Friday, April 28, 2006

PAS tolak kenyataan Abdul Fatah

Oleh :Mohd Rashidi Hassan & Saidatul Amani

KUALA LUMPUR, 27 April (Hrkh) - PAS menolak ucapan Ahli Parlimen Rantau Panjang, Abdul Fatah Haron di Parlimen semalam dan menyifatkan beliau tidak sensitif serta menjatuhkan martabat kaum ibu.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pejabat Presiden PAS dekat sini, meminta Abdul Fatah supaya menarik balik kenyataan tersebut dan meminta maaf kepada kaum wanita yang dimaksudkan sebagai ‘gatal’.

“Kenyataan tersebut adalah kenyataan peribadi beliau dan tidak sama sekali mewakili pendirian parti yang berjuang untuk keadilan setiap rakyat.

“PAS amat menghormati peranan wanita sama ada sebagai isteri, ibu tunggal atau janda, kerana Islam meletakkan wanita pada tempat yang tinggi dan PAS sentiasa berpegang kepada prinsip ini.

Ustaz Hadi menegaskan, sebarang ucapan mana-mana pemimpin dan ahli Parlimen yang menyalahi disiplin perjuangan PAS perlu diperbetulkan segera.

Muslimat kesal kenyataan Abdul Fatah

Sementara itu, Dewan Muslimat PAS Pusat kesal dengan kenyataan Ahli Parlimen Rantau Ranjang, Abdul Fatah Haron yang mengaitkan kes perceraian dengan sifat 'gatal' golongan wanita.

Ketua Penerangannya, Dr Siti Mariah Mahmood menegaskan Muslimat PAS amat tidak bersetuju Abdul Fatah dan menyifatkan perkataan 'gatal' yang ditujukan kepada golongan wanita sebagai suatu penghinaan.

"Itu adalah pandangan peribadi beliau yang tidak sepatutnya dibuat," tegasnya.

Abdul Fatah dilaporkan media sebagai berkata kebanyakan ibu tunggal yang ada pada hari ini sama ada disebabkan kematian suami atau diceraikan oleh suami.

Katanya, yang ibu tunggal kematian suami 'nampak insaf', tetapi menyifatkan ibu tunggal dari kes perceraian sebagai 'gatal'.

Ahli Parlimen Rantau Panjang tersebut membuat kenyataan, ketika mencelah ucapan penggulungan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Dato' Seri Shahrizat Jalil.

Kenyataan tersebut juga mengundang bantahan anggota Parlimen DAP dan BN dari kalangan wanita.

Perkataan ‘gatal’ itu mengundang kemarahan ahli Parlimen wanita BN dan DAP yang mahu Abdul Fatah menarik balik kenyataannya.

Bagaimanapun, Abdul Fatah tetap dengan pendiriannya dan mengatakan beliau hanya menggambarkan sebahagian daripada wanita yang berperangai `tidak senonoh' seperti itu.

"Saya rasa tidak perlu untuk menarik balik kata-kata saya. Memang ada wanita yang menjadi `ibu tunggal' kerana `gatal','' kata beliau.

Mengulas lanjut isu tersebut, Mariah menegaskan apa yang disebutkan Fatah bukan merupakan pandangan ahli dan pemimpin PAS sendiri.

Beliau berkata Muslimat PAS meminta supaya semua pihak lebih sensitif dengan peranan wanita masa kini yang jauh berbeza dengan suatu ketika dulu.

"Isu perceraian dan implikasi daripadanya merupakan suatu yang sangat subjektif untuk dibincangkan secara spesifik.

"Sebab itu kami tidak menerima sama sekali ungkapan 'gatal' yang ditujukan kepada golongan berkenaan (wanita yang diceraikan)," tegasnya.

Isu ibu tunggal: Abdul Fatah beri penjelasan

Ahli Parlimen Rantau Panjang, Abdul Fatah Haron yang kini menjadi tumpuan, mendakwa media memang suka membesar-besarkan sesuatu isu yang menekan pembangkang malangnya mereka tidak menyiarkan soalan sebenar daripada ahli Parlimen pembangkang.

Ketika sesi penggulungan perbahasan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Dato' Seri Shahrizat Abdul Jalil di Dewan Rakyat, kelmarin, Abdul Fatah minta penjelasan seperti berikut:

"Saya minta YB sedar atau tidak bahawa janda ada dua jenis, janda yang kematian suami dan janda yang bercerai. Antara katogeri ini berbeza. Janda yang kematian suami lebih berasa insaf dan memiliki air muka yang beriman. Manakala janda yang bercerai lain sikit sebahagian besarnya gatal, minta penjelasan," katanya.

Beliau yang dihubungi selepas pertanyaannya di Dewan Rakyat menjadi hangat berkata, sebenarnya beliau mahu memberitahu Shahrizat bahawa golongan ibu tunggal tidak cukup hanya diberi kemudahan dari sudut kewangan dan harta benda.

Sebaliknya tambah beliau, golongan janda atau ibu tunggal itu perlu dibimbing supaya mereka lebih beriman dan berakhlak mulia walapun setelah diceraikan oleh suami masing-masing.

Dalam perkara itu Abdul Fatah yakin bahawa mereka yang menjadi pelacur, ramai terdiri daripada janda yang diceraikan suami.

Setelah dakwaan kononnya isteri diceraikan kerana `gatal' dilaporkan secara meluas oleh media massa dan elektronik, Abdul Fatah menerima banyak bantahan dan cabaran daripada kaum wanita sama ada individu dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

"Saya bersedia menghadapi mana-mana pihak yang mahu berjumpa dengan saya bagi membuktikan fakta sebenar apa yang saya perkatakan dalam sesi soalan tambahan di Dewan Rakyat," katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com