Friday, February 10, 2006

Ayoyo...Samy Vellu Jangan Marah...

Kisah keretakan Lebuhraya Bertingkat disekitar Ibu kota semakin menekan kewibawaan Datuk Seri S. Samy Vellu. Media semakin galak bertanyak ini dan itu, hingga Samy lesu mendengar ajukan soalan mereka.

Rakyat juga tidak henti-henti menanti, bilakah isu ini selesai. Diharapkan Samy tidak melarikan diri dan menyalahkan orang lain. Sebagai Menteri KerjayaRaya beliau bertanggungjawab sepenuhnya terhadap tahap keselamatan Infrastruktur dinegara ini termasuklah lebuhraya MRR2 dan Leburaya Ampang-KL.

Setiap Jalanraya yang dibina didalam negara ini perlu melalui kelulusan dan pemantauan pihak JKR iaitu satu jabatan dibawah Kementerian Samy. Jadi, jangan cuba berdalih dan lepas tangan. Bukan sahaja rakyat tak percaya dengan janji-janji beliau, sebahagian ahli MIC pun sudah muak dengan karenah beliau yang kemaruk untuk terus berkuasa. Akhirnya, wujud pula MIC Baru.

Nampak gayanya, Samy sudah berada dipenghujung karier politiknya. Sikapnya yang mudah melenting pada media dan aduan rakyat sudah tidak disenangi. Atas kegagalan beliau dalam menangani pelbagai isu yang melibatkan pembinaan infrastruktur dalam negara DPPWP mencadangkan agar beliau segera berundur.

Image hosting by Photobucket

Laporan AgendaDaily;

Belum habis kisah MRR2 timbul pula kisah retak di Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur dekat Hotel Flamingo. Menteri Kerja Raya, Datuk Seri S. Samy Vellu mungkin pening kepala memikirkannya.Perhatian kini bertumpu kepadanya.

Apa lagi setelah sebelum ini beliau berulang kali kata jejambat MRR2 di Kepong yang retak selamat,Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi arah tutup dan kerja pembaikan dijalankan segera.

Sebelum ini beliau juga melenting bila media memaparkan kenyataan berbagai pihak yang bimbang pada tahap keselamatan jejambat MRR2.

Wajah bengangnya jelas terpancar ketika para wartawan memintanya mengulas penemuan keretakan di Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur selepas melawat 15 keluarga yang terlibat dalam kebakaran di Kampung Kapur, Karai,dekat Sungai Siput Khamis.

Bagi Samy Vellu kementeriannya tidak bertanggongjawab keatas soal itu kerana lebuhraya berkenaan dibina dan dikendalikan oleh syarikat swasta iaitu Projek Lintasan Kota Sdn. Bhd (Prolintas).

Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur sepanjang 7.9 kilometer melibatkan laluan dari Jalan Sultan Ismail menghala ke Sungai Klang dan Sungai Ampang sebelum berakhir di Taman Ampang Utama.

``Kami tidak bina itu (lebuh raya) cuma kita dapat laporan tiap-tiap dua tiga bulan sekali apa yang berlaku di jalan. Apa-apa komen mesti tanya Prolintaslah,'' katanya.

Beliau jelas menyindir media bila meminta pergi check semua jambatan di seluruh negara.

``Pergi tengoklah semua jambatan di seluruh negara. Adakah retak atau tidak? Pergi buat satu laporan besarlah... boleh buat sekali gus guna semua 16 muka surat untuk menunjukkan seluruh negara sudah tak ada baik. Habislah... semua tak ada baik,'' katanya dengan wajah yang berkerut.

Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Datuk Shahrir Samad kurang setuju dengan sikap Samy Vellu yang melihat laporan media bertujuan mengkritiknya.Ahli Parlimen Johor Bharu itu sebaliknya berharap menteri itu melihatnya dari sudut positif.

”Ia bukan bertujuan untuk cari salah tetapi untuk mencari penyelesaian yang lebih baik,”katanya selepas melawat kawasan keretakan di Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur.

Sementara itu satu kenyataan Lebuhraya Malaysia (LLM) Khamis menjelaskan keretakan halus pada jejambat Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur tidak akan menjejaskan keselamatan pengguna.

Menurutnya keretakan halus tersebut merupakan keretakan pengecutan yang tidak memberikan kesan yang serius kepada struktur jambatan dan hanya memerlukan kerja-kerja penampalan keretakan.

"Pihak kami ingin memaklumkan bahawa Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur adalah selamat untuk digunakan dan akan terus dibuka serta orang ramai tidak perlu bimbang," tambahnya.

Kenyataan itu turut menyatakan penemuan keretakan halus yang bukan struktur ke atas tiga kepala tiang yang dilaporkan media hari Khamis sudah pun dikesan semasa kerja-kerja pembangunan yang dijalankan syarikat konsesi lebuh raya itu, Projek Lintasan Kota Sdn. Bhd. (Prolintas).

"Memandangkan keretakan halus yang bukan struktur tidak akan memberi kesan yang serius kepada struktur jambatan, tindakan pembaikan dilaksanakan di bawah program penyelanggaraan biasa. Dua daripada tiang tersebut telah pun dibaiki secara penampalan pada keretakan dan kemudiannya pemantauan telah dibuat selama enam bulan."

"Didapati tiada sebarang keretakan baru dan keretakan lama juga tidak membesar. Kerja pembaikan keretakan diteruskan pada tiang yang berikutnya yang kini sedang dilaksanakan," kata kenyataan itu.

Katanya pemeriksaan struktur lebuh raya dilaksanakan oleh Prolintas secara berterusan dan berkala.

Malah, Prolintas telah membangunkan Probis atau Sistem Maklumat Jambatan Prolintas, yang bertujuan menguruskan aset syarikat secara berterusan.

"Kerja-kerja pembangunan Probis ini dijalankan oleh juru pakar runding jambatan. Kesemua elemen lebuh raya telah diperiksa secara terperinci oleh juru pakar runding yang dilantik. Hasil daripada pemeriksaan ini direkodkan dengan lengkap bagi membolehkan tindakan susulan diambil," katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com