Wednesday, April 26, 2006

Protes harga minyak kembali gegar ibu kota

Oleh Saidatul Amani KUALA LUMPUR, 23 April (Hrkh) - Sekali lagi rakyat di tengah bandar besar ini digegarkan dengan laungan membantah kenaikan harga minyak sambil menyebarkan risalah setelah gabungan membantah kenaikan harga minyak (Protes) sebelum ini mengadakan siri penerangan melalui ceramah.

Photobucket - Video and Image Hosting

Lebih kurang 1,000 rakyat Malaysia yang peka dengan kenaikan harga minyak turun ke Jalan Masjid India di sini petang semalam dan mengedarkan risalah kepada orang ramai dengan tujuan memberi kesedaran berhubung tindakan kerajaan menaikkan harga minyak yang amat membebankan rakyat.

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Protes memulakan perhimpunan aman di hadapan Masjid Jamek pada jam 3.00 petang dan mengedarkan risalah kepada orang ramai di sekitar Jalan Tunku Abdul Rahman, Jalan Tun Perak dan berkumpul di hadapan pusat membeli belah Sogo melaungkan bantahan serta rasa tidak puas hati rakyat.

Di Sogo mereka berkumpul lebih setengah jam di mana pemimpin yang mengetuai perhimpunan aman telah memberi penerangan sebelum mereka kembali semula ke Masjid India dan bersurai di situ.

Siri perhimpunan ini adalah lanjutan daripada usaha gabungan tersebut setelah mengadakan beberapa perhimpunan aman di Kuala Lumpur City Center (KLCC) setiap minggu pada hari Jumaat dan Ahad.

Bagaimanapun perhimpunan tersebut dihentikan sementara berikutan tekanan pihak berkuasa ke atas rakyat yang hadir. Gabungan tersebut kemudiannya mengambil tindakan meredakan keadaan dengan mengadakan ceramah di Pusat Tarbiyah PAS, Taman Melewar dan juga di Dewan Perhimpunan Cina di sini.

Protes mengedarkan risalah seperti `kenaikan harga minyak; hakikat dan persoalan, harga minyak naik 30 sen dan rakyat merana lagi'. Orang ramai yang menerima risalah tersebut di sepanjang Jalan Pasar, Jalan Masjid India dan Jalan Tunku Abdul Rahman memberi sokongan yang baik.

Photobucket - Video and Image Hosting

Peserta himpunan aman itu turut mengedarkan risalah tersebut kepada pemandu kenderaan, bas, lori dan kereta di sepanjang Jalan Tunku Abdul Rahman dan di hadapan Sogo. Kenderaan yang lalu di situ memberi sokongan terhadap himpunan aman dengan membunyikan hon masing-masing.

Sementara itu, Pengerusi Protes, Dr Hatta Ramli mengingatkan peserta yang hadir dalam perhimpunan aman itu bahawa kempen mengedar risalah penerangan kenaikan harga minyak itu merupakan langkah pertama untuk terus memberi kesedaran kepada orang ramai tentang kenaikan harga minyak.

Photobucket - Video and Image Hosting

Beliau berharap rakyat Malaysia dapat maklumat yang betul dan tepat daripada risalah yang diedarkan dan maklumat tersebut dapat menapis segala maklumat palsu selama ini yang disampaikan melalui siaran TV RTM 1 dan 2.

"Kita edarkan risalah penerangan ini secara santai dan bergerak mengikut kumpulan masing-masing," katanya sebelum memulakan himpunan aman itu.

Sepanjang perjalanan mengedarkan risalah, laungan `Harga naik rakyat susah, protes-protes sampai turun, jalan-jalan jangan takut,' telah menarik perhatian para penjual di sepanjang gerai dan kedai di Jalan Masjid India dan Tunku Abdul Rahman.

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Turut menyertai himpunan itu, Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub; Timbalannya, Ustaz Idris Ahmad; Pesuruhjaya PAS Wilayah, Haji Mohamad Noor; Ketua Penerangan keADILan, Thian Chua; Naib KeADILan, Sivarasa; Timbalan Ketua Muslimat, Dr Lo'Lo' Mohamad Ghazali; Ketua Pemuda Wilayah, Ustaz Ridwan Mohd Noor; AJK Muslimat Pusat, AJK Pemuda Pusat, Wakil DAP, Ronnie Liu dan wakil Parti Sosialis Malaysia (PSM), Aruchelvan.

Ketika di hadapan Sogo, Salahuddin melaungkan slogan `Rakyat berani Pak Lah takut, Pak Lah berani rakyat takut.'

Beliau mengingatkan orang ramai supaya jangan gentar dengan amaran daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Nazri Abdul Aziz supaya rakyat tidak meneruskan bantahan terhadap kenaikan harga minyak.

Sebaliknya kata beliau, rakyat akan terus mengadakan bantahan sehingga kerajaan menurunkan harga minyak yang sewajarnya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com