Wednesday, June 29, 2005

Lawatan Kaukus ke Kemta pada 17 Jun 2005 – catatan dari Tahanan ISA

Image hosted by Photobucket.com

Kaukus Hak Asasi Manusia adalah satu jawatankuasa yang ditubuhkan oleh parlimen untuk mendengar luahan perasaan rakyat yang dicabuli hak asasi mereka. Jawatankuasa Kaukus tersebut di ketuai oleh Datuk Nazri Aziz, salah seorang menteri di Jabatan Perdana Menteri. AJK yang lain terdiri dari wakil rakyat pembangkang iaitu YB Lim Kit Siang serta beberapa orang yang lain dari DAP.

Saya bahagikan tulisan ini kepada 2 bahagian iaitu peristiwa sebelum dan semasa lawatan Menteri tersebut.

Sebelum Lawatan Kaukus

Pada hari Selasa 14 Jun 2005, peguam tahanan, Saudara Edmund Bon dan 2 peguam yang lain telah datang ke Kem untuk bertemu semua tahanan. Pihak Kem telah membenarkan peguam menemui semua tahanan di blok masing-masing. Peguam telah masuk ke setiap blok untuk menemui tahanan mengikut nama yang telah disenaraikan. Beliau memberitahu mengenai lawatan menteri dan apakah isu utama yang sepatutnya di fokuskan oleh tahanan untuk disuarakan dalam lawatan tersebut.

Blok T 2A dan T3 adalah kawasan dimana kebanyakan penghuninya adalah tahanan ISA yang ‘diam’ dan patuh pada peraturan Kem. 2 Blok itu dinamakan kawasan putih manakala blok yang lain, T2B dan T4 adalah kawasan yang dicurigai oleh SB kerana disitu, terdapat ramai tahanan yang suka berurusan dengan peguam.

Isu utama yang sepatutnya di beritahu ialah mengenai penahanan mereka semua yang telah melebihi 2 tahun tetapi masih belum juga dibebaskan. Lawatan keluarga yang dipisahkan oleh jaring dan fiber glass juga mesti dinyatakan. Dan tahanan juga diminta menyebutkan permasalahan yang dihadapi oleh keluarga terutamanya isteri dan anak-anak sepanjang 2 tahun penahanan itu.

Sdra Edmund juga telah memberitahu mengenai kempen kesedaran rakyat dalam roadshow GMI. Beliau juga ada menyebutkan bahawa isteri saya, Norlaila, juga rajin memberi ceramah dalam roadshow itu.

Semasa Lawatan Kaukus

Pada waktu malam sebelum lawatan Menteri, kami berlima (saya, Bakkery, Roshelmy, Abdullah M.Noor dan Zamri) telah bersengkang mata menyiapkan memo untuk disampaikan pada YB Lim Kit Siang sepertimana yang di pesan oleh peguam. Kami telah membuat beberapa salinan memo tersebut secara manual.

Pada pukul 8.30am, Roshelmy (UTM lecturer) telah di panggil keluar dan diberi syarat iaitu mesti berpakaian kemas untuk berjumpa Menteri. Memo telah dibawa oleh Roshelmy. Kami menjangkakan menteri tidak melawat blok kami.

Mengikut perancangan kem, mereka telah memilih seorang tahanan dari setiap blok untuk bertemu Menteri. Mereka yang dipilih ialah Zid Sharani yang tak biasa bercakap tu mewakili kumpulan tahanan yang tinggal sebilik seorang. Wakil T2A ialah Hj Al Bakery yang baik hati. T3 diwakili Zulkifli Zakaria “KMM”, manakala Masran Arsat dipilih mewakili T4A. Kesemua yang dipilih sememangnya tidak biasa memberi komen tentang kezaliman ISA.

Tapi, tanpa diduga, rupa-rupanya, Menteri telah masuk kesemua blok. Sewaktu rombongan masuk kekawasan T2A, tahanan disitu menyatakan blok mereka adalah kawasan putih. Tetapi YB Lim menyatakan beliau ingin melawat semua tahanan, kerana samada kawasan hitam atau putih, semua mereka adalah tahanan ISA. Tersipu-sipu semua tahanan yang tak sedar diri tu.

Kami telah serahkan salinan memo pada tahanan di blok yang lain dengan tujuan sekiranya pengarah merampas salinan tersebut, maka ada banyak salinan yang lain akan di sampaikan oleh tahanan yang berbeza. Semasa seorang tahanan di T4A menyerahkan salinan memo pada YB Lim, kertas itu cuba dirampas oleh pengarah Kem yang mengiringi lawatan itu, tapi sempat di rampas semula oleh YB Lim dari tangan pengarah kem.

Semasa Menteri masuk ke Blok kami T2B, kami tidak mempunyai memo untuk disampaikan pada YB. Namun, Alhamdulillah, Bakkery Mahamud dapat menyebutkan setiap komplen satu persatu dengan jelas. Dimulai dengan pertanyaan, kenapa selepas 2 tahun, masih lagi ditahan. Apakah alasan pelanjutannya? Kenapa Wan Min dan Ust Iqbal dibebaskan sedangkan mereka didakwa sebagai ketua JI. Bakkery juga bercerita mengenai lawatan keluarga yang begitu menyiksakan dan akhir sekali tentang kesusahan keluarga yang terpaksa menjual rumah dan bergadai untuk menyara kehidupan .

YB Lim juga memberitahu, beliau telah bertemu isteri saya, Pn Norlaila dalam satu program GMI di Ipoh. Beliau turut memberitahu, pernah mempertemukan isteri saya pada Datuk Nazri, dalam satu pertemuan tidak rasmi di Parlimen. Datuk Nazri pernah berjanji pada isteri saya untuk berusaha membebaskan saya. Ketika itu Datuk Nazri ada dihadapan saya. Datuk Nazri sekadar bertanya ‘You suami kepada Pn Norlaila?” Datuk Nazri mengatakan beliau tidak berani untuk menjanjikan apa-apa.

Di T3, Cg Non “KMM”, juga komen banyak perkara mengenai penahanan mereka. Kolonel Manap juga komen, tahanan semua dah cukup berdisiplin, cukup baik dan telah memmatuhi semua syarat-syarat yang ditetapkan Kem, tapi mengapa mereka masih juga ditahan? Jadi, apakah lagi yang perlu tahanan lakukan supaya dibebaskan???

Sehingga lah selesai lawatan menteri, Roshelmi telah di ‘simpan’ disatu tempat yang tidak diketahui. Pada sebelah petang lawatan tersebut, barulah beliau di ‘pulangkan’ ke blok T2B semula.

Mat Sah Bin Mohamad Satray
Tahanan ISA Kem Kamunting

3 Comments:

At 3:18 AM, Anonymous Anonymous said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

 
At 7:12 AM, Anonymous Anonymous said...

Online lariam 25mg neurontin 25mg penegra Now enalapril 10mg styplon 10mg kamagra

 
At 9:24 PM, Blogger شركة زهرة الخليج said...

شركة رش دفان بتبوك
شركة تنظيف بيارات بالدمام
شركة رش مبيدات بتبوك

 

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com