Agensi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com