Tuesday, March 20, 2007

Mengapa mood pilihan raya monopaus dan sugul?

Oleh Tarmizi Mohd Jam

Baru-baru ini sengaja saya membawa anak-anak ke Rumah Peringatan P Ramlee, tidak jauh dari rumah. Cuaca pun agak lembab. Sebelah paginya hujan. Hajat hati mahu menyudahkan kerja-kerja penyuntingan majalah Iktisad tetapi kesian pula melihat anak-anak yang terperuk sahaja di rumah sepanjang cuti penggal persekolahan.

Entah berapa kali, saya ke sinipun sudah tidak berapa ingat. Kira-kira 25 minit mundar-mandir, berbelit-belit dengan anak-anak membelek dan membaca 'kehebatan' P Ramlee sebagai pengarah, pelakon, penyanyi, pelawak dan entah apa-apa lagi, tiba-tiba bahu kanan saya ditepuk seseorang.

Saya berpaling. Ah...rupa-rupanya seorang rakan yang dulu sama-sama mencari jalan macam mana nak boikot pementasan drama retorik di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya ketika Encik Abu Hassan Hasbullah (sekarang Dr PhD) menjadi pensyarah subjek Retorik. Sebab rakan saya inilah yang beriya-iya mengajak boikot pementasan drama itu, jadi saya cukup ingat akan dia.

"Apa khabar?" tanya beliau sambil menghulurkan salam. "Eh... baik. Hang apa habaq?" pintas saya dengan loghat utara walaupun dia kelahiran Johor.

"YB tak tanding pilihan raya ke kali ini? Nampak surat khabar, TV sibuk fokus pilihan raya. Semalam saya ada taklimat. Macam pilihan raya akan dibuat hujung tahun ni. Tapi... mengapa mood rakyat lain sangat? Sugul je?" usik rakan saya itu, macam sedang menjolok respons saya.

Ketika di kampus dulu, dialah rakan yang acapkali memanggil saya YB kerana dia tahu saya pernah bertanding di Dun Bota, dalam Parlimen Parit Negeri Perak pada pilihan raya umum tahun 1995. Dan dia juga antara peminat buku politik tulisan saya sebelum saya 'mengaji' bersama-samanya di Jabatan Pengajian Media.

"Awat, hang nampak mood pilihan raya tak hangat ka? Sana-sini PAS buat ceramah. Isu panas-panas pun makin banyak. Tengok Ketua Pengarah BPR rasuah (?), Johari Baharom rasuah (?). Altantuya lagi panas! Anwar tak duduk diam, ligat turun padang!" umpan saya, takut-takut dia akan terlajak memberikan maklumat baru berkenaan taklimat yang dikatakannya.

Rakan saya itu memberitahu, ada pagawai yang cakap penuh yakin dalam taklimat yang dihadirinya, pilihan raya kali ini milik penuh Pak Lah lagi. Sebab katanya, rakyat tak berapa ambil peduli isu-isu yang dibawa oleh pembangkang. Pegawai itu, kata rakan saya, memahatkan bukti kegagalan pembangkang meraih simpati rakyat terhadap isu kenaikan harga tol, harga petrol dan setinggan sifar sekitar Lembah Klang.

Berapa kerat rakyat yang turun? Tunjuk perasaan hanya dikendalikan oleh orang yang sama macam Dr Hatta (Ramli), Ezam (Mohd Noor), Sallahudin (Ayub) dan Tian Chua. Peserta semua 'hardcore' parti bukan rakyat dalam erti kata sebenar, kata rakan saya mengulas hujah pegawai itu dalam taklimat yang dihadirinya.

Saya tidak sempat berbual panjang, kerana rakan saya kena pergi segera. Ada temu janji katanya di Hotel Astana, Jalan Pekeliling. Sekembali saya ke rumah, kebetulan agaknya, Cikgu Ishak Surin yang kini Timbalan Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan menghubungi saya menerusi telefon.

Katanya, tengah hari itu, petugas Pejabat Agung PAS yang baru dekat Lorong Haji Taib ada menghubunginya. Tok Guru Nik Abdul Aziz (Nik Mat) berhajat nak jumpa. Kebetulan Tok Guru ada mesyuarat di bangunan baru atau Pejabat Agung PAS yang baru itu. Saya dan Cikgu rasanya belum menjejakkan kaki ke Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut, yang dikatakan sepelaung jaraknya dari PWTC.

