Monday, March 19, 2007

MENGAPA GAJI MINIMUM MASIH RM350?

Oleh Hj. MOHD ANNUAR TAHIR
Koordinator Badan Penggerak Demokrasi PAS Pusat

MASIH terlalu banyak isu-isu yang dihadapi oleh golongan buruh dan pekerja di negara ini. Hingga ke masa ini, Kerajaan Malaysia yang telah bergantian Perdana Menteri untuk beberapa kali menolak cadangan dan desakan daripada pergerakan kesatuan sekerja agar digubal undang-undang upah minimum.

Pada 26 Ogos 1996, Mesyuarat Majlis Am Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) telah mencadangkan kepada kesatuan-kesatuan gabungannya agar mengambil kira gaji minimum RM600 sebulan ketika menjalankan rundingan dengan majikan sebelum memeterai sebuah perjanjian bersama.

Sebagai perbandingan pekerja pengeluaran wanita dalam industri elektronik di Singapura dibayar gaji pokok RM950 sebulan sedangkan di Malaysia ianya cuma sekitar RM350 sebulan. Di Britain pula, kerajaan Parti Buruh pimpinan Tony Blair telah memperbaharui Akta Upah Minimum bagi mereka yang berpendapatan 1,000 pound starling ke bawah. Malangnya, kerajaan Malaysia telah menolak cadangan gaji minimum RM600 sebulan dengan alasan kadar upah sewajarnya ditentukan oleh pasaran.

Untuk itu, MTUC dalam tahun 1988 sewaktu pertemuan Presidennya dengan Perdana Menteri Malaysia telah mengusulkan satu cadangan bahawa upah minimum yang wajar adalah RM1,200 sebulan bagi menjamin pertumbuhan ekonomi yang berterusan. Namun hingga kini, isu tersebut kekal menjadi satu tuntutan yang belum dilaksanakan.

Pada tanggal 6 Mei 2006, rakyat Singapura telah keluar mengundi dalam pilihan raya umum bagi memberikan mandat kepada Perdana Menteri, Lee Hsien Loong, putera lelaki Lee Kwan Yew yang kini mewarisi kepimpinan republik tersebut.

PAP - parti yang memerintah pulau tersebut berikrar akan memperbaiki kehidupan pekerja kurang mahir dan warga emas selain dari menyediakan perkhidmatan kesihatan yang lebih murah kepada rakyat.

Memang demikianlah sikap yang diambil oleh negara-negara berstatus “maju” dalam mempastikan kebajikan rakyat khususnya golongan pekerja mendapat perhatian yang sewajarnya. Mereka sedar bahawa golongan pekerja adalah kumpulan terbesar di dalam negara dan merupakan kelompok pengundi yang kuat.

Negara kita dikatakan punya wawasan besar untuk mewujudkan masyarakat industri yang setaraf dengan negara-negara maju. Namun dalam banyak hal, kelihatan pemerintah kita tidak benar-benar mesra pekerja.

Hampir setiap hari kita mendengar orang berbicara tentang kemajuan dan pertumbuhan ekonomi negara yang semakin baik. Kadar inflasipun menurut Menteri Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna adalah rendah dan terkawal. Gembar-gembur tentang kemajuan negara yang menggalakkan itu terus didendangkan dengan lagu-lagu indah betapa kita semakin dekat kepada matlamat negara maju di tahun 2020.

Baru-baru ini, empat warga negara Malaysia telahpun dipilih sebagai calon angkasawan negara dan dua darinya sudahpun dipilih baru-baru ini untuk berlepas ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) pada Oktober 2007 nanti.

Nama negara ini akan dibawa ke angkasa dan Program Angkasawan Malaysia ini dikatakan akan membuka lembaran baru untuk megembalikan tamaddun Islam menerusi sumbangannya dalam bidang sains dan teknologi.

Aneh juga, bila kita memikirkan soal priority yang diletakkan oleh pemerintah yang nampaknya amat gemar membina nama atau imej di mata dunia tetapi tidak benar-benar menunjukkan sikap keihsanan terhadap rakyat jelata.

Menara berkembar tertinggi di dunia telah disiapkan, pelayaran solo mengelilingi dunia, menawan puncak Everest, wanita sendirian ke Kutub Utara dan sekarang mahu mengirim angkasawan negara ke angkasa pula. Kaget juga dibuatnya bila memikirkan betapa rencam dan bertambah rumitnya masalah-masalah di bumi tercinta ini ketika kita sibuk untuk mengirim angkasawan ke angkasa lepas.

Walhal, nasib 6,500 kakitangan Penerbangan Negara – Malaysian Airlines (MAS) bagaikan telur dihujung tanduk kerana mereka dijangka akan diberhentikan di bawah Skim Pengurangan Pekerja. Demikianlah tindakan yang bakal diambil oleh syarikat penerbangan yang telah dibailout oleh wang negara sejumlah RM1.79 bilion.

Untuk menyedapkan telinga, Menteri Sumber Manusia menyarankan agar MAS mengamalkan prinsip sukarela seperti Skim Pemberhentian Sukarela (VSS) dan bukan membuang pekerja semata-mata.

Itulah mekanisme yang dipakai oleh syarikat-syarikat hari ini untuk memberhentikan pekerja dengan melunakkan bunyi di bawah skim pembuangan yang dikatakan sukarela. Pampasan yang tentulah berdasarkan gaji pekerja yang diterima, bagi golongan eksekutif tentulah besar juga ganjarannya, tetapi berapalah sangat yang diperolehi oleh pekerja rendah. Cerita pembuangan pekerja secara beramai-ramai begitu lumrah sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Ia tentunya punyai kesan sosio-ekonomi yang bukan kepalang.

Hj. Annuar Tahir adalah Koordinator Badan Penggerak Demokrasi PAS Pusat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com