Thursday, February 09, 2006

PENULARAN MMS LUCAH : KERAJAAN HARUS BERTINDAK SEGERA

KENYATAAN MEDIA (9 FEBRUARI 2006)

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) memandang serius pendedahan terkini Majalah MASTIKA keluaran bulan Februari 2006 yang mendedahkan bagaimana penularan MMS lucah yang melanda generasi muda kita hari ini. DPPWP berpendapat inilah trend baru bahan lucah disebarkan sesudah VCD, majalah lucah dan bahan-bahan dari Internet. MMS lucah merupakan bahan yang paling mudah dan murah untuk diakses memandangkan ianya mudah diperoleh sama ada dari penghantaran dari telefon berkamera, melalui internet mahupun dibeli dari kedai-kedai alat telekomunikasi.

DPPWP mempersoalkan di mana adab dan akhlak generasi muda pada hari ini terutama umat Islam di negara ini. Suatu masa dahulu amat jarang kita mendengar gadis-gadis melayu yang sanggup mendedahkan gambar bogelnya apatah lagi sedang beraksi seks bersama pasangan mereka. Namun kini adegan yang memualkan itu amat mudah diperoleh, bahkan remaja tanpa segan silu dan merasa bangga pula menunjukkan wajah dan tubuh mereka keseluruhannya untuk dirakam.

Dalam pendedahan eksklusif Majalah MASTIKA tersebut, beberapa aksi yang meloyakan sempat ditonjolkan. Antaranya remaja melakonkan adegan seks dengan ramai pasangan, melakonkan seks di tempat terbuka seperti di tangga, di Kompleks membeli belah, dibilik-bilik hotel, dan lain-lain lagi. Bahkan amat memualkan apabila ada remaja yang merakamkan gambar candid (secara sembunyi) di tandas wanita, di bilik persalinan, di bilik hotel dan lain-lain lagi. Namun yang amat memeranjatkan dan menakutkan ialah apabila ada diantara gambar tersebut merakamkan aksi-aksi gadis dirogol secara bergilir-gilir.

DPPWP berpendapat antara punca mengapa remaja hari ini begitu terdedah dengan budaya liar ini ialah kerana kurangnya penegasan dan penguatkuasaan kerajaan di dalam membanteras gejala sosial ini. DPPWP mempertikaikan tindakan kerajaan membubarkan pasukan penguatkuasa yang ditubuhkan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), sedangkan gejala maksiat semakin meningkat. Siapa yang akan memantau dan mengambil tindakan terhadap remaja-remaja yang melepaskan nafsu mereka di taman-taman bunga, di hotel-hotel murah, di tandas-tandas awam kalau bukan satu pasukan penguatkuasa?

DPPWP juga amat kesal dengan sikap acuh tak acuh kerajaan di dalam menangani pusat-pusat hiburan yang berleluasa sehinggakan ada pusat hiburan yang telah 25 kali diserbu masih lagi beroperasi. DPPWP amat yakin pusat-pusat hiburan yang berleluasa tanpa kawalan inilah antara punca penularan budaya liar. Di sinilah bercambahnya pil-pil ecstasy, perzinaan, pelacuran, penagihan dadah dan pelbagai aktiviti jenayah lain.

DPPWP juga melihat lambakan bahan-bahan lucah dipasaran sebagai punca penularan MMS lucah ini. Tidak sukar untuk mencari majalah picisan berunsur lucah, VCD dan DVD lucah dipasar-pasar malam, dan di kaki-kaki lima di negara ini. Inilah rangsangan seksual terhadap generasi muda dan menganggap ianya sebagai bahan hiburan mereka.

Justeru itu, DPPWP menyarankan kepada pihak kerajaan, ibubapa dan pihak bertanggungjawab supaya segera mengambil tegas bagi menangani masalah ini. DPPWP mencadangkan:-

1. Satu tindakan tegas diambil kepada sesiapa yang menyimpan dan mengedarkan MMS lucah ini. DPPWP merasakan amat mudah bagi pihak polis untuk mengenalpasti penyebar MMS lucah ini sebagaimana pihak polis menumpaskan SMS fitnah yang mengaitkan artis terkenal tanahair;

2. Menyiasat dan mengenalpasti pelakon-pelakon MMS lucah ini dan bawa mereka ke muka pengadilan.

3. Mengadakan operasi dan penguatkuasaan yang lebih kerap di tempat-tempat yang dikenalpasti sebagai pusat perzinaan seperti di rumah-rumah urut, dihotel-hotel murah, di taman-taman bunga, dan sebagainya;

4. Membuat serbuan ke atas premis-premis alat telekomunikasi yang dikenalpasti sebagai tempat menjual dan mengakses bahan MMS lucah tersebut. Kerajaan juga didesak untuk menyita premis tersebut;

5. Menyiasat dan mengenalpasti pemilik-pemilik laman web tempatan yang membekalkan maklumat lucah tersebut. Pemilik laman web tersebut perlu dihadapkan ke muka keadilan;

6. Ibubapa disarankan agar sentiasa memeriksa telefon bimbit anak-anak agar MMS lucah ini tidak sampai ke tangan mereka.

Disamping itu, DPPWP juga mengesa kepada para ibu bapa dan ahli masyarakat Malaysia agar bersikap lebih progreasif dan membantu dalam memberikan maklumat kepada pihak kami dan Jabatan Polis serta Jabatan Agama Islam Negeri berkaitan dengan aktiviti tidak bermoral ini. Kerjasama dari semua pihak amat perlu bagi kita menyelamatkan generasi yang ada pada hari ini dari terus rosak dengan penyalahgunaan teknologi dan peluang kemakmuran negara ini.

Sehubungan itu, DPPWP sekali lagi mendesak kerajaan agar segera mengambil tindakan tegas supaya budaya liar ini tidak terus berkembang dalam masyarakat negara ini. DPPWP bersedia pada bila-bila masa pun untuk bekerjasama dengan pihak kerajaan bagi menangani masalah ini sebelum ianya menjadi lebih parah.


MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ
Pengerusi
Lajnah Pembangunan Remaja (LPR)
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com