Saya terus bergegas ke rumah Cikgu Ishak. Kebetulan memang nak menuju ke kilang percetakan untuk mencetak tabloid POLITIK@KL bagi bilangan 5. Cikgu Ishak sebenarnya tidak percaya yang Tok Guru Nik Aziz mahu berjumpanya ketika itu. Lalu saya capai telefon bimbit dan cuba menghubungi semula nombor telefon yang dikatakan dari Pejabat Agung PAS itu (maklumlah nombor telefon Pejabat Agung baru ini juga asing sebab belum simpan dalam telefon).

Seorang pagawai yang dikenali sebagai Cik Nurul (memang kami kenali) menjawab. Dia mengesahkan yang memang Tok Guru Nik Aziz mahu berjumpa dengan Cikgu Ishak tengah hari itu, tapi ketika saya 'call', Tok Guru sudah meninggalkan Pejabat Agung.

Dalam perjalanan menuju kilang, saya membuka topik perbualan mengapa mood rakyat begitu sugul (meminjam kata-kata rakan saya tadi) sekarang ini. Walhal, isu-isu panas begitu bermaharajalela. Bergentayangan. Saban hari, ada sahaja isu yang boleh membenamkan Umno bersama labu-labunya. Cikgu Ishak yang sedang memandu, juga merasakan fenomena itu. Mood rakyat suram, celahnya walaupun benak fikirnya tertanya-tanya mengapa agaknya Tok Guru Nik Aziz nak berjumpa.

Sehingga kini, tidak ada penulis yang berani melabur untuk menerbitkan buku-buku politik semasa. Macam ketika pemecatan Anwar Ibrahim dulu. Baik Yahya Ismail, Lutfi Othman, saya mahupun Pak Habib. Majalah-majalah isu tidak berkala juga tiada siapa yang mahu mencuba nasib. Malah akhbar-akhbar alternatif PAS Kedah, Pahang, Perak, Pulau Pinang dan Selangor, tidak bernafas lagi. Hanya, kami di Wilayah Persekutuan cuba melawan arus, terus gigih menerbitkan lidah rasmi POLITIK@KL.

Bukan tidak ada isu. Isu cukup banyak. Rasuah Ketua Pengarah BPR, rasuah Timbalan Menteri, rasuah Menteri AP, kecaman Mahathir, kapal layar Pak Lah, jet pribadi PM, bisnes Scomi, Khairi PM Malaysia, jambatan bengkok, kejatuhan saham, rasuah Kasitah, pembelasahan terhadap penunjuk protes tol, petrol; kekejaman terhadap penduduk Kg. Brembang, Kg. Semarak dan banyak lagi kawasan peneroka bandar, IFC, Islam Hadhari dan lain-lain yang sukar dibariskan di sini.

Mengapa sugul ya? Apa dah jadi dengan rakyat kita? Benarkah mereka sudah kurang minat dengan politik? Atau tidak yakin dengan pembangkang? Atau amat berpuas hati dengan kepimpinan insan bernama Pak Lah ini?

Tidak payahlah kajian dibuat. Tetapi berdasarkan naluri hati kita, mood politik sekarang cukup sugul dan memualkan. Apa pengukur arasnya juga, tidak perlu diberitahu. Yang penting, belum terlambat untuk PAS & PKR menggerakkan jentera parti masing-masing. Mempersiapkan diri untuk bertarung.

Cuma yang kurang sedap, mood rakyat kini benar-benar monopaus, sugul dan lesu. Barangkali ada yang tak setuju! Ia boleh dibelek dan ditelek sendiri. Ditambah dengan 'kehebatan' puaka pemimpin Umno berpencak silat dengan SPR, dan kita pula gagal membenamkan badan yang tidak bebas itu, maka makin benarlah anggapan pegawai yang berhujah pilihan raya kali ini milik penuh Pak Lah lagi. Daftar Pemilih sudah tentu di sebelah mereka.

Kita khuatir yang amat sangat, mood rakyat yang bankrap ini akan menjadi tembok kebal menghalang pembangkang mempengaruhi mereka mengundi BA dalam pilihan raya tidak lama lagi. Cuma, untuk 'menyedapkan hati' mungkin ayat ini boleh digunakan: "Rakyat kita sebenarnya protes dalam senyap. Masa mengundi mereka pangkah bulan dan mata. Mereka tak mahu hinggar-binggar macam pilihan raya 1999!" Benarkah jawapan ini? - lanh

Penulis adalah Exco Penerangan Pemuda PAS Pusat merangkap Setiausaha JPN PAS Wilayah Persekutuan. E-mel: editorxkutif@yahoo.com.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com