Tuesday, February 14, 2006

ARTIS PERLU TONJOLKAN AKHLAK YANG BAIK UNTUK REMAJA IKUTI

Kenyataan Media 14 Februari 2006

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) merasa kesal terhadap gelagat segelintir artis tanahair yang tidak menjaga akhlak dan perilaku yang baik sehingga memburukkan imej golongan seni itu di mata masyarakat. DPPWP merujuk kepada kes terbaru dimana dua orang artis wanita terkenal yang ditahan dalam serbuan di sebuah kelab malam di Kuala Lumpur.

DPPWP mempersoalkan mengapa artis-artis terutama wanita berani datang ke kelab malam, walaupun hanya untuk bertemu dengan rakan-rakan. Tidakkah ini akan mengundang persepsi yang buruk di mata masyarakat? Mengapa kelab-kelab malam menjadi pilihan, sedangkan banyak lagi tempat untuk bertemu dengan teman-teman? Meskipun artis tersebut tidak diuji positif dalam ujian dadah, namun ianya sudah cukup memberikan gambaran buruk masyarakat terhadap golongan seni.

Kes seumpama ini bukan sekali berlaku dalam negara ini. Tidak lama dahulu heboh negara dengan kes seorang artis wanita terkenal yang ditahan di sebuah disko dalam keadaan yang amat memalukan. Selepas itu berlaku siri-siri penangkapan artis-artis lelaki dan wanita yang melibatkan kes dadah, khalwat, jenayah, kumpulan kongsi gelap, kelakuan tidak senonoh dan lain-lain lagi.

DPPWP juga berasa amat kecewa dengan sikap segelintir artis yang tidak memperdulikan hukum-hukum Islam dan budaya serta adat ketimuran terutamanya dalam etika berpakaian. Dalam program Anugerah Juara Lagu baru-baru ini ada beberapa artis wanita yang berpakaian mencolok mata, serta mengabaikan waktu Solat Maghrib, seakan-akan tidak peduli dengan sensitiviti masyarakat umum Malaysia yang majoritinya umat Islam. Adakah imej begini yang akan dipersembahkan di hadapan masyarakat terutamanya generasi muda kita hari ini? Tidakkah artis-artis ini tahu bahawa gejala sosial dalam negara ini semakin parah?

DPPWP ingin mengingatkan segelintir artis supaya tidak menjadi golongan yang hipokrit. Mereka mampu berpakaian tudung dan menutup aurat di layar perak sedangkan di luar mereka berubah menjadi liar dan tidak berakhlak. Mengapa pakaian menutup aurat mereka di layar perak tidak diterjemahkan dalam kehidupan seharian? Bahkan ada artis yang sanggup berpelukan dengan suami atau isteri orang di atas ranjang semata-mata atas nama lakonan. Adakah professionalisme dalam lakonan menghalalkan yang haram, dan mengharamkan yang halal?

Justeru DPPWP berpendapat, artis perlu menonjolkan akhlak yang baik kerana mereka adalah ikon masyarakat. Mereka adalah golongan yang sentiasa menjadi tatapan umum masyarakat terutama generasi muda. Kita dapati hampir setiap remaja mengenali artis-artis terkenal tanahair, bahkan ada di antara mereka yang menyanjung dan memuja artis-artis tertentu.

DPPWP tertarik untuk memberikan beberapa contoh artis yang masih menjaga akhlak dan kesopanan mereka meskipun mereka adalah golongan yang terkenal seperti Siti Nurhaliza, Mawi, Waheeda, Wardina, M. Nasir dan ramai lagi. Mereka ini sewajarnya menjadi contoh di dalam masayarakat, kerana tidak pernah dikaitkan dengan gejala negatif seperti akhlak yang buruk, berpakaian tidak sopan, dan lain-lain lagi.

DPPWP juga menyeru golongan artis untuk tampil melibatkan diri ke dalam aktiviti kemasyarakatan. Remaja hari ini tercar-cari arah dan panduan hidup mereka dan alangkah baik sekiranya para artis tampil ke gelanggang masyarakat memberikan panduan dan nasihat yang berguna kepada remaja seperti ‘Kempen Berhenti Merokok’, membudayakan ilmu, mementingkan Pelajaran serta banyak lagi. DPPWP amat bersetuju dengan slogan yang dilaungkan Mawi iaitu ‘belia benci dadah’ dan mengharapkan lebih banyak lagi slogan yang positif dari artis-artis dengan mempamerkan akhlak dan moral yang tinggi. Di barat, artis-artis dijadikan duta PBB dan duta kebajikan bagi menonjolkan imej yang positif.

Akhir sekali, DPPWP mengharapkan golongan artis mampu menjadi agen perubah masyarakat. Masyarakat amat dahagakan sentuhan artis-artis yang berbakat besar dan mempunyai akhlak yang tinggi yang dapat dicontohi agar mampu membawa generasi muda zaman ini ke mercu kegemilangan di masa akan datang.


MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ
Pengerusi
Lajnah Pembangunan Remaja
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com