Thursday, February 17, 2005

JAWI : TERUSKAN DAKWAAN TERHADAP JESLINA DAN RAKAN - RAKAN

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) memandang serius tindakan pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) yang cuba menarik segala dakwaan yang dikenakan kepada Jeslina Hashim bersama rakan - rakannya berhubung dengan tangkapan di Kelab Maksiat Zouk di jalan Ampang pada bulan lepas (13 Januari 2005).

Pihak DPPWP berharap agar JAWI bersikap tegas dan tidak tunduk pada tekanan orang - orang tertentu yang cuba mempersendakan tugas murni yang dilakukan oleh pihak JAWI. Tangkapan yang dibuat adalah sah dari segi undang - undang dan tidak perlu dipertikaikan lagi. Berhubung dakwaan yang telah dibuat kepada Jeslina dan rakan - rakannya biarlah Mahkamah yang menentukan. Jika benar Jeslina tidak bersalah kita akan tahu selepas kes ini dibicarakan.

Di pihak DPPWP, kita melihat tiada sebab mengapa pihak JAWI perlu menarik semula dakwaan tersebut. Keabsahan penangkapan itu perlu dibuktikan melalui perbicaraan di Mahkamah agar selepas ini semua pihak dapat mengetahui hakikat dan cerita sebenar berhubung isu ini.

Kita tidak mahu pihak JAWI mengalah seperti mana kes Penyerbuan Kelab Malam The Ship satu ketika dahulu. Akibat tindakan JAWI yang kurang tegas dahulu, kini perkara yang sama berulang. Persoalannya, sampai bila kita harus bertahan dan membiarkan racun hedonisme meresapi jiwa anak bangsa kita yang tegar mengaku Islam tapi zahirnya menentang hukum Allah?

Bak kata pepatah, "alang -alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan", "Biar putih tulang jangan putih mata". Jangan biar maksiat dijulang, Islam digilis.

Melalui isu ini juga, masyarakat Islam Malaysia telah melihat dengan jelas akan pekung di dada pimpinan UMNO yang sebelum ini ghairah melaungkan agenda "Islam Hadhari". Jelas dimata kita bahawa apa yang berlaku di Kelab Malam Zouk dan juga etika berpakaian mereka yang ditangkap tidak sesuai dengan apa yang dikehendaki oleh Islam.

Perjuangan Puteri Umno membela Jeslina Hashim amatlah mendukacitakan dan bertentangan dengan agenda Islam Hadhari serta program Nilai - Nilai Murni yang bakal dilancarkan oleh mereka pada akhir Mac depan. Inilah yang dikatakan sebagai projek "Islam Had Hari". Pagi berbaju kurung, petang berkebaya Nyonya, dan malam boleh pakai baju sendat "bodyfit".

Budaya apakah yang cuba diterapkan oleh pimpinan UMNO ini? Kebebasan hak asasi disalah ertikan dengan memberikan kebebasan yang melampaui hak Allah dalam Al-Quran yang menginginkan Wanita Islam Menutup aurat, Mencegah Kemungkaran, Menyebarkan kebaikkan.

DPPWP berharap agar pimpinan UMNO berfikiran waras dan tidak mengganggu tugas - tugas yang dilaksanakan oleh pihak JAWI. Begitu juga dengan pihak di Jabatan Perdana Menteri. Kita berharap agar mereka menyokong tindakan JAWI bukannya membantutkan usaha yang telah dilaksanakan. Menjadi tanggungjawab Jabatan Perdana Menteri yang diterajui oleh Pak Lah iaitu pengasas "Islam Hadhari" untuk menyediakan lebih ramai pegawai penguatkuasa JAWI samada lelaki atau dari kalangan Perempuan.

Dalam pada itu, kita tidak mahu JPM menyediakan kakitangan serta peralatan yang lengkap kepada JAWI tanpa memberikan hak dan kuasa kepada mereka mengikut garis perundangan syariah yang ditetapkan. Bila JAWI menjalankan tugas yang diamanahkan tangan mereka digari, mulut mereka dikunci, di manakah kebebasan mereka serta hak asasi mereka dalam menjalankan amanah yang diberi. Adakah hak asasi dan hak untuk di dengar itu milik Jeslina Hashim sahaja atau milik ekslusif pimpinan UMNO semata.

Sekali lagi pihak DPPWP bertegas dan mendesak agar pihak JAWI meneruskan dakwaan kepada Jeslina Hashim dan rakan - rakannya bagi memastikan tugas yang telah dimulakan oleh JAWI itu selesai, bukannya berhenti sekerat jalan. Kita tidak mahu JAWI bersikap kebudak - budakkan dengan bermain sorong tarik sesuka hati khususnya dalam memperjuangkan amar ma'ruf nahi mungkar.

Bagi memastikan perkara ini tidak berhenti setakat ini, pihak DPPWP akan mengadakan pertemuan dan menghantar Memorandum ke Pejabat Jabatan Perdana Menteri (JPM) di Putrajaya. Memorandum akan diserahkan kepada Menteri di JPM iaitu YB Dr. Abdullah Mat Zin pada 18 Februari 2005 (Jumaat), jam 11.00pg.

Pihak DPPWP juga mengesa agar semua NGO dan badan - badan Islam di Wilayah Persekutuan menghantar memorandum dan mendesak agar pihak Kerajaan bersikap serius dalam membasmi maksiat di Wilayah Persekutuan dan seluruh Negara. Kita tidak mahu 'Industri Dosa' berkembang biak di dalam Negara dan menjadi Virus yang pastinya amat payah dihapuskan selagi agenda Islam sebenar tidak diketengahkan. Retorik Islam Hadhari hanyalah topengan yang pastinya mengkambing hitamkan Nilai - Nilai Murni Umat Islam dan Bangsa Melayu di dalam Negara ini.

Sekian, terima kasih.

"Hadharah Islamiyyah Bukan Islam Hadhari"

Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com