Thursday, March 22, 2007

Isu-Isu KL: Sempena kunjungan PJ PAS ke pejabat Datuk Bandar

Sebagai penghuni ibu kota, kami ahli-ahli PAS Wilayah Persekutuan (WP) ingin melihat bandaraya kita menjadi sebuah bandaraya contoh yang menjaga kebajikan warganya. Lantaran itu, kami utarakan beberapa isu utama untuk perhatian Yang Berbahagia Datuk Bandar.

1. Skim sewa beli

Isu perumahan adalah suatu permasalahan yang sudah lama diperkatakan, terutama sekali soal pemilikan. Sudah sampai masanya skim sewa beli dilaksanakan kepada penyewa-penyewa perumahan DBKL. Setelah janji untuk berbuat demikian dibuat oleh pemimpin silih berganti, DBKL hendaklah memberhentikan polisi sewa yang diamalkan sekarang.

2. Remaja cicir

Masalah sosial terutama sekali dikalangan remaja perlu diambil perhatian di samping keciciran dalam pelajaran. Sudah sampai masanya DBKL memainkan peranan yang aktif dengan memperbanyakkan kemudahan untuk para remaja menggunakan masa dengan perkara yang berfaedah. Siri ceramah dan penerangan perlu diperbanyakkan. Dalam hal ini, surau-surau yang ada di kawasan perumahan perlu diaktifkan dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan dan Persatuan Penduduk. Dicadangkan DBKL menubuhkan satu Jabatan atau Unit Khas bagi menyelaraskan perkara ini.

3. Peneroka bandar

DBKL harus mengakui peranan para peneroka Bandar yang sudah sekian lama menetap di ibu kota. Sekiranya mereka perlu dipindahkan, layanilah mereka dengan sewajarnya. Berilah peluang kepada mereka secukupnya bagi memulakan kehidupan baru. Lebih penting mereka mesti ditempatkan dipenempatan yang terhampir jika ada.

4. Banjir kilat

Banjir kilat adalah suatu fenomena biasa di ibu kota. DBKL harus melihat perkara ini sebagai suatu keutamaan kerana pembangunan yang dijalankan seolah-olah tidak dibuat secara bersepadu menyebabkan sistem perparitan di ibu kota tidak lancar. Kita menghargai usaha mengadakan terowong tebatan banjir dan mengharapkan ianya tidak hanya menyelesaikan sebahagian sahaja daripada masalah banjir kilat ini. Kebimbangan kita ialah sekiranya hujan turun dengan lebat di Lembah Klang melebihi purata biasa, apakah tebatan itu mampu menampung.

5. Lalu lintas

Kesesakan lalu lintas semakin menjadi-jadi. Pengangkutan Awam di ibu kota jauh dari sempurna. Selain daripada jumlah kenderaan yang bertambah, DBKL hendaklah memikirkan semula jalan keluar masuk dibeberapa kawasan yang memungkinkan berlakunya kesesakan. Mengenakan caj kepada pemandu perseorangan memasuki pusat bandar bukanlah cadangan yang terbaik. Banyaknya lampu isyarat turut mengakibatkan kesesakan. Satu kajian perlu dibuat bagi meminimakan lampu isyarat dan memperbanyakkan laluan pintas bagi melancarkan pergerakan lalu lintas.

6. Peniaga kecil

Peniaga kecil adalah sebahagian daripada nadi ibu kota. Peluang perniagaan hendaklah diberi seluasnya tanpa karenah birokrasi. Penempatan berpusat perniagaan kecil amatlah digalakkan tetapi DBKL mestilah memastikan tempat tersebut tidak 'mati'. Promosi dari semasa ke semasa hendaklah dibuat serta menempatkan beberapa jabatan kerajaan yang melibatkan orang ramai seperti Pejabat Pos, kedai bayaran setempat dan seumpamanya. Kemudahan tempat letak kereta yang secukupnya perlu disediakan.

7. Bazar Ramadan

Pengujudan bazaar di waktu perayaan seperti bazaar Ramadhan boleh membantu peniaga kecil. Adalah diharapkan pengeluaran lesen perniagaan sementara ini dikawal selia dengan baik oleh DBKL dan jangan diserahkan kepada pihak kedua. Payung atau khemah hendaklah diseragamkan dan sediakan kemudahan untuk mengerjakan sembahyang di semua lokasi bazaar Ramadhan.

8. Dewan serbaguna

Penyediaan Pusat Komuniti, Dewan Serbaguna dan Padang Permainan adalah bagi kegunaan orang ramai. Anehnya kemudahan-kemudahan ini tidak dapat dimanfaatkan oleh semua orang sebaliknya semacam dimonopoli oleh segolongan tertentu. Sudah sampai masanya DBKL bertindak secara profesional dengan mengizinkan semua pihak mengambil bahagian yang aktif bagi menggunakan kemudahan tersebut tanpa berdolak dalih.

