Tuesday, April 17, 2007

CALON PILIHANRAYA NON MALAY ATAU NON MUSLIM? APA YANG PAS KENA BUAT

DPPWP yakin, ahli non malay yang Islam akan mendapat keutamaan dalam senarai pencalonan. Pemilihan juga harus dilihat dari segi kredibiliti dan keupayaan dalam mengalas tanggungjawab. Jangan kita letak calon yang tak reti buat kerja pengurusan dan asyik berceramah sana-sini. Bila kita memerintah maknanya kita kena buat kerja jaga rakyat dan selalu turun bersama mereka.

Calon juga kenalah orang yang sihat dan masih mampu memegang amanah. Kalau kita letak orang yang ternama seperti bekas kakitangan kerajaan yang dah pencen, itu adalah idea yang baik tapi kena pastikan mereka masih lagi boleh bekerja dan bertenaga. DPPWP tidak mahu kita menyusahkan mereka dengan meletakan amanah yang besar menjaga rakyat dan dalam masa yang sama kesihatan mereka terganggu kerana beban yang banyak.

Ini sekaligus akan menyebabkan musuh menganggap wakil rakyat kita tak perform. Kita juga lihat berapa ramai pemimpin UMNO seperti bekas Menteri Besar Kedah, Syed Razak yang terpaksa berehat panjang kerana sakit. Malah ada yang keluar masuk hospital dan meninggal dunia. Walaupun ajal di tangan Allah, tapi laporan kesihatan peringkat awal kenalah di ketahui oleh mereka yang mencalonkan mereka agar usaha kita membantu rakyat tidak terbantut kerana asyik bermain dengan Pilihanraya kecil yang menelan kos yang amat tinggi.

Selain itu kita juga kena lihat kehendak pengundi. Kalau kawasan yang kita letak calon itu mempunyai 50% atau lebih pengundi bukan Islam tak salah kita letak calon bukan Islam. Lagipun peratusan orang bukan Islam yang keluar mengundi secara purata adalah tinggi khususnya di kawasan yang ramai penduduknya yang bukan Islam.

Kecenderungan pengundi adalah satu perkara yang perlu dianalisis.

Kita juga kena terima hakikat bahawa Malaysia adalah negara majmuk yang mana setiap kaum dan agama berhak untuk meletakan wakil mereka di Parlimen. Mewujudkan sebuah pemerintahan Islam bukanlah bermakna semua wakil rakyat kena orang Islam. Pemerintahan Islam adalah negara dimana pemimpinnya majoriti Islam dan menguasai pentadbiran negara dan mengembangkan dasar Islam serta dakwah.

Adalah lebih baik jika PAS belajar meletakan calon bukan Islam daripada kita terlalu bergantung dengan parti pembangkang yang lain seperti DAP. Kita lihat kini, mereka memang susah nak terima konsep negara Islam kerana tak faham. Mereka berbeza dengan ahli Kelab Penyokong PAS yang benar-benar memahami apa yang PAS nak bawa.

Kalau kita bertegas meletakan calon semuanya yang muslim, DPPWP yakin yang kita akan terus gagal menembusi kawasan bukan Islam dan menguasai Parlimen. Bukan kita tamak, tapi kita kena belajar untuk berdikari dan maju kehadapan dan tidak bergantung bulat-bulat pada KeAdilan yang kita tahu berapa banyak kemampuan mereka. Mereka juga tak mampu letak calon di semua kawasan, kalau mereka boleh buat...mereka tetap tak mampu nak buat kerja Pilihanraya kerana tiada grassroot dan pekerja yang ramai seperti PAS.

Lihatlah semasa Piliharaya 2004 di Putrajaya, KeAdilan mampu letakan calon tapi tenaga kerjanya 80% ahli PAS. Bukanlah kita nak kata KeAdilan tidak kuat, bagi DPPWP kita sama kuat dan perlu saling menguatkan. Kita tidak perlu berebut kerusi dengan Keadilan atau DAP dalam hal ini.

Tapi PAS harus bersedia untuk menyediakan calon bagi kerusi yang Keadilan dan DAP tak letak calon.

Seperti di Sabah dan Sarawak, banyak kerusi yang BN menang tanpa bertanding sebab itu adalah kawasan non muslim yang Keadilan dan DAP tak mampu nak letak calon. Mereka tiada petugas disana, kita ada dan petugas kita tidak dapat berbuat apa-apa kerana kita juga tak letak calon.

Kejayaan PAS semasa menguasai Kajang juga perlu diberikan perhatian kerana di sana adanya gabungan BA yang kuat dan PAS dibantu dari segi gerak kerja dengan baik, Menetapkan calon melayu seperti di Kajang adalah baik, tetapi kita juga perlu sensitif terhadap kehendak pengundi. Selagi mereka masih boleh terima kita selagi itulah kita akan terus bekerjasama.

Kalau mereka selesa dengan calon kita, InsyaAllah kita tiada masalah untuk menang.

Walau apa pun ideanya, biarkan Jentera Pilihanraya peringkat Kawasan, MTD atau DUN yang tentukan. Tak guna kita kecoh sana-sini tapi kalau grassroot kita tak mencalonkan calon terbaik dan melakukan persediaan bersunguh-sungguh.

DPPWP menasihatkan agar mereka yang terlibat dalam pemilihan calon, tidak membuat pemilihan seperti membeli ikan dipasar. Hanya belek 2 tiga kali sahaja. Mereka kena kenal betul calon tersebut, apa kebaikannya dan keburukannya dan juga potensi yang calon itu ada. Mereka juga perlu melakukan solat Hajat dan Istikharah banyak-banyak semoga Allah bagi petunjuk untuk kita tetapkan calon.

---->Herman Samsudeen

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com