Tuesday, March 14, 2006

Protes bantah kenaikan minyak perlu berterusan

Oleh Wajdi Mayusoh KOTA BHARU, 13 Mac (Hrkh) – Rakyat dan badan-badan bukan kerajaan di negara ini disaran mengadakan bantahan secara berterusan bagi mendesak supaya kerajaan menurunkan semula harga minyak.

Naib Presiden PAS, Haji Husam Musa berkata, bantahan perlu diadakan melalui rapat umum, demontrasi atau penyebaran risalah sebagai menyatakan bantahan terhadap tindakan kerajaan menaikkan harga minyak.

“Tindakan memprotes kerajaan melalui bantahan perlu dilakukan secara berterusan sehingga kerajaan menurunkan semula harga minyak,” katanya ketika meraikan petugas-petugas PAS bagi kawasan Parlimen Kubang Kerian, baru-baru ini.

Menurutnya melalui siri-siri bantahan itu juga kita mendesak kerajaan supaya menyatakan secara terperinci ke mana keuntungan Petronas sebelum ini dibelanjakan.

“Sejak Petronas beroperasi sehingga ke hari ini kita anggarkan sudah lebih RM500 bilion keuntungan dari hasil minyak diperolehi, kerana itu kita ingin tahu ke mana dihabiskan keuntungan yang begitu besar,” ujarnya.

PAS juga menubuhkan Jawatankuasa Protes Harga Minyak yang bermoto ‘Protes Sampai Turun’.

Mengulas isu yang sama Menteri Besar, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, punca sebenar kerajaan menaikan harga minyak kerana kedudukan kewangan negara dalam keadaan tidak stabil.

Menurutnya punca sebenar masalah itu berlaku kerana cara menguruskan negara tidak mengikut garis panduan yang ditetapkan Islam.

“Ketidakstabilan kewangan negara kerana cara mengurus kewangan yang terlalu boros dan bermewah-mewah sehingga berlaku pembaziran. Pemborosan dan pembaziran yang berterusan inilah akhirnya telah membawa natijah kepada kedudukan kewangan negara seperti sekarang,” katanya.

Selain itu kerajaan juga membelanjakan wang untuk membina perojek-projek mega dan mewah walaupun projek tersebut tidak menjadi keutamaan kepada negara. Misalnya litar lumba kereta F1 di Sepang, menara berkembar dan kediaman Perdana Menteri di Putrajaya akhirnya menyebabkan rakyat menangung beban.

Kata beliau, lebih parah lagi kenaikan harga minyak menyebabkan harga barangan keperluan harian naik dan ia memberikan kesan berganda kepada kehidupan rakyat. Kata beliau juga, biar pun Kelantan mempunyai sumber kewangan terhad, namun hasil usaha berjimat cermat membolehkan kerajaan negeri terus bertahan.

“Antara tindakan berjimat cermat yang dilakukan di Kelantan iaitu elaun Menteri Besar, Timbalan Menteri Besar, anggota-anggota Exco dan Adun turut dipotong,” ujarnya.

Image hosting by Photobucket

Image hosting by Photobucket

Image hosting by Photobucket

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com