Monday, February 27, 2006

MEMORANDUM MENDESAK PEMECATAN EDITOR NST SERTA PENDESAKAN PERMOHONAN MAAF SECARA TERBUKA DI ATAS TINDAKAN PENYIARAN KARTUN PENGHINAAN NABI MUHAMMAD S.

Kepada;

Datuk Abdul Aziz Mohd Yusuf,
Ketua Setiausaha,
Kementerian Keselamatan Dalam Negeri,
Putrajaya,
Wilayah Persekutuan.


YBhg Datuk,

MEMORANDUM MENDESAK PEMECATAN EDITOR NST SERTA PENDESAKAN PERMOHONAN MAAF SECARA TERBUKA DI ATAS TINDAKAN PENYIARAN KARTUN PENGHINAAN NABI MUHAMMAD S.A.W PADA 20 FEBRUARI 2006 DAN PENGHINAAN NABI NUH A.S PADA 21 FEBRUARI 2006

Perkara di atas adalah dirujuk dan amat mendukacitakan.

Dewan Pemuda PAS Pusat (DPP Pusat) merasa kesal dengan penyiaran kartun lakaran Wiley Miller di mukasurat L8 ruangan Coffee Break di akhbar News Straits Times (NST) bertarikh 20 Februari 2006 dan 21 Februari 2006 masing-masing menggambarkan mesej yang sinis dan menghina kemuliaan Nabi Muhammad S.A.W. dan Nabi Nuh A.S.

DPP Pusat merasa sangat bertanggungjawab untuk membawa isu di atas kepada pihak YBhg Datuk supaya ditangani dengan segera sebelum ia mencetus kemarahan umat Islam di negara ini. Kami percaya kebiadapan penyiaran tersebut boleh memberikan kesan buruk kepada kestabilan dan keharmonian negara kerana ia sangat menyentuh kemuliaan agama Islam yang merupakan agama rasmi Persekutuan.

Kami sangat hairan bagaimana pelanggaran kepada etika penyiaran oleh NST boleh berlaku disaat gelombang bantahan umat Islam sedunia masih meluap terhadap penyiaran karikatur menghina Rasulullah S.A.W. oleh sebuah akhbar negara Denmark. Kami juga hairan apakah NST tidak mengambil pengajaran dari tindakan pihak kerajaan yang telah mengambil langkah tegas menggantung permit akhbar Sarawak Tribune yang telah mengulang cetak karikatur tersebut.

Kami bagi mewakili umat Islam di negara ini dan juga umat Islam sedunia dengan ini menuntut agar pihak Kementerian Dalam Negeri mengambil tindakan berikut segera:-

i. Memecat pengarang-pengarang NST yang bertanggungjawab dengan segera kerana langsung tidak peka dan sensitif terhadap pergolakan yang berlaku sekarang;

ii. Meminta permohonan maaf secara terbuka kepada ummat Islam yang tergores maruah dan perasaan mereka kerana penghinaan terhadap Nabi Junjungan Besar Muhammad ibn Abdullah (saw).

iii. Meminta kerajaan Malaysia mengkaji kembali kedudukan editor-editor akhbar arus perdana yang berasal dari negara asing yang kini diberi permit dan kebenaran menerajui media tempatan.

Yang menjalankan amanah,


YB SALAHUDDIN BIN AYUB
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Pusat

Cc:
Ketua Editor NST

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com