Wednesday, April 04, 2007

ANAK-ANAK PELACUR CHOW KIT PERLUKAN PEMBELAAN

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) berasa amat terharu dan simpati pada nasib yang menimpa anak-anak pelacur dan penagih dadah yang terpaksa berhidup malang dipersekitaran Jalan Chow Kit dan Jalan Haji Taib. Di tengah-tengah paksi metropolitan yang kian memacu laju aksi pembangunan materialistiknya, anak-anak malang ini terus terhimpit dan diabaikan oleh masyarakat yang sentiasa memandang jijik pada profesion ibu bapa mereka.

Laporan Majalah Wanita edisi April 2007 berkaitan nasib anak-anak dilorong gelap berkenaan benar-benar meledakan satu kesedaran yang harus dikongsikan kepada semua rakyat.

DPPWP mengucapkan syabas kepada Puan Afidar Abdul Latif dan suaminya, Raja Azizan Suhaimi Raja Abdul Latif yang tidak pernah kenal jemu bagi menguruskan dan menyelia Pusat Aktiviti Kanak-kanak (PAKK) di Chow Kit.

Masyarakat seharusnya membuka ruang pemikiran bagi melihat secara positif akan masa depan anak-anak ini. Dan kita semua bertanggungjawab bagi membebaskan mereka dari belenggu keterpaksaan yang penuh dengan tohmahan dan penghinaan ini.

Kebanyakkan anak-anak ini tidak terjaga, khususnya ketika ibu-ibu mereka sibuk melayan nafsu buas pelanggan-pelanggan mereka. Kerana ingin mencari sedikit kesenangan mereka telah bergadai tubuh dan membelakangkan soal maruah dan dosa. Mereka gagal membuat pilihan hidup yang baik, dan ini sekaligus telah turut menjerumuskan anak-anak mereka dalam dunia gelap yang tidak punyai masa depan ini.

DPPWP khuatir jika keadaan ini dibiarkan maka industri pelacuran akan terus berkembang dinegara ini. Menurut laporan UNICEF, seramai 1.2 juta kanak-kanak telah diperdagangkan diseluruh dunia, khususnya bagi industri gelap ini. Dianggarkan, seramai 400,000 orang wanita telah dibawa keluar dari Asia Tenggara bagi memenuhi permintaan diseluruh dunia setiap tahun. Dan Malaysia adalah Negara transit yang paling popular sebelum wanita-wanita ini dieksport ke Negara-negara Timur Tengah, Amerika dan Eropah.

Berasaskan laporan ini, Kerajaan Malaysia seharusnya melakukan sesuatu. Sesuatu perlu dilakukan bagi membantu anak-anak malang yang menghuni Jalan Chow Kit dan Jalan Haji Taib ini agar mereka tidak mewarisi kerjaya ibu bapa mereka.

Dianggarkan lebih dari 100 orang kanak-kanak ini berada di PAKK di Jalan Chow Kit ini. Namun kemampuan pusat ini adalah terhad. Mereka tidak punyai dana yang kukuh memandangkan kebanyakkan ahli masyarakat enggan membantu mereka dalam membela anak-anak malang ini.

DPPWP mengesa agar pihak Kerajaan, termasuklah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, DBKL, JAKIM dan JAWI mengambil peranan yang aktif bagi membantu mereka.

Ada kalangan anak-anak ini belum mempunyai kad pengenalan dan tidak pernah bersekolah. Justeru itu, satu tindakan segera perlu dilakukan bagi memberikan peluang pendidikan dan kehidupan yang lebih bermakna kepada mereka.

Adalah lebih baik agar anak-anak ini dijaga oleh Jabatan Kebajikan masyarakat dan dalam masa yang sama ibu bapa mereka diberikan bantuan bagi menjalani proses pemulihan di pusat-pusat sosial Negara.

Kita sedar bahawa ada kalangan mereka yang terpaksa dan terlalu lama terjebak dalam dunia maksiat ini. Mereka enggan berhenti kerana diugut ole bapak-bapak ayam yang menjaga mereka atau takut kehilangan punca pendapatan. Namun kita tidak boleh ambil sikap pukul rata dan menyalahkan serta membiarkan mereka begitu sahaja. Bimbingan yang telus perlu diberikan beserta sokongan agar mereka dapat membebaskan diri mereka dari dunia gelap ini.

DPPWP sedia menghulurkan tangan bagi membantu anak-anak malang ini dan keluarga mereka. InsyaAllah DPPWP akan mengaturkan pertemuan dengan pihak PAKK bagi melihat bentuk-bentuk sumbangan yang boleh dihulurkan. Dan DPPWP mengajak agar lebih ramai ahli masyarakat dapat bersama menyelami masalah mereka sekaligus membantu mereka kerana itu lebih baik dari terus mencemuh mereka.


Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com