Tuesday, March 27, 2007

Rundingan sedang berjalan tetapi DBKL sudah roboh rumah

Oleh Anis Nazri

KUALA LUMPUR, 26 Mac (Hrkh) - Seperti kisah-kisah setinggan lain, penduduk Kampung Kasipillay, Jalan Ipoh turut menerima nasib yang sama apabila rumah mereka dirobohkan, sebelum rundingan selesai dan pampasan sewajarnya diberikan.

Tidak cukup dengan itu, seorang anak kepada salah seorang penduduk kampung itu yang cuba mempertahankan rumah mereka dirobohkan, ditahan polis atas dakwaan menghalang penjawat awam menjalankan tugas.

21 Mac lalu, sebanyak tiga dari enam buah rumah di kampung terbabit telah dirobohkan pihak DBKL. Malangnya, ketika kerja perobohan itu dilakukan, rundingan mengenai beberapa tuntutan penduduk masih belum selesai.

Salah seorang penduduk, Arumugan a/l SS Madhavan, berkata walaupun beliau dan dua keluarga lain mendapat rumah sewa di Taman Wahyu 2, kunci rumah untuk membolehkannya memasuki rumah berkenaan tidak diperolehi.

"Bagaimana kami mahu berpindah, sedangkan kunci rumah tidak diberikan. Nanti kami pula dikatakan penceroboh. Lagipun, masih ada beberapa tuntutan kami yang masih dalam perbincangan serta tiga penduduk lain yang tidak mendapat rumah gantian," tegas beliau ketika sidang media bersama Ketua Penerangan KeADILan, Tian Chua, di kampung tersebut, petang tadi.

Tian Chua yang mewakili penduduk dalam rundingan dengan pemaju, Suhati Sdn Bhd, turut meminta DBKL agar menghormati rundingan yang sedang dilakukan sebelum merobohkan rumah-rumah di kampung berkenaan.

"Penduduk bukan tidak mahu berpindah. Mereka bukan menghalang pembangunan, cuma meminta hak mereka dipertimbangkan dengan sewajarnya," tegas beliau kepada media.

Harakahdaily difahamkan, tanah tersebut telah diterokai hampir 50 tahun, dan kini akan dimajukan dengan mendirikan kondominium.

Dalam pada itu, Tian turut menyelar sikap polis yang menahan anak Arumugam, Aruvindra Kumar, 20 tahun, pada hari perobohan tersebut.

Aruvindra, yang ketika itu berada di rumah ketika pegawai DBKL mahu merobohkan rumahnya, bertindak menghalang pegawai terbabit dengan menunjukkan surat sokongan rayuan untuk menangguhkan kerja perobohan tersebut daripada Pejabat Ahli Parlimen Kawasan Batu.

Bagaimanapun, tindakan remaja tersebut dilihat cuba menghalang keja-kerja penjawat awam sehingga ditahan polis dan kini berada di Penjara Kajang.

"Tindakan itu dilihat sebagai melampau. Beliau direman selama tiga hari, bagaimanapun sebelum tiga hari, beliau dibawa ke mahkamah untuk dakwaan tersebut, dan kini ditahan di Penjara Kajang. Ini satu tindakan tidak adil," kecam Tian lagi.

Kini, Arumugam menetap di sebuah pondok bersama isteri dan anak-anaknya seramai lima orang, serta keluarga abang dan kakaknya. Sementara itu, tiga lagi penduduk masih menetap di rumah mereka yang belum dirobohkan. - mr

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com