Thursday, April 05, 2007

APRIL FOOL SEMPENA MAULIDUR RASUL: MUFTI TERUS DIHINA OLEH GERAKAN

Dewan Pemuda PAS Kawasan Titiwangsa (DPPKT) merasa amat kecewa dengan tindakan biadap Parti Gerakan Rakyat Malaysia Wilayah Persekutuan yang meluluskan resolusi bagi memecat Mufti Negeri Perak, ekoran dari penyebaran SMS berhubung isu murtad pelayar solo, Dato' Azhar Mansor..

Tindakan ini amat keterlaluan kerana sehingga ke hari ini belum ada satu kepastian atau tindakan undang-undang yang mensabitkan kesalahan tersebut kepada Dato Seri Harusani Zakaria. Sesuatu yang diluar tabie bila mana Parti Gerakan meluluskan resolusi tersebut sedangkan orang yang tertuduh masih tidak dapat dibuktikan kesalahannya oleh pihak berkuasa.

Perkara kedua yang DPPKT ingin bangkitkan adalah tentang sikap kurang ajar dan suka menyibuk Parti Gerakan terhadap urusan umat Islam. Umum mengetahui bahawa urusan melantik dan memecat Mufti adalah dibawah bidang kuasa Sultan dengan nasihat para Ulama' dan pakar-pakar agama yang menjadi penasihat Sultan.

Parti Gerakan adalah Parti yang disertai oleh majoriti mereka yang bukan Islam dan tidak layak untuk menasihati Sultan dalam hal ini. Resolusi tersebut diluluskan bagi membalas dendam dan cuba untuk meruntuhkan hak istimewa orang Melayu dan umat Islam.

Tindakan berniat jahat dan cuba menghasut masyarakat AGAR membenci institusi Mufti dan ulama' ini telah dirancang dengan rapi setelah kegagalan mereka menarik penyertaan Mufti dan Ulama' dalam Majlis Perundingan Antara Agama (IFC).

Tindakan ini juga telah mengkhianati perpaduan dan rasa hormat yang dipupuk kalangan rakyat berbilang bangsa selama ini. PAS menghormati kepercayaan semua agama tetapi itu bukan bermakna mereka boleh meminta untuk masuk campur atau menjadi batu api bagi melaga-laga umat Islam dengan masyarakat lain.

Parti Gerakan perlu meminta maaf secara terbuka dan menarik balik resolusi ini atau mereka terpaksa berhadapan dengan kutukan dan kebencian dari seluruh umat Islam yang merasa marah dengan sikap kurang ajar mereka ini.

DPPKT melihat bahawa Parti Gerakan sengaja meluluskan resolusi ini pada 1 April 2007 dalam konvensyen mereka yang dianggap sebagai hari april fool untuk mereka mempersendakan Islam dinegara ini. Selain itu, mereka sengaja memilih tarikh ini memandangkan pada 31 Mac 2007 sehari sebelum itu adalah hari memperingati ulang tahun kelahiran Rasulullah s.a.w. Dan ini juga adalah satu penghinaan kepada seluruh umat Islam kerana kita tahu bahawa Mufti adalah cerminan dan pewaris perjuangan Rasululah.

Mereka sengaja mencari alasan untuk mewujudkan rasa kebencian dalam diri seluruh rakyat Negara ini terhadap Mufti, khususnya kepada Mufti Negeri Perak yang dilihat lantang bersuara dalam kebanyakkan isu yang berkaitan dengan murtad dan gejala maksiat. Kita juga maklum bahawa ini adalah salah satu rangkaian serangan saraf yang dimainkan setelah beberapa cubaan untuk menjatuhkan Mufti Perak sebelum ini menemui jalan buntu. Mereka mahu menutup mulut Mufti dari terus bersuara, tetapi mereka lupa bahawa akan ada lebih ramai lagi Mufti dan umat Islam yang akan tampil kehadapan bagi mendaulatkan Islam dinegara ini.

DPPKT menyambut cadangan Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan untuk mengadakan Demontrasi membantah tindakan kotor Parti Gerakan ini. Seharusnya bukan sahaja Demontrasi tetapi satu Laporan Polis perlu dibuat bagi memastikan pemimpin-pemimpin Parti Gerakan disiasat kerana tindakan mereka ini telah menimbulkan unsur-unsur hasutan yang cuba merosakan perpaduan antara Kaum.

DPPKT juga mencabar Pemuda UMNO untuk turut hadir dalam demontrasi ini dan menghunuskan keris mereka kepada Parti Gerakan sebagai tanda amaran agar mereka membatalkan resolusi tersebut.

Tapi, menjadi tanda tanya bagi seluruh rakyat. Adakah Pemuda UMNO berani untuk berdemontrasi? Dah banyak kali Pemuda PAS mengajak mereka turun bagi memperjuangkan isu-isu umat Islam, tetapi mereka enggan kerana ingin menjaga sokongan bukan Melayu.

Selama ini mereka banyak tunduk, malah adalah kalangan mereka yang menyokong kumpulan IFC dan Parti Gerakan bagi menjatuhkan Mufti. Mereka mengupas segala kenyataan Mufti dan mempelekehkannya dengan akal tohor mereka bagi mengampu undi dari mereka yang bukan beragama Islam.

Pemimpin UMNO tidak berani menegur kerana mereka takut BN pecah belah dan untuk itu mereka rela menjadi manusia bacul yang tidak bermaruah. Mereka selalu mengatakan bahawa isu sebegini adalah isu terpencil kerana melibatkan seorang individu. Hakikatnya, persoalan yang bermain dikotak pemikiran umat Islam kini bukanlah tentang kedudukan Dato Seri Harusani Zakaria sahaja, tapi maruah dan intergriti institusi Mufti dan Kesultaanan Melayu yang memayungi agama Islam dinegara ini.

Ini bukan perkara remeh. Ianya soal kelangsungan sebuah generasi yang beragama dan Mufti adalah sebahagian dari diri umat Islam itu sendiri.

Sekali lagi DPPKT menegaskan agar Parti Gerakan mendengar bantahan yang dikemukakan dan menarik balik resolusi berkenaan sebelum segalanya dikerandakan bersama ideologi mereka sebagai kenangan kejahilan dan kebiadapan mereka.


Suhaimi Abdul Aziz
Timbalan Ketua
Dewan Pemuda PAS Kawasan Titiwangsa

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com