Friday, February 17, 2006

PEMUDA PAS BENCI DADAH

Kenyataan Media 17 Februari 2006
Image hosting by Photobucket

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) tertarik dengan pengisian Khutbah Jumaat pada hari ini yang membicarakan tentang isu penyalahgunaan dadah. DPPWP turut merasai dan bersama masyarakat Malaysia untuk menentang penyalahgunaan dadah.

Image hosting by Photobucket
Berdasarkan statistik terkini Sistem Maklumat Dadah Kebangsaan (NADI), Seramai 32,808 orang penagih telah dikenalpasti pada tahun 2005. Sepanjang tempoh itu, seramai 15,389 orang dikenalpasti sebagai penagih baru dan 17,419 orang adalah penagih berulang.

Image hosting by Photobucket
seramai 22,344 penagih dadah yang dikenalpasti adalah dari kaum Melayu, Jumlah ini adalah 68% dari Jumlah keseluruhan penagih diseluruh negara. Keadaan ini amat membimbangkan bila mana Statistik yang diperolehi juga menunjukan bahawa golongan Pemuda dan Pemudi yang berusia dari 20-44 tahun adalah kumpulan teramai dengan jumlah yang dikenalpasti mencapai 26,147 dari jumlah keseluruhan.

Pulau Pinang menduduki tempat pertama dengan rekod 6,403 orang di ikuti oleh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 4,906 orang, Johor 3,910 dan Perak 3,340. Negeri-negeri lain pula mencatatkan rekod kurang dari 3 ribu.

Antara jenis dadah yang paling diminati oleh para penagih ini adalah Heroin, Morfin, Candu, Ganja, Pil Psikotropik, MDMA (Ecstasy), Gam, Metamphetamine (Syabu), Amphetamine dan Ubat Batuk atau Kodein.

Secara keseluruhannya Heroin telah mencatatkan rekod tertinggi dengan 13,914 orang penagih menjadi pengguna dadah jenis ini, Morfin pula telah digunakan oleh 8,047 orang dan ganja 5,044 orang.

Image hosting by Photobucket
Seramai 36 orang pengedar dadah telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati sepanjang tahun 2005. DPPWP berharap agar para belia dapat mengambil iktibar dari kesan-kesan negatif akibat penyalahgunaan dadah.

DPPWP juga memahami bahawa faktor persekitaran turut mempengaruhi para belia untuk menjebakkan diri ke dunia khayalan ini. Kurangnya pemantauan dari para ibu bapa menjadi faktor utama dan diikuti oleh kurangnya sikap mengambil berat sesama anggota masyarakat telah menyebabkan wabak penagihan ini menular kepada generasi baru.

DPPWP juga melihat bahawa masih ada lagi keraguan mutlak dikalangan para majikan untuk menggaji bekas penagih, begitu juga penerimaan masyarakat yang terlalu sinis terhadap bekas-bekas penagih. Sebenarnya, pihak kerajaan perlu meningkatkan variasi kesedaran terhadap bahaya najis dadah ini dan juga mewujudkan kempen menyemarakan rasa tanggungjawab sosial bagi membantu golongan penagih ini, khususnya bagi mereka yang telah keluar dari pusat pemulihan.

Sokongan dan dokongan anggota masyarakat haruslah dipertingkatkan. Masyarakat harus dididik untuk berfikir secara positif dan menyayangi mereka. Sikap kasar masyarakat dalam mengherdik dan memperlekehkan bekas penagih ini menyebabkan mereka tiada pilihan melainkan terlibat semula.

Keangkuhan dan kedegilan sebilangan kecil ahli masyarakat seperti ini hanya menambahkan lagi aktiviti yang tidak sihat ini. Di sesetengah tempat, terdapat juga sebilangan ahli masyarakat yang mengambil sikap tidak kisah atau tidak peduli. Mereka hanya menjaga ahli keluarga dan anak-anak mereka sedangkan anak-anak jiran mereka dibiarkan bergelumang dengan dadah. Kesedaran terhadap tanggungjawab sosial haruslah diperbaiki dalam membentuk sebuah komuniti yang bebas dari dadah.

Rakyat harus berusaha dengan semangat persaudaraan dan rasa penuh tanggungjawab kerana masalah dadah ini bukan masalah segelintir ibu bapa, guru atau jabatan dan NGO sahaja. Gabungan murni tanpa prejudis dan kepentingan peribadi akan dapat menyaksikan masyarakat Malaysia bersatu dalam membanteras najis dadah ini.

Slogan "belia benci dadah' yang kini dilaung-laungkan haruslah menjadi satu semangat untuk para belia dan pemuda pemudi bagi memperkemaskan kehidupan. DPPWP membuka ruang persahabatan dan persaudaraan dengan mana-mana pihak yang turut memerangi najis dadah dan DPPWP juga sentiasa bersama dengan masyarakat untuk menentang penggunaan najis dadah.

DPPWP juga akan memastikan bahawa tiada seorang pun Pemuda PAS yang akan terlibat dengan dadah dan kita akan terus memastikan imej serta rekod bersih PAS terjaga, khususnya dikalangn Pemuda.

Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

1 Comments:

At 8:49 PM, Anonymous Anonymous said...

good day pemudawilayah.blogspot.com blogger found your blog via Google but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found site which offer to dramatically increase traffic to your blog http://mass-backlinks.com they claim they managed to get close to 4000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my website. Hope this helps :) They offer best services to increase website traffic at this website http://mass-backlinks.com

 

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com