9. Kelab malam

Banyaknya Kelab Malam dan Pub mengundang lebih banyak keburukan daripada kebaikannya. Ditambah pula dengan jangka waktu beroperasi. DBKL diharap tidak mengeluarkan lesen-lesen yang baru di samping mengurangkan dan menutup premis-premis yang melanggar syarat. Operasi ini harus dibuat secara berterusan dan jujur. Sambutan-sambutan perayaan seperti Tahun Baru tidak sewajarnya diberi lesen dan permit oleh DBKL kerana ia lebih menjerumuskan lagi remaja kita kepada pergaulan bebas.

10. Kampung Baru

Pembangunan Kg. Baru belum lagi nampak arahnya. Kebimbangan kita ialah konsep pembangunannya akan meminggirkan orang Melayu dan memungkinkan mereka terpaksa meninggalkan Kg.Baru. Seharusnya DBKL memikirkan untuk menjadikan Kg.Baru sebagai satu produk pelancongan yang unik dengan menjadikan Masjid Jame' Kg.Baru sebagai 'catalyst'. Kawasan masjid memerlukan pembinaan semula dengan mengambil senibina Melayu Tradisional sebagai tonggaknya disamping menyediakan ruang bagi replika masjid-masjid di seluruh negara.

11. Martabat tulisan Jawi

DBKL sewajarnya memainkan peranan untuk memartabatkan tulisan jawi di ibu kota. Kenakan syarat kepada premis perniagaan dan rumah kedai serta pejabat kerajaan dan swasta untuk menggunakan di papan tanda mereka. Syiar Islam juga perlu ditonjolkan selaras dengan Malaysia yang majoriti penduduknya Islam.

12. Mesra wanita

DBKL harus lebih mesra wanita. Bagi memberikan keselamatan dan keselesaan bagi wanita di setiap kawasan parlimen. Pengurusan pusat ini hendaklah diuruskan secara profesional oleh pegawai wanita. Ada baiknya jika disediakan perkhidmatan bas khusus untuk wanita. Ianya boleh disediakan secara berperingkat-peringkat dengan dimulai di kawasan-kawasan terpilih.

13. OKU

OKU juga mesti mendapat perhatian yang serius. DBKL mesti mengutamakan kemudahan-kemudahan bagi golongan ini dalam semua prasarana-prasarana yang disediakan. Mereka hendaklah ditempatkan di tingkat bawah sekiranya berlaku pemindahan ke rumah pangsa milik DBKL.

14. Keselamatan

Ibu kota sudah menjadi tempat yang tidak selamat untuk dihuni. Peningkatan jenayah begitu mendadak seperti ragut, samun, gangguan seksual hatta membunuh. DBKL harus menerangi kawasan-kawasan yang gelap dan mengadakan lebih banyak 'booth' keselamatan. Ini boleh dilakukan dengan pihak Polis Diraja Malaysia. Kempen-kempen kesedaran perlu dibanyakkan bagi menimbulkan kesedaran kepada masyarakat sebagai langkah mengatasi masalah tersebut.

15. KuilL

Keharmonian antara budaya dan agama adalah teras kepada perpaduan kaum. Namun kewujudan rumah-rumah ibadat dan kuil yang tidak terancang akan mewujudkan suasana yang tidak sihat. DBKL hendaklah memantau perkara ini supaya ianya tidak dibina sesuka hati.

16. Sampah

Persekitaran yang sihat akan membentuk kehidupan yang selesa. Tetapi kutipan sampah dibeberapa kawasan perumahan tidak dibuat mengikut jadual menyebabkan penyakit kepada penghuni setempat. DBKL perlu mengambil langkah-langkah yang sesuai supaya kes-kes sebegini ditangani segera.

17. Kedai judi

Banyaknya premis perjudian terutama di kawasan majoriti Melayu/Islam adalah sesuatu yang tidak menguntungkan. Adalah diharapkan DBKL tidak lagi mengeluarkan permit-permit baru atau tidak menyambung tempohnya supaya masyarakat menjadi lebih tertumpu kepada kehidupan yang sempurna.

18. Kerjasama PAS & DBKL

Sebagai sebuah parti politik yang sah, PAS WP ingin turut sama melibatkan diri bagi menyelesaikan permasalahan yang berlaku di ibu kota. Justeru itu, PAS WP mengharapkan hubungan yang lebih rapat dapat dijalin dengan DBKL dengan mengadakan kerjasama dalam kerja-kerja kemasyarakatan seperti gotong-royong kebersihan, kempen kesedaran gejala sosial dan sivik, sukaneka dan lain-lain.

Akhirnya PAS WP mengharapkan DBKL akan terus berperanan aktif di bawah kepimpinan Yang Berbahagia Datuk Abdul Hakim Bin Borhan selaku Datuk Bandar untuk mewujudkan Kuala Lumpur sebagai bandaraya sejahtera dan selamat untuk dihuni.

Hj.Mohamad Noor Mohamad
Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com