Tuesday, March 13, 2007

Setelah lebih 20 tahun di Melewar, PAS kini melangkah di tengah kota

DPPWP Mengucapkan tahniah dan Selamat Datang Kepada PAS Pusat dan Dewan-Dewan PAS Pusat yang membuka Pejabatnya di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur. Allahuakhbar

-Herman Samsudeen
................................................................................

Terlebih dulu diucapkan setinggi tahniah di atas kejayaan PAS memiliki ibu pejabat barunya yang terletak di No, 318A Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur.

Pejabat setinggi lima tingkat itu dikenali sebagai Pejabat Agung PAS yang mula beroperasi pada 1 Mac lalu.

Sekaligus juga ibu pejabat PAS atau lebih dikenali sebagai Markas Tarbiyah PAS, di Taman Melewar, Gombak ditinggalkan dengan seribu kenangan setelah lebih 20 tahun beroperasi.

Lama juga rupanya Taman Melewar melakari lanskap politik PAS yang boleh disifatkan sebagai politik kontemporari Malaysia.

Sebab itu, sebut saja Taman Melewar, automatik dalam minda 'terset' perkataan PAS. Begitulah betapa hebatnya Markas Tarbiyah PAS.

Ibu pejabat PAS 'sepelaung' dari PWTC

Agak menarik juga, dalam diam tak diam ibu pejabat PAS yang baru ini boleh dikatakan berada 'sepelaung' dengan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di mana terletakkan ibu pejabat Umno.

Bak kata seorang rakan, senang sikit sama ada PAS atau Umno pasang teropong untuk 'menghidu' rahsia masing-masing.

Itu mengenai pesekitaran hadapan bangunan PAS sekarang yang sebelum ini adalah cawangan RHB Bank.

Bagaimanapun bertapaknya pejabat PAS di situ rasanya ada yang perasan dan ada yang tidak bahawa di belakang bangunan itu merupakan 'lubuk maksiat'.

Sebab itu semasa penulis dan beberapa rakan pejabat, Wan Nordin, Saadon dan Wan Zahari ditugas membuat 'assignment' di ibu pejabat baru itu minggu lalu, hati kami terus terdetik..."eh....ini tempat maksiat’!'

Perkataan itu yang tersembur tanpa disedari dari mulut kami berempat sebaik saja memasuki sebuah tempat parking yang tidak jauh dari kawasan berkenaan.

Dalam langkahan yang diatur mata kami berempat tercuri-curi memerhati di persekitaran itu. Seram juga silap-silap haribulan terpandang kelibat-kelibat yang menyesakkan mata.

Mulutku bagai terkunci, kerana seingat aku kawasan ini dikenali sebagai Lorong Haji Taib.

Satu lembah yang ‘top’ dengan pelbagai cerita, bapa ayam, mak ayam, anak ayam kampung, mak nyah, mat lalok, mat gian dalam kata lain tempat ‘jual orang’.

Ia adalah kawasan Chow Kit yang juga disebut kawasan murahan. Kerana ia cukup sinonim dengan permasalahan sosial dan gejala negatif terutama sekitar lorong ini.

'Anak ayam kampung'

Dalam kejauhan fikiranku melayang. Tiba-tiba nostalgia di zaman aku mula berjinak dengan gelanggang kewartawanan atau pun pemberita kadet sekitar pertengahan 80-an dulu.

Masa itu aku baru bekerja di Majalah Alam Wanita terbitan Pustaka Antara, yang terletak di Jalan Tuanku Abdul Rahman. Tidak jauh dari situ.

Aku disapa oleh rakanku yang bernama Ajis yang bekerja sebagai 'Lay-out Artis'.

'Roy kau tak nak cover story kat depan office kita ni ke, tadi aku nampak 'anak ayam kampung' baru sampai, cun dan bergetah habis.’

Aku merenung tajam ke mukanya yang tersengeh dan tidak berkata apa-apa. Sesungguhnya aku kurang mengerti maksudnya.

Dengan tersipu-sipu pintu biliknya ditutup mungkin beliau perasan aku kurang berminat dengan bab yang dicakapnya.

Keesokan paginya baru Ajis bercerita panjang denganku. Barulah aku faham rupanya 'anak ayam kampung itu adalah anak gadis kampung yang jahil dengan selok-belok Kuala Lumpur.

Simpati aku tidak terkata mengenangkan nasib anak gadis yang masih suci, sesuci ibu dan ayahnya membelai dan menjaganya dengan pernah kemuliaan.

Tetapi dalam sekelip mata menjejaki kaki di Lorong Haji Taib, kesuciannya dinoda dan terus ternoda.

Setelah terpalit dengan noda hitam itu akhirnya bermastautin sehingga bergelar pelacur tua di situ.

Kini tugas PAS untuk memutihkan kembali Lorong Haji Taib

Di situlah definisi Kuala Lumpur, bukanlah di Sri Hartamas ataupun Bangsar. Bukan juga Mid Valley atau One Utama dan KLCC tetapi Chow Kit.

Walaupun berdekatan dengan kawasan 'kurang elok' dan menyimpan banyak rahsia tentang Kuala Lumpur tetapi ‘Lorong Haji Taib’ tidak siapa yang peduli.

Malah ia dianggap sebagai tempat keji lagi hina.

Di persekitaran Pejabat baru PAS itu letaknya 'red light district' ibu kota tersayang kita.

Satu rahsia yang aku rasa bukan rahsia lagi. Diketahui umum tetapi tidak diperkatakan.

Satu hipokrasi yang telah lama sebati di dalam diri kita sebagai warga kota.

Tetapi yang peliknya mengapa dibiarkan maksiat terus bertakung di situ sedangkan lebih dua dekad Umno yang kononnya mempejuangan agama dan bangsa berdiri megah 'sejengkal' dari situ.

Nah! Sekarang ini PAS boleh membuka mata dan terus dengan misinya bahawa pindahnya mereka ke sana bukan setakat Parti Islam Semalaysia tetapi parti untuk semua masyarakat.

Ayuh di tanganmu, PAS yang diterajui Presiden Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, kami rakyat marhain menaruh segunung harapan untuk memutih kawasan yang dipenuhi titik-titik hitam itu.

Kami tidak mahu lagi khasya anak Melayu Islam berkubang dan terus bernanah dengan barah yang membusung sehingga tidak lagi menjadi insan yang dikehendaki agama.

Mudah-mudahan dengan hadirnya PAS di situ, Lorong Haji Taib menjadi pusat pentarbiahan dan nur syiar Islam bergelapan di situ.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com