Tuesday, February 28, 2006

KULIAH RUHANIYYAH (SIRI Ke-4)

KITAB AL HIKAM IBN ATA' ILLAH
(Syarah Oleh Syeikh Said Hawa)

Disampaikan oleh:-

Al Fadhil Ustaz Ahmad Fahmi ZamZam
Al Banjari An Nadwi Al Maliki

Tarikh :
7 Mac 2006 (Selasa)

Waktu :
Selepas Solat Maghrib

Tempat :
Surau Anjung Rahmat
Tingkat 3, Batu.6,
Jalan Gombak,
Kuala Lumpur

Semua dijemput hadir !

Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi Sekretariat
ABIM Pusat di talian 03- 61880300 atau Sdr. Mohamad
Raimi (019 3825762)


* Pengenalan Kitab

Kitab al Hikam yang dikarang oleh Syeikh Ibn Ata'illah al-Sakandari (709H/1309H) adalah merupakan kitab tasawwuf yang tidak asing di dalam dunia Melayu semenjak dahulu lagi. Ia merupakan kitab yang mempunyai maksud yang dalam dan jarang orang yang dapat menghuraikannya kecuali mereka betul-betul memahami uslubnya.

Oleh kerana manfaat kitab ini begitu besar kepada umat Islam, ia telah diulas oleh begitu ramai ulama , sehingga ke zaman kita ini. Di dalam Kitab al- Hikam yang diulas oleh Syeikh Said Hawa ini, gaya ulasan beliau adalah mudah dan senang difahami. Beliau mengaitkannya dengan uslub haraki. Ini tidak hairan memandangkan beliau sendiri adalah seorang pemimpin gerakan Ikhwan al-Muslimin di Jordan.

Dalam ulasan kitab al-Hikam ini, beliau turut menjelaskan kekeliruan faham sesetengah kalangan terhadap isi kandungan kitab al-Hikam ini dan kegagalan mereka menjelaskan maksudnya yang sebenar.

* Biodata Pengkuliah

Yang Berbahagia Ustaz Fahmi Zam-Zam al-Banjari Al Nadwi Al Maliki merupakan Mudir, Pasentren Yayasan Islam Nurul Hidayah (Yasin) di Banjar Baru dan Pasentren Yasin di Muarateweh, Kalimatan, Indonesia. Selain itu, beliau juga merupakan tenaga pengajar di Maahad Tarbiah Islamiyyah di Derang, Pokok Sena, Kedah.

Antara guru-guru beliau yang mashyur ialah ulama besar India , Almarhum Syeikh Abul Hassan Ali Alhasani An-Nadwi dan ulama besar Makkah Alhamarhum Sayyid Muhammad Alawi al Maliki al Hasani. Beliau juga aktif menulis dan telah menyusun beberapa buah buku diantaranya; Siri 40 Hadits - Akhlaq Mulia, Penawar Hati, Kelebihan Ilmu dan Ulama, Peristiwa Akhir Zaman, Kiamat Hampir Tiba, buku Nasihat Ya Bunayya! serta bibliografi Sejarah Hidup Almarhum Syeikh An-Nadwi dan Almarhum Syeikh Muhammad al Maliki.



Sekretariat ABIM Pusat
Anjung Rahmat
Batu 6, Jalan Gombak
53100 Kuala Lumpur

Tel: 603-6188 0300
Fax: 603-6189 6700

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com